سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33943
|
10:15 - 1397/06/26
نسخه چاپی

گزارش؛

حال و هوای محرم؛ رسم عزاداری مردم و اقوام مختلف در ایلام

حال و هوای محرم؛ رسم عزاداری مردم و اقوام مختلف در ایلام
عزاداران حسینی با شور وصف ناپذیری خود را آماده برگزاری آیین های این ماه می کنند.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار:: در فاصله چند روز مانده به تاسوعا و عاشورای حسینی و عزاداری سرور و سالار شهیدان، حال و هوای ایلام و دیگر شهرستان های استان رنگ ماتم و اندوه به خود گرفته و عزاداران حسینی با شور وصف ناپذیری خود را آماده برگزاری آیین های این ماه می کنند.

مردم یک دست شیعه نشین ایلام از قدیم الایام ارادت خاصی به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت داشته اند .

قبل از شروع این ماه برای آماده سازی  و برپایی مقدمات آیین سوگواری در مساجد و حسینیه ها تلاش کرده و با برافراشتن پرچم بر سر در منازل و مغازه های خود ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان داده اند. با آغاز ماه محرم، در این استان  شاهد برپایی مراسم و آیین‌های ویژه‌ای هستیم که در شهرها، روستاها و مناطق مختلف ایلام با حضور مردم برگزار می‌شود.

مردم استان ایلام در این آیین‌ها که به‌اشکال مختلف برگزار می‌شود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدا...الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان داده و در سوگ آنان عزاداری و نوحه‌سرایی می‌کنند.

اجرای تعزیه، تشکیل هیئت‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی، اطعام و نذری دادن بویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا و شام‌غریبان از جمله سنت‌هایی است که هر سال در ماه محرم در استان ایلام برگزار می‌شود.

تعزیه یکی از این سنت‌هاست که طرفداران زیادی دارد، هنرمندان این استان تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا می‌دانند و معتقدند زیبایی نهضت کربلا در تعزیه ناب و اصیل متجلی می‌شود.

طبق سنت‌های محلی در استان ایلام در ایام تاسوعا و عاشورا عموما مردم این استان در عزاداری‌ها به‌صورت گروه گروه از طریق هیئت‌های محلی حرکت می‌کنند و عمدتا با خود علم حمل می‌کنند و اغلب به‌سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

برپایی خیمه نیز یادآور خیمه‌های امام حسین (ع) در کربلاست، اطعام دادن و نذری دادن در ماه محرم مخصوصا در شبهای تاسوعا و عاشورا به عزاداران حسینی یکی دیگر از رسومات این استان به شمار می‌رود.

 

 

آیین های سنتی ایلامی ها  

به هر گوشه از ایلام که سر بزنید با آداب و رسوم متفاوت و زیبایی مواجه می‌شوید که دیدن هرکدام لذت خاص خود را دارد، اما یکی از مهم‌ترین این مراسم، «چمر» است که فقط برای مردها و بزرگان دین یا ایل برگزار می‌شودهدف از برگزاری این مراسم نیز پاسداشت اقدامات ارزشمند و یادآوری بزرگی این افراد است.

در این مراسم آهنگ عزا بوسیله ساز و دهل نواخته می شود و زنان و مردان شانه های خود را گل مالی می کنند وسرایندگان به زبان محلی به خواندن و سرایش اشعار و آوازهایی با ذکر دلاوری‌ها، شهامت‌ها، شاخص‌های خوب ائمه اطهار می پردازند.

 

اطعام فقرا و عزاداران از آداب و رسوم مردم استان ایلام در ماه محرم و در عزاداری های خاص این ماه است این رسم با نوحه خوانی و سینه زنی همراه است.

برپایی خیمه ها؛ که نمادی از خیمه های امام حسین (ع) و یارانش در کربلاست. مردم با مشاهده این خیمه ها و گریستن در عزای حسینی، یاد شهدای قیام کربلا را در اذهان زنده می کنند.

 

 

نذری دادن؛ اطعام فقرا و عزاداران نیز از دیگر سنت هاست که در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد در این روزها بسیاری از مردم در خانه های خود یا مساجد و تکایا به نذری دادن مشغول می شوند و در عزای حسینی می گریند.

 

 

سینه زنی و زنجیرزنی؛ در این سنت پسندیده گروه هایی از مردم در قالب هیئت های عزاداری سامان دهی شده در نقاط معینی از سطح شهرها و روستاها حرکت کرده و با نوحه خوانی رهبر گروه به زنجیر زنی یا سینه زنی می پردازند.

در ایلام در هر محله یک تکیه است که زنان و مردان به سیاهپوش کردن آن مبادرت می ورزند. در اکثر تکایا، مساجد، حسینیه ها و حتی خانه ها مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بر پا می شود.

از شب اول ماه محرم در مساجد و تکایا پس از نماز مغرب و عشاء مجالس مداحی، ذکر مصیبت و سینه زنی برپا می شود علاوه بر آن عزاداران در اماکن ذکر شده با اطعام نذری پذیرایی می شوند.

غذای نذری که شامل آبگوشت و یا برنج و گوشت است عمدتاً با همیاری اهالی هر محله تهیه شده و یا اینکه دو یا چند خانوار با همیاری مبادرت به پخت غذای نذری در ایام ماه محرم می کنند .

 

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب