سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33869
|
21:32 - 1397/06/20
نسخه چاپی

وزیر ارشاد در نشست خبری اعلام کرد؛

اختصاص 300 میلیون تومان یارانه به مطبوعات ایلام/ ادارات قانون تمرکز آگهی های دولتی را عملی کنند

اختصاص 300 میلیون تومان یارانه به مطبوعات ایلام/ ادارات قانون تمرکز آگهی های دولتی را عملی کنند
وزیر ارشاد گفت: بانک ها شرایط لازم برای پرداخت تسهیلات به خبرنگاران را فراهم کنند.

به گزارشايلام بيدار، سید "عباس صالحی امیری"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام عصر امروز در آخرین برنامه سفرش به استان ایلام در نشست با خبرنگاران رسانه های مختلف گروهی افزود: متاسفانه پیش از این در زمینه موافقت با تقاضاهایی که برای صدور مجوز نشریات به این وزارتخانه اعلام می شد، دقت لازم انجام نشده و با این نگاه مجوزها از نظر کمی در کشور رشد و توسعه یافته اند. 

وی ادامه داد: در رویکرد جدید ساماندهی این وضعیت در دستور کار قرار گرفته و محدودیت های برای نشریات تازه تاسیس اعمال می شود که نمونه آن عدم برخورداری از یارانه های این وزارتخانه به مدت سه سال است. 
وزیر ارشاد همچنین در خصوص صدور مجوز انتشار نشریات دستگاه های دولتی یادآور شد: طی سه سال اخیر مجوز انتشار نشریه برای دستگاه‌های دولتی صادر نشده و ارگان هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، حق چاپ نشریه ندارند. 
صالحی به مشکلات قضایی نشریات اشاره کرد و گفت: تلاش این وزارتخانه کاهش این مشکلات بوده و خوشبختانه تخلفات در این مدت محدود شده و تمام تلاش این وزارتخانه ایجاد فضای آزادی مسوولانه برای خبرنگاران است و بی شک فراتر از این مساله را خبرنگار نمی خواهد.
بانک ها شرایط لازم برای پرداخت تسهیلات به خبرنگاران را فراهم کنند 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پرداخت تسهیلات به خبرنگاران گفت: در این زمینه موافقت نامه از طریق معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه با بانکها منعقد ولی مسیر بانکها در این زمینه جداگانه است. 
وی اضافه کرد: برخی مواقع شرایط بانک ها از لحاظ سرعت بخشی دچار فراز و نشیب شده ولی حداقل این است که موافقت نامه مربوطه انجام گیرد که تحقق این امر نیازمند همکاری بیشتر بانکها است. 
دارات از قانون تمرکز آگهی های دولتی از طریق ارشاد تمکین کنند 
صالحی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت توزیع آگهی های دستگاه های دولتی از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بین مطبوعات اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه ها در این زمینه بخوبی از این قانون تمکین نمی کنند. 
وی اظهار کرد: 2 اقدام انجام شده که نخستین آن ابلاغ این قانون به کلیه وزارتخانه های کشور است تا موظف شوند آگهی های خود را از این طریق در اختیار مطبوعات قرار دهند تا این مسیر قابل کنترل حفظ شود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گام دیگر در این زمینه را ابلاغ به استانداران سراسر کشور عنوان کرد تا با تبعیت از این قانون از مطبوعات حمایت کنند. 
وی با ذکر اینکه برخی استان ها در این زمینه موفق عمل کرده اند از کلیه ارگان ها و دستگاه های دولتی خواست با رعایت این قانون در حفظ عدالت بین مطبوعات تلاش کنند. 
پرداخت 500 میلیارد ریال یارانه به مطبوعات در سال 96 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور مجوز فعالیت برای هفت هزار نشریه و 2 هزار و 300 خبرگزاری و پایگاه خبری گفت: از این شمار سه هزار و 800 نشریه و یک هزار و 300 خبرگزاری و پایگاه خبری فعال است. 
وی با اعلام محدود بودن یارانه پرداختی به این رسانه ها گفت: پارسال 500 میلیارد ریال به عنوان یارانه به حساب این رسانه ها واریز شد که بی شک این رقم برابر با هزینه های آنها نخواهد بود. 
به گفته صالحی، از این مبلغ سه میلیارد ریال یارانه مطبوعات استان ایلام بوده است. 
فضاهای فرهنگی دریچه تنفس روح شهروندان هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت زیرساخت ها و توسعه فضاهای فرهنگی را اولویت این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: همانگونه که فضاهای سبز در جوامع ضرورت دارند فضاهای فرهنگی، هنری نیز دریچه تنفس روح شهروندان محسوب می شود. 
صالحی ادامه داد: هرچه امکان گسترش این فضاها در مناطق شهری و روستایی فراهم شود فضایی با نشاط ایجاد و علاوه بر آن به اشتغال اصحاب فرهنگ و هنر کمک خواهد کرد.
به گفته صالحی، در این زمینه در قالب تفاهم نامه ای که با استانداری ایلام منعقد شده تا سال 1400 تقویت زیرساخت های فرهنگی استان ایلام در حوزه سینما، مجتمع های فرهنگی، هنری، تجهیز کتابخانه ها، دفاتر انجمن های فرهنگی، هنری و غیره مد نظر قرار گرفته است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین با تعامل شهرداری ایلام قرار است زمینی در اختیار ارشاد قرار گرفته تا سالن های سینما و دیگر فضاهای فرهنگی در آن احداث شود تا سرانه فضای سینمایی استان ارتقا یابد. 
خیابان های فرهنگ و هنر در کشور ایجاد می شوند 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه را ایجاد خیابان ها و میدان های فرهنگ و هنر در استان ها عنوان کرد که با هدف حمایت از هنرمندان بویژه حوزه تجسمی انجام می شود. 
صالحی توضیح داد: در قالب این برنامه فضایی در خیابان ها و یا میادین ایجاد می شود تا هنرمندان آثار خود را به مردم عرضه کنند. 
وی افزود: اجرای این طرح با هدف کمک به هویت شهری و رشد اقتصاد و فرهنگ و هنر جامعه کمک خواهد کرد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تدوین طرحی در این وزارتخانه خبر داد که در قالب آن اماکن میراثی و تاریخی به مکانهای فرهنگی، هنری تبدیل تا برخی از نیازها و فضای فرهنگی، هنری جامعه مرتفع شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد