سرویس: اجتماعی
کد خبر: 33327
|
10:16 - 1397/05/20
نسخه چاپی

با بی‌انگیزگی در محیط کار چگونه مقابله کنیم؟

با بی‌انگیزگی در محیط کار چگونه مقابله کنیم؟
بسیاری ازکارکنان با وجود مزایای کار خوب و شغلی پردرآمد پس از مدتی تلاش سخت درمحل کار دچار بی انگیزگی و رخوت می‌شوند.

به گزارشايلام بيدار،مشکل بی انگیزگی در میان کارکنان و افراد شاغل درکسب و کار‌های مختلف آفتی جدی دررونق اقتصادی کشورهاست و بر درآمدآن‌ها و حتی کیفیت زندگی شخصی و خانوادگی افراد نیز اثر می‌گذارد.افراد با انگیزه در ابتدای ورود خود به سازمان تلاشی پیگیردارند وبه سختی کار می‌کنند، اما پس از مدتی برخی از آن‌ها دچار بی انگیزگی می‌شوند و کیفیت کارآن‌ها افت می‌کند.

کارشناسان به کارکنان توصیه می‌کنند درطول مدت حضور خود درسازمان یا محل کار از وقت خود مفید استفاده کنند؛ انجام کار بیش از حد پس از مدتی می‌تواند سبب خستگی روحی و جسمی شود.

تقسیم کار، مشارکت درکارگروهی، اهمیت دادن به تغذیه سالم، ساعت خواب و ورزش روزانه، شرکت درجلسه‌های مراقبه و یوگا، مصاحبت با دوستان و درنظر گرفتن بازه زمانی برای استراحت و تفریح، یادداشت برداری، استفاده از نرم افزار‌های جدید برای کنترل و یادآوری کار‌ها و احترام و دوستی با همکاران می‌تواند سبب افزایش بهره وری کارکنان شود.

پوشیدن البسه رسمی و متناسب با محل کار، تمیزی و آراستگی، قراردادن یک یا چند گلدان در کنار میز کار، قراردادن میز کار درنزدیک پنجره، نوشیدن میزان کافی آب در طول روز و اندکی قدم زدن پس از هریک ساعت نشستن پشت رایانه دربهبود کارایی و روحیه افراد نقش دارد.

ازجمله دیگر راهکارهای افزایش بهره وری و سلامت روان کارکنان می توان کاهش زمان مکالمه‌های غیرکاری با تلفن همراه، خودداری از صرف وقت در شبکه‌های اجتماعی درباره کاری، گفتگو درباره مشکل‌ها و توانمندی‌ها با مدیرمستقیم و ترک عادت هایی، چون استعمال سیگار را نام برد.

کارشناسان اعتقاد دارند انتخاب ساعت و نوع کار می‌تواند درافزایش انگیزه کارکنان بسیار اثرگذارباشد.
بسیاری ازکارکنان با وجود امنیت شغلی مناسب به دلیل بی علاقگی به کارخود دچاربی انگیزگی می‌شوند که دراین حالت کیفیت کاری آن‌ها افت می‌کند.

این یافته‌ها حاصل تلاش دانشمندان دانشگاه لندن ومدرسه بازرگانی اروپاست که برروی کارکنانی که به طور دائم درحال تلاش هستند و کارکنان عادی مطالعه انجام داده اند.

دراین تحقیق کارشناسان روی بیش از ۵۲ هزار کارمند در ۳۶ کشور اروپایی از سال ۱۹۹۰ مطالعه انجام داده و نوع کار، میزان حقوق، امنیت شغلی، استرس، خستگی و بازه زمانی کار درآن‌ها را بررسی کرده اند.

پژوهش‌ها نشان داده است بیشتر کارکنانی که درمحل کارخود به سختی کار می‌کنند و ترافیک کاری بالایی دارند به تدریج دچار اختلال هایی، چون استرس، افسردگی، پرخاشگری، جویدن ناخن، کندن مو‌های سر یا صورت و افت کیفیت سلامت جسم و روح می‌شوند.

کارشناسان اعلام کرده اند در صورت کاهش نیافتن فشارکاری روی کارکنان درکشور‌های مختلف دنیا به تدریج دنیا شاهد ابتلای میلیون‌ها نفر به بیماری‌های جسمی و روحی خواهد بود که نیازمند هزینه‌های کلان برای درمان و کنترل بیماری می‌شود.

اهمیت به سلامت روان کارکنان یکی از ضروری‌ترین موارد در سازمان‌های مختلف است و افت سلامت روان می‌تواند سبب کاهش بازده کاری، افت کیفیت محصول ها، بروز فساد سازمانی و حتی ورشکستگی شود.
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد