سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33894
|
07:27 - 1397/06/22
نسخه چاپی

گزارش؛

عشق عزاداری امام حسین میراث کهن مردم سیروان/ جوانان سرتنگی دل های مردم را محیای عزاداری کردند + تصاویر

عشق عزاداری امام حسین میراث کهن مردم سیروان/ جوانان سرتنگی دل های مردم را محیای عزاداری کردند + تصاویر
جوانان شهرک سرتنگ سیروان باکمک خیرین با خریداری وسایل مورد نیاز، مسجد و حسینه را سیاه پوش و دل های مردم را محیای عزای حسین(ع) کردند.

به گزارشايلام بيدار،نصب پارچه های سیاه و بیرق های عزاداری در معابر، خیابان ها، سر درب مساجد و تکایا، نصب علم سیاه به نشانه عزاداری بر سر درب منازل و مغازه ها، عرضه وسایل سینه زنی و زنجیر زنی و فروش لباس سیاه همه شهر را به نوعی مهیای عزاداری محرم می کند.

نصب اعلامیه های معرفی مکان و زمان های عزاداری دهه اول محرم توسط هیات های مذهبی در معابر و خیابان ها، چاپ و نصب بنرهای بزرگ ویژه عزاداری با معرفی سخنرانان و مداحان از دیگر نکات برجسته ای است که این روزها در جای جای شهرستان سیروان و در آستانه ماه محرم خودنمایی می کند.

عزاداری ماه محرم در میان جوانان شهرک سرتنگ شهرستان سیروان حال و هوای دیگری دارد و این عزاداران حسینی با شور و حال خاصی ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان داده و با کمک هم و خیرین روستای سرتنگ اقدام به خریداری وسایل مورد نیاز برای مردم عزادار کرده، مسجد و حسینه را سیاه پوش و دل ها را محیای عزای حسین(ع) کردند.

بهنام شهبازی یکی از این جوانان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: آیین عزاداری ماه محرم متعلق به گروه و جناح و قشر خاصی نیست، امام حسین(ع) امام همه شیعیان و مسلمانان است و عزاداری برای آن حضرت همه ساله با عشق از سوی دوستدارانش برگزار می شود.

وی افزود: مردم شهرک سرتنگ هم هر ساله عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می دهند؛ و امسال در یک اقدام خداپسندانه جوانان با همفکری همدیگر با جمع آوری نذورات و هدایا، اقدام به خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای ماه محرم و عزاداران حسینی کردند.
شهبازی اظهار کرد: معمولا مردم به نشانه عزاداری و احساس همدردی با خاندان امامت لباس سیاه به تن می کنند و پخش نواهای عزاداری، نصب پرچم های کوچک عزا عشق و علاقه خود را به این امام همام نشان می دهند.
وی افزود: عشق و علاقه برای حضور در آیین های عزاداری در وجود همه مسلمانان عجین است و هر کس به هر نحوی بدون اینکه کسی او را دعوت کند در عزاداری ها و مراسم سینه زنی مساجد و تکایا شرکت می کند.

نقدی یکی دیگر از جوانان اهل شهرک سرتنگ سیروان می گوید: این عشق و علاقه با سرشت و خون ما ایرانیان عجین شده و نیاز به تبلیغ ندارد زیرا همه ما از همان بچگی به همراه والدین خود در محافل عزای حسینی (ع) شرکت کرده و این شور حسینی با گوشت، خون، پوست و استخوان ما عجین شده است.
وی گفت: خون امام حسین (ع) و یارانش تا قیام قیامت جریان دارد و زنده است و موجب توسل و مودت بیشتر مسلمانان به اسلام و ائمه شده است.
این عزادار حسینی می گوید: عزاداری برای امام حسین(ع) در نهاد هر انسان آزاده و طرفدار حق و حقیقت وجود دارد، و هرکسی با شنیدن سرنوشت امام حسین(ع) و یارانش که خواهان آزادی و آزادگی بودند و تن به ذلت و خواری ندادند متاثر می شود و نسبت به واقعه جانگداز کربلا احساس غم و اندوه خواهد کرد.
نقدی ادامه داد: باید نسل جوان در آیین ها و عزاداری محرم با پیام واقعی عاشوا آشنا شوند و آن را سرلوحه امور خود در زندگی قرار دهند تا همچون امام و مقتدای شان در برابر ظلم و ستم شهادت را به زنده ماندن ترجیح دهند.

این جوان سیروانی با اشاره به اینکه در این ماه می توان مردم خصوصا جوانان را با فلسفه و فرهنگ عاشورا آشنا کرد، افزود: عاشورا و واقعه کربلا به انسان درس آزادگی، ایثار و مقاومت، فداکاری، از خودگذشتگی، صبر در برابر مصائب و مشکلات، مقاومت تا سر حد شهادت در برابر دشمنان، حماسه شجاعت و مردانگی، استقلال خواهی و شهادت می دهد و باید این پیام عاشورا و واقعه کربلا که یک جریان زنده در تاریخ اسلام است و دارای پیام های اخلاقی، انسانی و اجتماعی بزرگی است، همیشه ماندگار بماند و به نسل های بعد هم منتقل شود.

 

همه ساله از اول تا پایان ماه محرم و برخی از ایام ماه صفر، علاوه بر آیین های ویژه عزاداری در خیابان ها، مساجد و تکایا، مراسم روضه و عزاداری در منازل شهروندان سیروانی در رثای شهدای کربلا و امام حسین (ع) برگزار می شود.
پخت و توزیع آش نذری، شربت، حلیم و شله زرد در این ایام از دیگر آیین های ویژه ای است که از سوی مردم سیروان انجام می شود.

 

 

سیروان نوین

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب