سرویس: سیاسی
کد خبر: 33679
|
09:20 - 1397/06/10
نسخه چاپی

همکاری اپوزیسیون و زنجیره ای‌ها برای اثبات شایعه تجارت جنسی در ایران/ دود تفرقه افکنی میان ایران و عراق به چشم چه کسی می‌رود؟

همکاری اپوزیسیون و زنجیره ای‌ها برای اثبات شایعه تجارت جنسی در ایران/ دود تفرقه افکنی میان ایران و عراق به چشم چه کسی می‌رود؟
در شرایطی که روزنامه شرق نمی تواند مانع پیشنهادهای غیر اخلاقی دبیران خود به زنان این روزنامه نشود به دروغ خبر ارتباطات گسترده زائران عراقی با زنان ایرانی در مشهد و قم را مطرح می کند.

به گزارشايلام بيدار،ماجرا از یک توئیت جنجالی از روزنامه شرق آغاز شد؛ «تایید ادعای استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایران در منطقه آزاد اروند می‌توان رد خانه‌هایی را گرفت که برای استفاده جنسی از زنان به راه می‌افتد. رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی: در مورد ازدواج موقت عراقی‌ها با زنان ایرانی باید بیشتر مراقب باشیم.»

خبر مرتبط با این توئیت به نقل از روزنامه شهروند کار شد که دال بر وقوع یک فاجعه در مشهد بود؛ کاربران زیادی هم به دنبال این توئیت به نقل از رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نوشته بودند که «6 هزار خانه مسافر در مشهد به توریست های عراقی خدمات جنسی ارایه می کنند!»

از شایعه حضور مردان عراقی در مشهد تا تکذیبیه رییس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی

این خبر بلافاصله در فضای مجای دست به دست شد و کاربران زیادی غیرت ایرانی را بالاتر از این دانستند که 6هزار خانه مسافر چوب حراج به ناموسشان در مشهد بزند. بلافاصله نیز هشتگی با عنوان مشهد تایلند تشیع توسط این کاربران به راه افتاد.

گرای گاردین به زنجیره‌ای های ایران

پیش از این روزنامه انگلیسی «گاردین» روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال 94 گزارشی تکان‌دهنده در مورد حضور زوار عراقی در مشهد منتشر کرد با عنوان «زیارت، غذا، سکس و پارک آبی در شهر مقدس مشهد». این گزارش بر اساس اظهارات یک راننده تاکسی و یک فروشنده نوشته شده است و هیچگاه صوتی از این افراد منتشر نشد. حتی مدتی بعد این اظهارات گزارش از سوی مسئولان تکذیب شد و کسی نتوانست مواردی که گاردین اعلام کرده بود را پیدا کند.

همصدایی شرق و الشرق الاوسط

نکته قابل تامل اینجاست که روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم چندی پیش گزارشی دروغین را به نقل از سازمان جهانی بهداشت درباره ازدواج و بارداری نامشروع در کربلا منتشر کرد که خشم عراقی‌ها را برانگیخته و بغداد را واداشت تا خواهان عذرخواهی رسمی این روزنامه شود.
سازمان جهانی بهداشت نیز چنین گزارشی را تکذیب کرد. روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط در پی انتشار خبری دروغین در برخی سایت‌های نامعتبر عراقی مدعی شد:
گریگوری هارتل، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که مناسبت‌های دینی در عراق شاهد درهم آمیخته شدن هیئت‌هایی است که از خارج از عراق به ویژه از ایران و کشورهای مجاور می‌آیند. در پی زیارت اربعین پارسال ۱۶۹ زن عراقی به صورت ناخواسته حامله شدند.
روزنامه الشرق الاوسط پس از حذف این خبر و گذاشتن خبر تکذیبیه سازمان جهانی بهداشت خبرنگارش را به دلیل انتشار این اخبار از عراق خارج کرد. این روزنامه نوشت: ما تعامل با نویسنده الشرق الاوسط در بغداد را که چنین اخبار دروغینی را منتشر کرده متوقف کرده‌ایم.

تکذیب دروغ بزرگ شرق

به دنبال انتشار شایعات گوناگون پیرو موضوع مطرح شده در رابطه با زائران عراقی شهرهای مذهبی، محمد قانعی رئیس ‌اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه کرد و در رابطه با شایعه وجود 6000 خانه مسافر در مشهد که به زائران عراقی خدمات جنسی ارائه می‌دهد توضیح داد: نه، نه من کاملا تکذیب می‌کنم. چراکه منظور تعداد خانه‌هایی بوده است که در مشهد بدون مجوز خدمات اقامتی ارائه می‌دهند. براساس آماری میراث فرهنگی که در نوروز منتشر شد 7300 خانه در مشهد خدمات اقامتی ارائه کرده‌اند و از این تعداد تنها 600 مورد مجوز دارند خدمات اقامتی ارائه کنند و پذیرای مهمانان با شناسنامه و مدارک معتبر باشند منظور من این بوده است. اگر غیر از این برداشت شده می‌خواهم که اصلاح شود.

این شایعات در شرایطی منتشر می شود که به زمان پیاده روی اربعین نزدیک می شویم و مسئولان کشور در حال ایجاد مقدمات این راهپیمایی عظیم هستند؛ اخیراً نیز انتخابات در عراق و پیروزی جریان نزدیک به ایران نشان داد روابط ایران و عراق به شرایط دوستی رسیده و روابط مطلوبی میان این دو کشور حاکم شده است.

اما سوال ایجاست چرا بعد از این بهبود روابط و همچنین شکست تروریست ها و پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه این شایعات همصدا با بوق های اپوزیسیون در کشور از چند رسانه معلوم الحال منتشر می شود؟

این ادعا نه تنها تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشت بلکه فرصتی به رسانه‌های معاند داد تا با بزرگنمایی آمار ارائه شده در راستای تخریب روابط ایران و عراق در نزدیکی ماه محرم و مراسم پیاده روی اربعین تلاش کنند.

سابقه درخشان شرق در پیگیری معضلات

روزنامه شرق در حالی ادعای ارائه خدمات جنسی به زائران عراقی را می کند که چندی پیش یکی از خبرنگاران این روزنامه در توئیتی در خصوص فضای روزنامه شرق نوشته بود: اینجا دبیرهای مردی هستن که به همکار زنشون پیشنهاد رابطه جنسی میدن اطرافیان میگن نگو زن و بچه داره/ میخوایم مثل روزنامه های خارجی هم باشیم.

هرچند رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق بعد از این اتفاق به خبرنگار دانا گفت که پیگیر این موضوع هستم و نتیجه را اعلام می کنم اما هیگاه نتیجه این بررسی ها از سوی مدیر مسئول شرق اعلام نشد و طبق بررسی های صورت گرفته هیچ برخوردی با کسانی که این پیشنهاد را داده بودند نشده است.

Image result for ‫افشاگری خبرنگار شرق‬‎

 

آمنه شیرافکن هم یکی از خبرنگاران این روزنامه ها بود که در مراسم تشییع آیت الله هاشمی در توئیتی از تعرض ها نوشته بود: امروز یه حال غریبی بود. قبلا تو این مدل حضور خیابانی این همه آزار جنسی نبود، این بار خیلی محسوس بود.

 

پیش از این اتفاقات روزنامه شرق یک بار دیگر زنان برخی از محلات مشهد را فاحشه نامید که بعد از این اتفاق این زنان از روزنامه شرق شکایت کرده و دادستان مشهد نیز اعلام کرد که باید با فرد خاطی در نگارش این مشهد برخورد قانونی شود.

در همین راستا مدیر مسئول روزنامه شرق مجرم شناخته شد و بعد از انتشار این خبر دروغ تذکر گرفت؛ روزنامه شرق در شرایطی اظهار دلسوزی برای زنان مشهدی کرده و برای این مساله بارها به دروغ متوسل شده است که نمی تواند مجموعه کوچک تحریریه روزنامه خود را کنترل کند تا دبیران به خبرنگاران پیشنهاد رابطه ندهند.

 

طرح اتهامات دروغ علیه زائران آن هم زائران عراقی و نه توریست هایی که آزادانه در کشور تردد می کنند از سوی یک روزنامه زنجیره ای در آستانه ایام محرم و صفر بالاتر از یک خبر ساده و تکذیب آن است. بدون شک این روند اتهام پراکنی که از مدت ها قبل با همراهی رسانه های غربی و عربی آغاز شده است، نه تنها به وحدت بیشتر ایران و عراق کمک نکرده بلکه در شرایطی که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شده و ایران نیازمند ارتباطات جدیدی با همسایگان خود است لطمه سنگینی را به روابط دو کشور می زند.

پر رنگ شدن تنش ها میان دو کشور ایران و عراق قطعاً تبعات دراز مدت زیادی برای کشور خواهد داشت؛ روزنامه شرق نه تنها یک دروغ را منتشر نکرده بلکه می تواند در حد یک اقدام علیه امنیت ملی محسوب شود و مقامات امنیتی باید با این دست اظهارات و طرح کنندگان آنها برخورد قاطعی داشته باشند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب