سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 33855
|
09:08 - 1397/06/20
نسخه چاپی

همه جا «هیئتی» مدیریت کنید + ۱۰ ویژگی مثبت

همه جا «هیئتی» مدیریت کنید + ۱۰ ویژگی مثبت
خادمان هیئت در نهایت همدلی با یکدیگر کار می‌کنند. از مواضع شخصی شان به احترام هیئت کوتاه می‌آیند و در تعامل با هم سعه صدر دارند.

به گزارشايلام بيدار،حتما شما هم شنیدید؛ کار بی‌نظم و بدون برنامه را می‌گویند هیئتی عمل کردن. اتهام بزرگی است.


پیشنهاد می‌کنم این محرم، مسئولین محترم یکبار با نگاه سبک مدیریت تراز و الگو، هیئت را ارزیابی کنند؛ خاصه هیئت‌های قدیمی و اصیل.

اما ویژگی مدیریت هیئتی چیست؟

1. مردمی بودن
مهم‌ترین ویژگی مدیریت در هیئت اینست که کاملا مردمی است. کمترین اتکا را به حکومت دارد و تمام سرمایه‌اش را از همراهی مردم می‌گیرد. از بانی هیئت تا مشارکت مردم تا اداره مراسم و غیره.

2. نظم
 هیئت در همه بخش‌ها نظم دارد. از نوع نشستن و نقش خدام تا نوع عزاداری و نقش میاندارها تا توزیع غذا و زمان بندی مراسم و غیره. با این حال بلوغ نظم در نظم خودجوش است که اتفاقا در هیئت در بالاترین سطح وجود دارد و هیئت بدون ناظم هم منظم است.

3. توجه به جزئیات
یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت، عبور از کلیات و توجه کردن به جزئیات است. مدیریت هیئت، الگوی توجه به جزئیات است.

از نحوه چایی ریختن تا اسپند دود کردن و استکان خاص چایی تا نحوه جفت کردن کفش‌ها تا سبک چیدمان هیئت تا سبک نصب کتیبه‌ها تا نوع نشستن زمان عزاداری تا‌اشعاری که خوانده می‌شود و... به همه جای هیئت فکر می‌کنند. حتی برای موتور هیئتی‌ها هم «موتور بپا» قرار می‌دهند.

4. ادب و احترام
یکی از ویژگی‌های بارز مدیریت در هیئت ادب است. بانی هیئت در نهایت تکریم با شرکت کنندگان برخورد می‌کند. معمولا دست به سینه کنار درب می‌ایستد و عزاداران را احترام می‌کند. کفش‌ها را جفت می‌کنند. اگر فردی رفتار غیرمنطقی هم کند، صبوری به خرج می‌دهند. بزرگ‌ترها را تعظیم می‌کنند.

5. مدیریت پرمحتوا
یکی از ویژگی‌های اصلی مدیریت در هیئت، محتوا بخشیدن به کارهاست. هیچ کاری در هیئت بدون روح نیست. تمیز کردن فرش‌ها و خیابان‌ها و حتی دستشویی‌ها هم با انگیزه و علاقه انجام می‌شود چون روح دارد و پرمحتواست. کاری که محتوا داشته باشد هیچ وقت ناقص و ضعیف اجرا نمی‌شود. برای همین هرکس در هیئت هر کاری به عهده‌اش است احساس می‌کند مهم‌ترین کار عالم را انجام می‌دهد.

6. مدیریت مشارکت جویانه
یکی از ویژگی‌های مدیریت هیئت اینست که کاملا مشارکت جویانه است. همه را درگیر می‌کند. از برپایی هیئت تا اداره هیئت، همه سهیم هستند.

7. مدیریت همدلانه
خادمان هیئت در نهایت همدلی با یکدیگر کار می‌کنند. از مواضع شخصی شان به احترام هیئت کوتاه می‌آیند و در تعامل با هم سعه صدر دارند. نظرات مخالف را تحمل می‌کنند تا هیئت به بهترین شکل برگزار شود.

8. میدان دادن به جوانان
در هیئت، پیر و جوان در بهترین شکل کنار هم کار می‌کنند. هیئت محل حرمت به قدیمی‌ترها و ریش سفیدها و البته میدان دادن به جوان ترهاست. هم انتقال تجربه پیرغلامان است و هم شور و انگیزه جوانترها.

9. رعایت آداب
یکی از نکات مهم در هیئت داری رعایت آداب و سنن است. هرکاری آدابی دارد و مناسکی. هیئت‌دار مراقب است تا ادب هر کاری را رعایت کند. اینکه چطور از مردم پذیرایی کند، چطور چایی و شربت تعارف کند، چطور غذا توزیع کند، به چه سبکی با همسایه‌ها تعامل کند، چطور و به چه سبکی عزاداری کند و غیره.

10. مدیریت غیرطبقاتی
بانی و خادم و ناظمان هیئت با همه یکسان برخورد می‌کنند. فرقی نمی‌کند پامنبری‌ها دارا باشند یا ندار، والی باشند یا رعیت، باحجاب باشند یا بی‌حجاب و غیره...

کاش همه جا و همه روز، هیئتی مدیریت می‌کردیم.
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب