سرویس: سیاسی
کد خبر: 33707
|
09:42 - 1397/06/12
نسخه چاپی

علت خداحافظی نوبخت از سخنگویی دولت که بود؟

علت خداحافظی نوبخت از سخنگویی دولت که بود؟
پس از استعفای نوبخت از سخنگویی دولت آن هم در شرایط خطیر سیاسی و اقتصادی کابینه، گمانه زنی‌ها بر این باور بود که رئیس جمهور در کوتاه‌ترین زمان و حتی در اولین جلسه هیأت وزیران جایگزین وی را انتخاب و معرفی می‌کند اما تا به این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.

به گزارشايلام بيدار، پس از استعفای بحث برانگیز محمد باقر نوبخت از سخنگویی دولت آن هم در شرایط خطیر سیاسی و اقتصادی کابینه، گمانه زنی‌ها بر این باور بود که رئیس جمهور در کوتاه‌ترین زمان و حتی در اولین جلسه هیأت وزیران جایگزین وی را انتخاب و معرفی می‌کند اما تا به این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.


هدف از ایجاد پست سخنگویی در دولت‌ها ایجاد ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و در ادامه آن انتقال و القاء اخبار و منش دولت به مردم و ملت یک کشور است لذا سکان‌دار این سمت باید دارای ویژگی‌های خاصی از جمله اشراف کامل بر تصمیمات دولت و ارتباط دوستانه با اعضای کابینه باشد.

*عدم اهتمام روحانی برای انتخاب یک سخنگو
کم و بیش پس از 16 آذر 76  و با آغاز فعالیت عطا الله مهاجرانی در مقام سخنگویی دولت اصلاحات تا به امروز، هیچگاه تا این حد کرسی سخنگویی بدون مشتری نبوده است. اخبار رسیده از پاستور حکایت از این دارد علی رغم پیشنهاد این سمت به دوتن از اعضای کابینه و با  احتمال  پیشنهاد به افراد بیشتری، هیچکدام جسارت پذیرش آن را به خود نداده‌اند.

اگر مشی سیاسی دولت حسن روحانی را همراه و موازی رفتار اداره کشور توسط هاشمی رفسنجانی قلمداد کنیم به یک وجه مشترک خواهیم رسید. دولت سازندگی تنها دولت هشت ساله پس از انقلاب بوده که به هیچ وجه به سخنگو که همانا رابط مستمر دولت و مردم است اعتقادی نداشته است. شاید رئیس جمهور نیز بر این باور باشد که بهتر است تا انتهای دولت تدبیر و امید چشمان مردم را بر روی این سِمت ببندد.

*آیا جهانگیری، علت خداحافظی نوبخت از سخنگویی دولت بود؟
دعوای این روزهای محمد باقر نوبخت و اسحاق جهانگیری که در دو حزب «اعتدال و توسعه» و «کارگزاران» متبلور شده است پشت پرده بسیاری از حقایق را نمایان می‌کند. از دید جریان جهانگیری در دولت بسیاری از مشکلات اقتصادی توسط نوبخت و در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده و از آن طرف نیز حامیان نوبخت ضعف عملکردی جریان جهانگیری در دولت را عامل اصلی مشکلات اقتصادی می‌پندارند.

در آن سوی میدان اما دولت بدون سخنگو؛ نه وزیر رفاه دارد و نه وزیر اقتصاد!. واقعیت این است توزیع قدرت در دولت کمی از انسجام و خرد جمعی دور شده و حتی تصمیم شخص حسن روحانی نیز موکول به سرنوشت این کش مکش ‌ها در پاستور شده است. وجود جزایر کوچک و بزرگ قدرت در ساختمان ریاست جمهوری موجب خالی ماندن کرسی‌های مهم و تاثیرگذار اقتصادی و معیشتی برای مردم شده است.

امروز کابینه شرایط سخت و خطیری را پشت سر می‌گذارد. از سویی بر طبقه هشتم ساختمان کوثر که میزبان خبرنگاران و اهالی رسانه در رزو‌های سه شنبه بود و اخبار دولت را مستقیم به مردم منتقل می‌کرد غباری نشسته و از سوی دیگر رفت و آمد‌ها در دو وزارت‌خانه اقتصاد و رفاه بوی ناامیدی می‌دهد.

*لزوم تصمیمات سریع و کارشناسانه برای انتخاب سخنگو
آنچه مهم به نظر می‌رسد تصمیات کارشناسی همراه با سرعت توسط شخص رئیس جمهور است. رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه هفتم شهریور سال جاری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، با بیان نکات مهمی درباره مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و اتحاد و انسجام داخلی تأکید کردند: «در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و با کیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند.»

همچنین ایشان در این دیدار با اشاره به تشکیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، افزودند:«هدف از تشکیل این جلسه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آنها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفتگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد».

حال باید دید با توجه به تاکیدات اقتصادی رهبر معظم انقلاب و نیازهای عمومی جامعه مبنی بر اقدامات فشرده اقتصادی و لزوم ارتباط بهتر دولتمردان با مردم چه زمانی رئیس جمهور تصمیم به انتخاب سکانداران وزارت‌خانه‌های بدون وزیر و سخنگوی دولت می‌کند.

منبع:فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب