سرویس: سیاسی
کد خبر: 33796
|
10:55 - 1397/06/17
نسخه چاپی

کوشکی :

تلاش آمریکا برای انتقال تروریست ها از ادلب به افغانستان و یمن/ ترکیه ناگزیر بود به ایران و روسیه تکیه کند/ ثبات در سوریه برای روس هااز رابطه با رژیم صهیونیستی مهم تر است

تلاش آمریکا برای انتقال تروریست ها از ادلب به افغانستان و یمن/ ترکیه ناگزیر بود به ایران و روسیه تکیه کند/ ثبات در سوریه برای روس هااز رابطه با رژیم صهیونیستی مهم تر است
کارشناس مسائل منطقه به محورهای های احتمالی نشست رئسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: جنگ نظامی گزینه مطلوبی برای هیچ کدام از کشورهای حاضر در سوریه نیست و سعی در این است که مسئله و مناقشه ادلب با رایزنی های سیاسی حل و فصل شود.

به گزارشايلام بيدار،محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، اظهار داشت: با مرور بر وضعیت میدانی کشور سوریه، مشخص می شود که طی ماه های اخیر تقریباً در اکثر نقاط سوریه و از 14 استانی که نیروی های تکفیری در آن حضور داشتند، پاک سازی ها صورت گرفته است.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای تکفیری بعد از همه پاک سازی نقاط آلوده در منطقه شمال غرب سوریه و در مجاورت مرز ترکیه با بیش از 50 هزار نفر از گروه های تروریستی و هوادارانشان متمرکز شده اند.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: این تمرکز به نوعی کم نظیر است و در نوع خود مسئله لاینحلی است؛ یعنی یا باید از خاک سوریه خارج شوند یا باید درگیری صورت بگیرد و جنگ نتیجه را مشخص خواهد کرد.

کوشکی افزود: به نظر می رسد از آن طرف غربی ها و آمریکا امکان حمایت مستقیم و امدادرسانی به گروهی در یک جنگ ندارند و به هر حال مایلند که از این نیروها در جاهای دیگری مثل یمن استفاده کنند و این نیروها را نگه دارند و ذخیره کنند و در بحران یمن، از آن ها  استفاده کنند یا در صورت امکان به افغانستان منتقل کنند.

وی بیان داشت: آمریکایی ها و غرب میخواهند از این نیروها استفاده جدی تری شود و می دانند که این قصه در منطقه ای به نام ادلب کاربردی ندارد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: نکته دیگری که حائز اهمیت است، این است که این امکان وجود دارد تا سازمان ملل و مجامع بین المللی تحت عناوین حقوق بشری وساطت کنند تا این نیروها از سوریه خارج شوند.

کوشکی تشریح کرد: نکته بعدی این است که با توجه به وضعیت فعلی و اینکه ترکیه روابط تیره ای با اروپا و آمریکا پیدا کرده است و ناگزیر بود که بیش تر به ایران و روسیه تکیه کند.

وی ابراز داشت: ترکیه هم تمایل چندانی برای حمایت از نیروهای تروریست مستقر در ادلب ندارد و در واقع انگیزه این کار را ندارد و همین باعث شد که نشست و هم اندیشی سه کشور منجر به این نکته شود تا چاره اندیشی شود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: این امکان هم وجود دارد تا برای اینکه این بحران بدون جنگ خاتمه پیدا کند، به این نتیجه برسند که بایستی این نیروها توسط سازمان ملل یا هر نهاد بین المللی یا کشورهای اروپایی از ادلب خارج شوند و از طریق دریا به هر نقطه دیگری منتقل شوند، چون جنگ در این منطقه قطعاً خسارات انسانی بالایی دارد و هیچ کسی مایل به این جنگ پرخسارت و پرهزینه نیست.

محمدصادق کوشکی با خسارت بار بودن و پر هزینه خواندن این جنگ افزود: اگر جنگی اتفاق بیافتد قطعاً از جنگ در حلب هم هزینه های انسانی و تلفات و خساراتش بیشتر خواهد بود، به همین دلیل به نظر می رسد چنین راهکارهایی در جلسه سه کشور مد نظر بوده، یعنی اینکه با وساطت سازمان ملل و یا اروپایی ها این عده تکفیری ها خلع سلاح شوند و از منطقه خارج شوند که این گزینه مطلوبی است.

 

جنگ گزینه مطلوبی برای هیچ یک از طرف ها نیست

وی افزود: اگر گزینه خلع سلاح عملی نشد، گزینه بعدی جنگ است که این مطلوب هیچ یک از طرف ها نیست.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: در واقع بحران بین رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی در خصوص استقرار نیروهای حزب الله و جمهوری اسلامی در سوریه است؛ در این رابطه اولین تصمیم گیری با دولت سوریه است یعنی دولت سوریه بر حسب منافع امنیت ملی تصمیم خواهد گرفت تا جمهوری اسلامی و یا نیروهای حزب الله در کدام نقطه از سوریه حضور داشته باشند.

کوشکی خاطر نشان کرد: تصمیم گیر اصلی دولت سوریه است، طبیعتاً اگر دولت سوریه درخواستی کند جمهوری اسلامی و حزب الله بررسی خواهند کرد، در این رابطه نیز شاهد بودیم که در هفته گذشته دولت سوریه رسماً از حزب الله درخواست کرد مدت حضور نیروهای خودش در سوریه را تمدید کند.

وی اظهار داشت: اگر دولت سوریه چنین درخواستی داشته باشد بررسی خواهد شد و پاسخ مناسبی به دولت سوریه داده خواهد شد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: مسئله استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله که در کدام نقطه از سوریه با چه کیفیت و استعدادی مستقر شوند، بسته به ضرورت های میدانی و تفاهماتی است که بین جمهوری اسلامی و سوریه انجام می شود.

 

رژیم صهیونیستی غیر از موازنه وحشت را درک نمی کند

محمدصادق کوشکی با بیان اینکه دولت سوریه تحت فشار زیاد صهیونیست ها است، گفت: صهیونیست ها مرتب به سوریه حمله می کنند و مکان های حساس و مناطق نظامی سوریه را مورد هدف قرار می دهند و طبیعتاً سوریه هم علاقمند است از داشته های خودش دفاع کند و در مقابل رژیم صهیونیستی موازنه برقرار کند، و چون رژیم صهیونیستی موازنه غیر از موازنه وحشت را درک نمی کند، لذا دولت سوریه ناگزیر است برای حفاظت از خاک و مرز و پادگان ها و تاسیسات خودش موازنه وحشت را با رژیم صهیونیستی برقرار کند.

وی اشاره کرد: به نظر می رسد در این مسئله، روسیه به دنبال ایجاد ثبات در سوریه است و این مسئله برایشان مهم تر از رابطه با رژیم صهیونیستی است؛ یعنی آن ها نمی خواهند ارتباط با رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند چرا چون در منافع دراز مدتشان رژیم صهیونیستی تعریف شده است و دنبال تیرگی رابطه با رژیم صهیونیستی نیستند.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: اما یکی از اولویت های ضروری دولت روسیه ایجاد ثبات در سوریه است و روس ها میدانند بدون حضور میدانی جمهوری اسلامی و حزب الله ثبات ایجاد نخواهد شد.

کوشکی در پایان گفت: به همین دلیل بعید به نظر می رسد در مقطع کنونی پوتین بخواهد به طور رسمی از صهیونیست ها جانب داری کند و جمهوری اسلامی و حزب الله را زیر فشار بگذارد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب