سرویس: سیاسی
کد خبر: 33296
|
13:06 - 1397/05/17
نسخه چاپی

گزارشی از متن و حاشیه استیضاح ربیعی؛

وزیر کار هم به جمع بیکاران پیوست/موافقان و مخالفان ربیعی چه گفتند؟

وزیر کار هم به جمع بیکاران پیوست/موافقان و مخالفان ربیعی چه گفتند؟
نمايندگان مجلس با 129 رأي مثبت به طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، اعتمادشان را از ربيعي برداشتند.

به گزارشايلام بيدار،جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. در نشست علنی امروز مجلس ۲۰۱ نماینده حضور دارند و ۸۹ صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

بررسی طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دستور کار نشست علنی امروز پارلمان است.

فراکسیون نمایندگان ولایی به استیضاح ربیعی رای مثبت می‌دهد

 اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 17 مرداد 97) رای مثبت می‌دهند.

در جلسه امروز صبح این فراکسیون موضوع استیضاح وزیر کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رای‌گیری در خصوص این موضوع انجام شد که در نهایت رای فراکسیون بر این شد تا به استیضاح وزیر در جلسه علنی مجلس رای مثبت دهند.

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 17 مرداد 97) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- علی جلیلی نماینده مردم مراغه

2-محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت

3- احمد حمزه نماینده مردم کهنوج

4-محمد دهقان نماینده مردم چناارن

5- احمد سالک نماینده مردم اصفهان

خدری: نمایندگان درباره استیضاح ربیعی شبهه دارند/ برای حفظ شان مجلس استیضاح نباید انجام شود

عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز که با دستور بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، طی تذکری اظهار داشت: آقای لاریجانی ! شما متشرع، متعهد ودقیق در الفا‌ظ آئین‌نامه هستید.

وی با استناد به ماده 223 قانون اساسی افزود:‌ یک بدعتی در مجس در حال پایه‌گذاری است که این بسیار خطرناک است.

وی عنوان کرد:‌همکاران ما در بحث استیضاح ربیعی شبهه دارند. در کمیسیون اجتماعی هم باید توضیح داده می‌شد که از وزیر کار در جلسه دعوت شده یا خیر چرا که بر اساس این ماده تصریح شده است بر پایه فکر موارد معین شده، درخواست استیضاح باید به صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شد.

خدری ادامه داد: به این موضوع عمل نشده است‌ بنابراین کمیسیون اجتماعی موظف است طی یک جلسه با وزیر مورد استیضاح جلسه برگزار کنند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: برای حفظ و حرمت و شان و جایگاه مجلس نباید اجازه دهید این استیضاح انجام شود.

خدری خاطرنشان کرد: شما یک مورد ذکر کنید که وزیر بدون حضور در کمیسیون مربوطه برای استیضاح به صحن وارد شود.

لاریجانی: استیضاح کنندگان یا باید همه انصراف دهند یا استیضاح برگزار شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد 97) مجلس در پاسخ به تذکر عبدالحمید خدری مبنی بر دعوت نشدن وزیر کار در نشست کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: مطابق اصل 89 قانون اساسی 10 نفر از نمایندگان که طرح استیضاحی را امضا کنند باید حتما این استیضاح مطرح شده و ظرف 10 روز وزیر در صحن مجلس حاضر شود.

وی افزود: بر اساس ماده 223 قانون اینگونه آمده است که وزیر باید بر این اساس حتما باید در جلسه علنی حاضر شود. و از آنجا که برخی اعضای کمیسیون طی نامه‌ای درخواست استیضاح خود را به هیأت رئیسه مطرح کردند روز گذشته هم جلسه‌ای بر این اساس طی جلسه‌ای روز گذشته در هیأت رئیسه در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به ماده 223 قانون اساسی عنوان کرد: چند هفته قبل این استیضاح مطرح شده و یک ماه گذشته هم به کمیسیون برای بررسی ارائه شده است.

لاریجانی ادامه داد: روال این است که اگر کمیسیون این موضوع را در داخل جلسات خود حل کرد دیگر بحث استیضاح مطرح نشود. اما چنانچه استیضاح کنندگان پیگیری کنند ما به کمیسیون می‌گوییم این مسئله مطرح شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنده مطابق آئین‌نامه موظفم این موضوع را اجرا کنم و استیضاح هم انجام شود.

به گزارش فارس، در این هنگام و با بیان این جمله اعتراض نمایندگان با صدای بلند در صحن شروع شد و در واقع استیضاح کنندگان نسبت به برگزاری استیضاح به نوعی اعتراض کردند که لاریجانی در پاسخ گفت اگر استیضاح کنندگان همگی درخواست خود را پس بگیرند که عدم برگزاری استیضاح امکان پذیر است در غیر این صورت باید حتما استیضاح برگزار شود.

استیضاح کنندگان ربیعی حاضر به صحبت نشدند/ تنفس برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح

صحن علنی امروز مجلس درباره استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با حواشی همراه بود.

رسول خدری در جریان تذکرش در صحن علنی مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما متشرع و متعهد بر الفاظ آئین‌نامه هستید.

وی با استناد به ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس عنوان کرد: یک بدعتی در مجلس در حال پایه‌گذاری است که خطرناک است.

خدری با اشاره به استیضاح وزیر کار گفت:‌همکاران ما در این رابطه شبهه دارند.باید توضیح داده شود که وزیر برای استیضاح در جلسه کمیسیون اجتماعی دعوت شده است یا خیر. اگر نشده در ماده 223 معین شده که درخواست استیضاح به صورت کتبی به هیأت رئیسه ارسال شود.

وی ادامه داد: برای حرمت و شان جایگاه مجلس اجازه ندهید این استیضاح انجام شود.

 لاریجانی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: مطابق اصل 89 قانون اساسی 10 نماینده که طرح استیضاح را امضا کرده باشند باید حتما مطرح و ظرف 10 روز وزیر در مجلس حاضر شود.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس از آنجا که برخی اعضای کمیسیون طی نامه‌ای درخواست استیضاح را مطرح کردند روز گذشته هم این موضوع در هیأت رئیسه بررسی شد.

وی عنوان کرد: یا باید کل نمایندگان استیضاح کننده رای خود را پس بگیرند و یا اینکه استیضاح به صورت کامل انجام شود.

بر اساس این گزارش هیأت رئیسه اقدام به قرائت اسامی استیضاح کنندگان کرد تا بر این اساس به ارائه سخن بپردازند. افرادی همچون مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، شیخ قاسم جاسمی که پس از قرائت این اسامی هیچ کدام حاضر به ارائه سخن نشدند.

سپس پس از قرائت اسامی و عدم حضور نمایندگان در پشت تریبون لاریجانی عنوان کرد: آقایان صحبت نمیکنند مگر استیضاح خود را پس گرفته‌اند؟

سپس با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس، جلسه غیرعلنی شد و با اعلام تنفس قرار شد این موضوع در این نشست غیررسمی بدون حضور خبرنگاران بررسی شود.

لاهوتی: رأی اعضای فراکسیون مستقلان برای استیضاح ربیعی فردی خواهد بود

مهرداد باهوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: فراکسیون صبح امروز جلسه‌ای برای بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار نکرد.

وی افزود: علت این عدم برگزاری جلسه موضوع فردی بودن آرای نمایندگان است.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس ادامه داد: مقرر شده است که اعضای فراکسیون مستقلان مجلس به صورت فردی نظر و رأی خود را در خصوص استیضاح ربیعی ارائه کنند بنابراین آرا به صورت فراکسیونی نخواهد بود.

کوهکن: مقرر شده بود هر سه فراکسیون مجلس به استیضاح ربیعی رای دهند

 محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز پارلمان در جمع خبرنگاران در خصوص استیضاح علی ربیعی وزیرکار تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به اینکه جلسه غیرعلنی و غیر رسمی شد قرار شد در این نشست استیضاح ربیعی بررسی شود.

وی افزود: نمایندگان دولت و خبرنگاران  به بیرون از جلسه هدایت شدند تا هر چه سریع‌تر بتوانیم در مورد موضوع ربیعی به جمع‌بندی برسیم.

کوهکن ادامه داد: اتفاقی که امروز افتاد بنده در 10 سال اخیر مجلس شورای اسلامی سراغ ندارم.

وی افزود: با توجه به جلسات فراکسیون مختلف در این رابطه مقرر شده بود هر سه فراکسیون  مجلس به این استیضاح رای دهند.

نماینده مردم لنجان در مجلس خاطرنشان کرد: اما متاسفانه با اعلام برگزاری استضاح ربیعی برخی فضای مجلس را متشنج کردند.

«ما با دولت دشمنی نداریم اما مردم باید احساس کنند مجلس و دولت به وظیفه خود عمل می کنند و مستقلا کار را انجام می دهند.»

کوهکن در بخشی از اظهارات خود به تشریح جزئیات روند استیضاح علی ربیعی پرداخت.

آغاز استیضاح مجدد ربیعی بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای

 مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

در ابتدای استیضاح علیرغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نشد.

همین مسئله باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند.

هم اکنون بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شده است.

اسحاق جهانگیری وارد صحن مجلس شد

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد مجلس شد.

رستمیان(موافق استیضاح): آقای ربیعی! شما استاد مظلوم نمایی و جنگ روانی هستید

 علی رستمیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس و با حکم آقای عزیزی رئیس وقت کمیسیون در سال گذشته مامور رسیدگی به برخی از مشکلات و مسائل در سازمان بهزیستی در برخی استان های کشور شدم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: استان هایی که به عنوان پایلوت برای این مسئله انتخاب شد، لرستان بود که متاسفانه برای سرکشی به این استان ها و بررسی مسائل مربوط به سازمان بهزیستی با مشکلاتی روبرو شدم. به عنوان مثال رئیس سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسائل را به بنده ندادند.

وی تاکید کرد: توسط یکی از فرستادگان جناب آقای بندپی به بنده گفته شد 500 میلیون تومان به شما می دهیم به نام یک خیریه که هیچ حرفی درخصوص مشکلات بهزیستی مطرح نشود، یعنی 20 میلیون تومان به آن خیریه داده شود و 480 میلیون تومان را بنده برای توزیع بین فقرا و ایتام بردارم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: این مسئله را بنده به رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات گزارش دادم، متاسفانه رئیس سازمان بهزیستی از 500 میلیون تومان 20 میلیون آن را به خیریه پرداخت  کرده و 480 میلیون آن را به خرید ماشین های شاسی بلند اختصاص دادند، یعنی پول خرید ویلچر برای معلولان را به مصارف دیگر اختصاص داده است، هر چند که وزیر مربوطه در پاسخ به این موارد تاکید کرد که چنین مسائلی در دوره قبل بهزیستی نیز دیده شده است.

رستمیان خطاب به وزیر کار ادامه داد: این شوی تبلیغاتی نیست، جنابعالی با مسائل و مشکلات سازمان بهزیستی و اقدامات خلاف قانون ریاست این سازمان برخورد می کردید، شما حتی سرتان را نیز به نشانه تاسف تکان ندادید و خیلی خونسرد تاکید کردید که این مسائل در دوره قبل هم بوده است.

وی گفت: رئیس سازمان بهزیستی به شهادت مجمع نمایندگان استان لرستان در دو نوبت مربوط به سفر کاری و بار دیگر شرکت در همایش مدیران کل بهزیستی در استان لرستان حضور پیدا می کند. رئیس سازمان بهزیستی دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در یک سیاه چادر در یک منطقه خوش آب و هوا در نظر گرفته و از این افراد شاهانه پذیرایی می‌کند. این پول ها از کجا تامین می شود؟ 900 میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شده است! آیا کارگری که بخاطر او اشک می ریزید و آیا معلولی که عصا و ویلچر ندارد، از این سفره شاهانه استفاده می کرد و شما نسبت به آن واکنش نشان دادید؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا معلولین، کودکان بی سرپرست از چندین نوع غذایی که در مهمانی آقای بندپی توزیع شد، استفاده می کنند؟ شرم آورتر اینکه یک ماشین کامیون یخچال دار دارای لاشه های گوسفند به کوهدشت لرستان و درب منزل آقای بندپی برده و به معاونان ایشان تحویل می دهند. اشتغالی که برای معلولان بهزیستی باید پیگیری می کردید، ریاست سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسئله را در یک استان به بنده ندادند، اما در دو استان متاسفانه 80 درصد اعتبارات مربوط به این مسئله به موارد دیگر اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: جناب آقای وزیر؛ سفرهای اروپایی آقای بندپی را رصد کرده اید؟ بندپی در سفرهای خارجی با یک تیر دو نشان زده و در راستای انجام ماموریت ملکه های زرد طلایی زنبور عسل را برای درمان ملکه های مریض دلفان به کشور آوردند. در تحقیقات به عمل آمده درخصوص انواع هدیه بررسی کنید و در صورت عدم تایید بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذیب محاکمه شوم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای وزیر باید اذعان کنم شما استاد تمام مظلوم نمایی و جنگ های روانی هستید. آیا مهمانی های اخیر و ریخت و پاش های آن را باور کنیم که وجود ندارد، بنده به تنهایی هم حاضر بودم استیضاح وزیر کار را ادامه دهم و به شما بگویم به افرادی که به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند، کاری ندارم.

نعمتی: عدم صحبت استیضاح کنندگان اقدام زشتی بود

 بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز خانه ملت، در جمع خبرنگاران، درباره استیضاح ربیعی وزیر کار اظهار داشت: اینکه استیضاح کنندگان در جلسه صبح امروز اقدام به سخنرانی نکردند کار زشتی مرتکب شدند.

وی افزود: در قضیه استیضاح چند اتفاق افتاد ؛ اول اینکه در کمیسیون اجتماعی رسیدگی قرار بود این موضوع رسیدگی شود که باید باید جلساتی در این خصوص برگزار می کردند البته رئیس کمیسیون اعلام کرد کمسیون نتوانسته سر وقت جلسه برگزار شود. 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس بر هین اساس اضافه کرد: طبق مواد 212 و 213 آیین نامه داخلس مجلس، اگر ظرف مدت مقرر تعیین شده توسط هیأت رئیسه، کمیسیون مربوطه باید طی یک هفته جلسه استیضاح را برگزار کند که به دلیل برگزار نشدن این جلسه و اعتراض متقضیان استیضاح، جمعی از نمایندگان خواستار برگزاری این استیضاح در صحن شدند. 

نعمتی ادامه داد: حتی دیروز هم در جلسه هیأت رئیسه این موضوع بررسی شداما به دلیل شفافیت آیین نامه مجلس در جلسه استیضاح باید برگزار می شد که امروز در جریان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: صحبت نکردن هم اتفاق بدی است که درخواست کنندگان استیضاح باید در مخالفت و موافقت صحبت می کردند اما آقایان کار درستی نکردند. 

نعمتی عنوان کرد: زمانی که نماینده به حجت شرعی رسید باید استیضاح انجام شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بعد از آن هیأت رئسیه 15 دقیقه تنفس داد و بعد مجددا جلسه استیضاح مجددا آغاز شد و به این نتبجه رسیدیم استیضاح برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: 24 نفر اعلام کردمد استییضاح انجام شود لذا اگر یک نفر هم بر استضاح باقی بماند جلسه برگزار می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در خاتمه گفت: روند قانونی بسیار صریح و شفاف است و در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

سلیمانی(موافق استیضاح):عوامل پشت پرده برای اخلال در استیضاح وزیر کار معرفی شوند

حسن سلیمانی نماینده کنگاور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.

وی اضافه کرد: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

«کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.»

سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟ چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

اکبری (موافق استیضاح): عملیات اجرایی پروژه فاز 2 پتروشیمی خراسان شمالی پس از سه سال آغاز نشده است

علی اکبری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس در سخنانی به عنوان موافق استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: نباید فراموش کنیم که مادر  چه جایگاهی هستیم، ما نماینگان مجلس وکیل مردمیم و مردم به ما اعتماد کردند تا در این جایگاه حضور داشته باشیم، باید از خودمان بپرسیم تکلیف‌مان در قبال این اعتقاد چیست.

وی افزود: امروز تعدادی از وکلای ملت برای انجام وظیفه خود رسیدگی به عملکرد ربیعی را در دستور کار قرار دادند. انتظار است بر پایه اعتقاد،‌حق و عدالت و در برابر چشمان نظاره‌گر 80 میلیون ایرانی تصمیمی منصفانه بگیریم.

اکبری تصریح کرد: شرح وقایع دوره خدمت آقای ربیعی را بشنوید و  آنگاه با در نظر گرفتن سوگندی که یاد کردید، ببینید چه حقی از مردم ضایع شده است.

نماینده بجنورد در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای ربیعی! سه سال پیش کلنگ فاز 2 پتروشیمی خراسان شمالی را زدید اما در این سه سال هیچ اقدامی در راستای پیشبرد این پروژه انجام ندادید. آیا سه سال فرصت برای شروع عملیات اجرایی یک پروژه که زمینه انجام آن حاضر بود،‌زمان زیادی نیست؟

اکبری تصریح کرد:‌در دو سال اخیر بارها گفتید عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد حتی قسم یاد کردید انجام خواهید داد اما باز هم انجام ندادید.

وی در مجلس همچنین گفت: پس از رای اعتماد مجلس به شما، لحن کلام شما و همکاران‌تان با نمایندگان مجلس کلا تغییر کرد، در روزهای اخیر همکاران‌تان با بنده تماس گرفتند و گفتند که این پروژه را انجام خواهند داد، سؤال من این است چرا با روح و احساسات لطیف جوانان خراسان شمالی اینگونه رفتار کردید، مسئله اساسی زیر سؤال رفتن انتظاراتی است که از یک مقام عالیرتبه در این نظام مانند یک وزیر می‌رود.

اکبری با بیان اینکه مگر نه این است که امروز اشتغال مهمترین دغدغه مسئولان نظام و مقام معظم رهبری است، گفت: شما جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی بودید، انتظار می‌رفت کمک شایانی به اهداف اقتصاد مقاومتی بهعمل می‌آوردید اما هیچ گونه اقدامات رضایتبخشی در این راستا انجام نشد.

درگیری دو نماینده بر سر استیضاح ربیعی/ فریادهای محجوب در اعتراض به استیضاح بدون حضور ربیعی

پس از برگزاری جلسه علنی در پی این جلسه غیررسمی لاریجانی برای شروع نشست استیضاح و اعلام اسامی استیضاح‌کنندگان و موافقان استیضاح، محجوب نماینده تهران به علت اینکه علی ربیعی در جلسه حضور نداشت مقابل جایگاه هیأت رئیسه حاضر شد.

وی با فریاد به ماده ۲۲۹ آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: این ماده به صراحت می‌گوید که آغاز جلسه استیضاح باید همزمان با حضور وزیر استیضاح‌شونده باشد اما او هنوز به داخل صحن علنی نیامده است.

محجوب ادامه داد: پس از اینکه جلسه غیررسمی شد و نمایندگان دولت و رسانه‌ها از صحن خارج شدند تا زمانی که وزیر به صحن بازنگشته نباید جلسه علنی بدون حضور وزیر آغاز شود.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اعتراض محجوب به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و گفت: هیچ کجای این آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح‌شونده ندارد.

وی افزود: آیین‌نامه داخلی مجلس هیچ صراحت و اصراری بر این موضوع ندارد، لذا چه وزیر باشد و چه حضور نداشته باشد جلسه استیضاح باید آغاز شود، لذا بگذارید آقای رستمیان که موافق این استیضاح است سخنان خود را مطرح کند.

این گزارش حاکی است محجوب همچنان اعتراضات خود را با فریاد بیان می‌کرد و در همین حال علی ربیعی وزیر کار به همراه انصاری معاون منابع انسانی رئیس‌جمهور و جمعی از نمایندگان دولت وارد صحن علنی شدند.

البته حواشی جلسه استیضاح ربیعی به همین جا ختم نشد و صحن علنی مجلس شاهد درگیری دیگری بر سر این استیضاح بود.

طبق این گزارش، یکی از موافقان استیضاح در مخالفت با عملکرد وزیر کار حسین مقصودی نماینده سبزوار بود که پس از ارائه سخنانش هنگامی که به سمت صندلی خود می‌رفت میرزایی نیکو عضو فراکسیون امید مجلس با فریاد اعتراضات خود را نسبت به سخنان مقصودی بیان کرد.

در همین حال مقصودی به سمت صندلی میرزایی نیکو رفت و ضمن آن دچار درگیری لفظی شدند. این درگیری‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که مقصودی نماینده سبزوار اقدام به برخورد فیزیکی به سمت میرزایی نیکو کرد که در همین حال محمدرضا تابش عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید با پادرمیانی در این برخورد سعی در آرام کردن این دو نماینده داشت که نهایتاً با حضور چند عضو هیأت رئیسه ازجمله امیرآبادی و قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سبزوار به سمت صندلی خود هدایت شد.

مقصودی(موافق استیضاح): بانک توسعه تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره و آینده این کشور پول برداشت کرده است

 حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس در سخنانی به عنوان موافق استیضاح ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور! امروز مقصر این واقعه و قصه پرغصه مجلس شما هستید. اگر شما به فکر اتحاد و وحدت ملی بودید، دیدید که مجلس سه بار آقای ربیعی را استیضاح کرد اما شما باز هم او را نگه داشتید.

وی افزود: امروز حرمت امامزاده را بعضا برخی از نمایندگان مجلس از بین برده‌اند؛ آقای ربیعی! شما رند لابیگری و احساساتی و رند همه فتنه‌هایی هستید که مجلس را گرفتار کرده است، بانک توسعه تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره و آینده این مملکت پول برداشت کرده است، متاسفم برای همکارانی که می‌گویند فلان نماینده به خاطر تعویض فلان رئیس، استیضاح وزیر کار را امضا کرده است.

مقصودی تصریح کرد:‌لابی‌گری و دروغگویی و بازی کردن با احساسات مردم ویژگی‌ آقای ربیعی است، قرار نیست ما به هر قیمتی بمانیم، آقای ربیعی، یک بخش تعاونی را بگویید که جان سالم به در برده باشد.

وی  از طرح این سؤال که آقای ربیعی آیا از شرکت شستا خبر دارید گفت: آقای ربیعی انتصابات شما بر چه نحوی است؟ آیا از کارگرانی که با حقوق 500 یا 600 هزار تومانی کار می‌کنند خبر دارید؟ و آیا می‌دانید بسیاری از کارگران ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند؟  آیا از کارگرانی که در معدن، کشتی و هواپیما از بین رفتند ، مطلعید؟ شما برای آنان چه کردید؟

نماینده مردم سبزوار یادآور شد: آقای ربیعی برنامه شما برای کارگران کجا رفت، مدیران وزارت کار حال خوش خود را در پست‌های دولتی جستجو می‌کنند.

مقصودی در پایان از نمایندگان مجلس خواست که از ابهت مجلس دفاع کنند و اجازه ندهند مثل فلان کشور مردم خودشان هجوم بیاورند.

جاسمی(موافق استیضاح): مشکلات کشور وارونه جلوه داده می‌شود/ نمایندگان با رای به استیضاح ربیعی شان مجلس را حفظ کنند

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: ما نماینده دولت نیستیم و وکیل‌الدوله نیستیم و نماینده ملت هستیم.

وی افزود: جو حاکم بر مجلس جو حاکم بر استیضاح ربیعی نبود، حتی جو حاگم بر مجلس، جوی نبود که بخواهیم وزیری را از وزارت بیندازیم، ما نه تنها یک وزیر را نمی‌توانیم استیضاح کنیم بلکه کارمند یک بخش را هم نمی‌توانیم جابجا کنیم.

جاسمی با بیان اینکه با توجه به شرایط جاری کشور یکی از بخش‌های اقتصادی که امکان حضور مردم در آن وجود دارد، بخش تعاون است، گفت: آقای ربیعی! چرا به بخش تعاون در وزارتخانه‌تان توجه نکردید، متاسفانه پدر مملکت را آمار و ارقام‌های دورغی که از پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود، درآورده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده است، به نظر می‌رس مشکلات کشور وارونه جلوه داده می‌شود چرا که کشور ما هیچ مشکلی ندارد و کشور ما مدینه فاضله است و این مشکلات بیشتر مشکلات آمریکا و اروپاست.

جاسمی در پایان اظهار داشت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم شان و منزلت و جایگاه نمایندگی مجلس را حفظ کنند تا مردم بدانند نمایندگان آنان شجاع؛ صادق و پاکدست هستند و به هیچ موضوعی جز مشکلات مردم اعتنا نمی‌کنند.

کمالی‌پور( موافق استیضاح): ربیعی اقدامی برای جذب نقدینگی از طریق شستا انجام نداد

یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه)‌ پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: وزارت تعاون نتوانسته خواسته‌های زیرمجموعه خود را برطرف کند و دغدغه آنان را از بین ببرد، آنچه امروز شاهدیم باید نشانه‌ای از روند اصلاح مجلس باشد.

وی افزود: معاونان وزیر کار چندی پیش به جنوب کرمان آمدند و فریاد استغاثه مردم را شنیدند و کاستی‌های مردم را مشاهده کردند، در این شرایط حساس، مجلس مسئولیت و نقش مهمی در احقاق مطالبات مردم دارد.

کمالی‌پور با بیان اینکه یک از مطالبات مهم مردم اشتغالزایی است، و وزیر محترم باید نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کرد، گفت: فریاد کارگران همه ما را شرمنده کرده است. من امروز گریه‌های مردم را می‌بینم و شاهدم جوانان با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد حاضرند مستخدم شوند اما باز هم جایی پیدا نمی‌شود.

نماینده جیرفت در مجلس یادآور شد: همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات مهم آنان است که توجهی به این موضوع نمی‌شود. آقای وزیر! بخش مهمی از اقتصاد کشور در قالب شرکت‌های شستا در اختیار شماست، شما که از اقتصاد قطعا سر درمی‌آورید و چندین سال در دولت وزیر بودید چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی سرسام آور در کشور نشدید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای وزیر کار! چرا برای رفع دغدغه جوانان بیکار ما کاری انجام ندادید، امروز ما در یک آزمایش به یاد ماندنی در مجلس قرار داریم و امیدواریم نمایندگان مجلس به سوگندی که یاد کردند عمل کنند و شان و جایگاه نمایندگی مجلس را حفظ نمایند.

ربیعی: بسیاری از سوالات امروز را ۴ ماه قبل پاسخ دادم/ همدم کارگران بودم

 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس ضمن احترام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: من استیضاح را حق شما نمایندگان می‌دانم و این روز را همزمان با روز خبرنگار برای خودم پیوندی مبارک می‌دانم.

وی‌ ادامه داد: هفده مرداد ۱۳۷۷ را از یاد نمی‌برم. روزی که صارمی توسط تروریسم کور در افغانستان شهید شد. این ترور رابطه بین تروریسم کور، طالبانیسم و آزادی را نشان داد و یاد شهید صارمی را گرامی می‌دارم و به یاد می‌آورم کشور در آن روزها چقدر دچار مشکلات روحی شده بود و این بخشی از خاطرات من در روز خبرنگار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: من برای سومین بار کمتر از یک سال دارم به مجلس می‌آیم و خدا را شاهد هستم که به لطف و عنایت خودش دو بار رأی اعتماد مجلس گرفتم. اگر رویکرد استیضاح‌کنندگان محترم تحقق پاسخگویی باشد من اینجا حاضر شدم. چرا می‌فرمایید استیضاح را بهم ریختید، من که در وقت مقرر نشستم.

ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من حتی در زمان خروج از صحن به آقای لاریجانی عرض کردم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. این اعتقاد من بوده و بنا بر این اعتقاد امروز در خدمت شما هستم. هر وقت کمیسیون مرا احضار کرد در آنجا حاضر شدم، هر وقت هم خودم کار داشتم به کمیسیون‌ها آمدم و منظم‌ترین فرد در حضور در کمیسیون‌ها بوده‌ام. شاهدی بگیرید از کمیسیونی که مرا دعوت کرده و من شخصاً در آنجا حاضر نشده‌ام.

وی اضافه کرد: برای شما و آرایتان احترام قائلم. امروز دو بار استیضاح شدم، هم در جلسه غیرعلنی و هم در جلسه علنی. مواردی در آنجا مطرح شد. به من گفتند شام معاویه و یزید بودم. به من گفتند دروغگو، گریه می‌کند. اگر بخندم می‌گویند رفت به فقر خندید و اگر گریه و بغض کنم که ذاتی و ارثی من است، می‌گویند گریه کرد. به من امروز فتنه گفتند، همه چیز گفتند. اینها در موارد استیضاح نبود آقای رئیس. اما حیثیت مجلس را به این جمله که استیضاح نکنید یا بکنید بندازید گره نزنید.

وی‌ ادامه داد: منصفانه این است که آمار و ارقامی که اینجا مطرح می‌شد، چیزی غیر از کلیات نبود که بخواهم به آن پاسخ دهم. شما تصمیم بگیرید. اگر امروز علی ربیعی اینجا نباشد، اوضاع کار بهتر می‌شود؟ کار بازنشستگان گشوده می‌شود؟ مردم خوشحال‌تر می‌شود؟ حتی پیام‌های اینها را در حوزه‌های خودتان هم نمی‌بینید. من نمی‌گویم وضع کارگرها خوب است، اما همدم‌شان بودم. اقداماتی کردم که توضیح می‌دهم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از کامیون‌دارانی که اعتصاب کرده بودند نامه نوشت دلم نمی‌خواهد آن نامه را بخوانم. از افرادی بود که بسیار تند بود. نوشته چرا تنها وزیری که در عمرم دیده‌ام را دارند استیضاح می‌کنند؟ اشکالی ندارد اگر مجلس به این برسد که کوتاهی‌های من باعث این موارد شده، به آن احترام می‌گذارم و آن را پاس می‌دارم و در یادداشتی به آن احترام می‌کنم.

ربیعی خاطرنشان کرد: اما این که فضایی را غالب می‌کنند که حیثیت مجلس به اینکه کسی را بیندازد گره خورده است، منصفانه و مطابق با قانون اساسی نیست و مطابق با قسمی که همه شما خوردید که به قرآن و قانون اساسی متعهد باشید، نیست.

وی افزود: بسیاری از سوالاتی که امروز مطرح شد همان سوالاتی بود که ۴ ماه قبل به آن پاسخ دادم. بیش از ۹۰ درصد سوالات همین بود. من نمی‌دانم در این ۴ ماه آیا پول بیشتری به کشور آمد یا امکاناتی بود که من نتوانستم از آن استفاده کنم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه آقای جهانگیری را شاهد می‌گیرم با وضعیتی که پیش آمد اولین وزیری بودم که آژیر کشیدم و طرح دادم برای حل مشکلات، اظهار داشت: مواردی که آقای سلیمانی و برخی دیگر از استیضاح‌کنندگان برشمردند خدمت‌تان عرض می‌کنم. پیش از آن به شما می‌گویم این وزارتخانه، بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور است و سرریز مسائل اجتماعی را باید تحمل کند. خودش علت‌ساز مسائل اجتماعی نیست. این دوستانی که در مورد آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنند در حالی است که من باید سرریز عملکرد هر سه قوه که منجر به آسیب می‌شود را مطالبه و جمع و جور کنم.

وی بیان داشت: من وزارتخانه آسیب‌ساز نیستم، اتفاقاً رشته و تخصص و کتابم در همین زمینه است. این وزارتخانه با همه ایرانی‌ها سروکار دارد. حوزه ارتباط ایرانی‌ها با این وزارتخانه گسترده است. نمایندگان صدیق و پاکی که می‌خواهند به مشکلات مردم رسیدگی کنند قطعاً بیشترین مطالبه را از حوزه من دارند.

خادمی( موافق استیضاح): نمایندگان کلان‌شهرها طرح استیضاح وزیر کار را امضا نکردند

 هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: هیچ کدام از نمایندگان کلان‌شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند.

وی افزود: ایران 8 درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند، باید با اعداد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است.

خادمی همچنین گفت: افرادی که می‌گویند در این برهه سؤالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید، مخالف نظام هستند، ما 40 سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است.

نماینده ایذه در مجلس یادآور شد: امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیأت دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج-شش سال گذشته بهتر شده است؟

خادمی تصریح کرد: تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، حتماً وضعیت کلان‌شهرها خوب است، من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه، ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است، نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی! از این ادبیات استفاده نکنید.

نماینده ایذه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر به استیضاح رأی ندهیم، یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

گودرزی( موافق استیضاح): بازنشسته‌ها نمی‌توانند از صندوق تأمین اجتماعی حقوق دریافت کنند

مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد از مردم عذرخواهی کنم، یک اشتباه شکلی و نه محتوایی رخ داد، بنده روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کرده بودم که جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان و جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها گذاشته شود که این کار رخ نداد.

وی افزود: در سال 93، کمتر از 300 هزار شغل ایجاد شده است، چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رسیده است.

گودرزی یادآور شد: امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد، البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند، آقای ربیعی! توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست، تأمین اجتماعی سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود، ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند، نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم، چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تأمین کنیم.

خجسته(موافق استیضاح): نگویید مجلس معامله‌گر است/ 10 هزار گوشی غیرمجاز وارد بازار شده است

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه)‌ پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بنای ما این بود که تیم اقتصادی دولت مدیریت شود.

وی افزود: به علت عدم کارآمدی و یا پاسخگویی در عدم این کارآمدی باید هر چه سریع‌تر دولت تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد : انتظار داشتیم رئیس‌جمهور زودتر در این شرایط اقتصادی وضعیت تیم اقتصادی‌اش را روشن کند.

وی اضافه کرد: هر چند بنا بود اگر تیم اقتصادی دولت ترمیم شود استیضاح ربیعی مطرح نشود اما به علت عدم کارآمدی و عدم پاسخگویی دولت استیضاح چند وزیر در دستور کار است.

وی با اعلام اینکه استیضاح  کرباسیان وزیر اقتصاد منتفی نشده است، گفت: برخی جوسازی نکنند موضوع استیضاح وزیر اقتصاد همچنان در دستور کار است.

وی ادامه داد: آقای ربیعی! این همه اقدام و وعده و وعید برای منتفی شدن استیضاح‌تان دادید که اگر این تلاش‌ها صرف توان برای کارتان انجام می‌دادید اصلا استیضاح مطرح نمی‌شد.

وی عنوان کرد: این چه اقدامی بود که صبح نمایندگان انجام دادند اینها همگی برنامه‌ریزی شده بود. چرا اینکارها را می‌کنید؟ نباید اینقدر جوسازی می‌شد.

وی همچنین تصریح کرد: نباید بگذاریم این فضای مسموم درگیر مجلس شود اگر وزیر پاسخگو باشد مشکل کجاست؟ آقای ربیعی آیا شما برای پاسخگویی مشکلی دارید؟

وی با بیان اینکه وعده و وعید وزیر به نمایندگان کاری غلط است و این حق مردم است که از وزیران سؤال یا استیضاح شود.

خجسته افزود: در استیضاح وزیر کار همین بس که از شروع جلسه استیضاحش شاهد جو مسمومی بودیم لذا قطعی است که این موضوع برنامه‌ریزی شده بود. چرا که استیضاح حق مجلس است.

وی ادامه داد: آقای ربیعی! وزارتخانه شما عریض و طویل است. ما سؤال می‌کنیم شما هم باید جواب دهید. بنابراین با اتفاق صبح امروز باید حتما استیضاح انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات بازنشستگان در کشور عنوان کرد: بازنشستگان در حال حاضر در شرایط سختی به سر می‌برند. قرار بود در قشر بازنشستگان همسان سازی اتفاق بیفتد که این اتفاق نیفتاد.

خجسته عنوان کرد: در شرایط کنونی کشور وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد مردم ناامید می‌شود و برای قشر بازنشستگان هم برنامه‌ریزی درستی در شرایط فعلی نشده است.

وی خطاب به وزیر کار گفت: شما مسئول بازنشستگان هستید چه کاری برای آنها انجام دادید، آیا شرایط کارگران و بازنشستگان متناسب با وضعیت گرانی‌ها و افزایش نرخ دلار بوده است؟

خجسته گفت: متاسفانه در دوره ریاست وزیر کار آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشد. آقای وزیر! توضیح دهید که چه اقداماتی در خصوص مرتفع شدن آسیب‌های اجتماعی انجام دادید.

وی تصریح کرد: ما در دوره مدیریتی آقای ربیعی شاهد واردات بی‌رویه گوشی بوده‌ایم. 10 هزار گوشی وارد بازار شده به چه حقی این کار را کردید؟ مگر شما وزارت  بازرگانی هستید؟

خجسته یادآور شد: عدم برنامه‌ریزی عملی برای شرکت هلدینگ‌های بزرگ و همچنین عدم عملکرد صحیح  در صندوق بازنشستگان یکی از ابرچالش‌های اساسی در کشور تبدیل شده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امروز در معرض یک اتفاق بزرگ هستیم. نگویید مجلس معامله گر است. امروز باید استیضاح تعیین تکلیف شود و مجلس هم این قدرت را دارد.

یارمحمدی(موافق استیضاح): برنامه‌های ارائه شده وزرا تنها مربوط به روزهای آغازین دولت دوازدهم بود

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه)‌ پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت:500 هزار نفر در حال حاضر تحت پوشش بهزیستی هستند اما این پوشش متناسب با ظرفیت موجود نیست.

وی گفت: در ابتدای دولت دوازدهم شاهد برنامه‌های وزرا درباره وزارتخانه متبوعشان بودیم اما به نظر می رسد اینها فقط برنامه‌های روزهای آغازین دولت نقل مجالس شده بود.

یارمحمدی با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی همخوانی با برنامه‌های اعلامی وزرا نیست، گفت: جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بیشتر از ظرفیتی است که تعیین شده است.

چنارانی (موافق استیضاح): دولت از نظر اقتصادی تعطیل است/ معاون فرهنگی اجتماعی ربیعی 27 سمت دارد

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه)‌ پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بعد از ورود به مجلس قدری فکر کردم که اصولگرا بهتر است یا اصلاح طلب به این نتیجه رسیدم که یک اصولگرای اصلاح طلب باید بود.

وی  افزود: اینجا خانه ملت است نه خانه دولت، ما 150 هزار شهید دادیم که به وظیفه خود عمل کنیم.

چنارانی ادامه داد:‌به خاطر بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی مشکلات به وجود می‌آید و مسائل به هم می‌ریزد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه دولت از نظر اقتصادی تعطیل شده است،‌گفت: قرار بود شاهد همسان سازی بازنشستگان باشیم و اوضاع مدیریت اقتصادی هم روبراه شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود:‌ آقای ربیعی، شخصی در وزارتخانه شما 27 سمت دارد و آن همان معاون فرهنگی اجتماعی شماست چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.

چنارانی اظهار داشت: 98 درصد از کارگران دچار مشکلات عدیده هستند برای حل مشکلات چه کردید؟

نوروزی(موافق استیضاح): آقای ربیعی! پسر شما به همراه فرزند معاون‌تان در دبی چه می‌کنند؟

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه)‌ پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: قرار بود در صندوق بازنشستگی کشوری خدمات درمانی صندوق شستا رسیدگی‌هایی از سوی وزارت کار انجام شود.

وی  افزود: در بیمارستان‌های تامین اجتماعی ده ها موارد سراغ داریم که مدیرت صحیح ندارند.

نوروزی با اعلام اینکه 45 تعاونی در رباط کریم و آبشناسان وجود دارد که همه آنها به هم ریخته است،‌گفت:‌آقای ربیعی به اینها آیا رسیدگی کرده‌اید؟

نماینده مردم رباط کریم در مجلس  گفت: پسر شما با پسر تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند که رابط آنها عبدالناصر موسوی جزایری است. باید در این رابطه توضیح دهید.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما نماینده ملت هستیم  و این اختیار به ما داده شده از حقوق ملت دفاع کنیم.

نوروزی همچنین گفت: می‌گویند در این شرایط چرا وزیر کار استیضاح می‌شود و باید در پاسخ گفت اتفاقا مقصر اصلی وزیر کار است چرا که بحث پتروشیمی با اوست و دلار مربوط به این بخش را به بازار نداده است.

وی در خاتمه گفت: آقای رستمی که صحبت کرد امتیاز نمی‌خواست. باید وزیر کار در خصوص فرزندان خود و معاونش و همچنین عدم بازگشت دلارها به پتروشیمی پاسخگو باشد.

پورابراهیمی( موافق استیضاح): آقای ربیعی استاد لابی‌گری است و بهتر بود به جای وزیر خارجه به کار گرفته می‌شد

 محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر کار در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 17 مرداد 97) گفت: در ابتدا تذکر من به هیت رئیسه است که در ابتدای ساعات اولیه متاسفانه شاهد یک ساماندهی بودیم که از ابتدای صبح تعدادی از افراد آمده و شرایطی را ایجاد کرده بودند و اجازه ندادند کسی صحبت کند. هیأت رئیسه باید جلسه را به گونه‌ای برگزار کند که نمایندگان بتوانند صحبت‌هایشان را داشته باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: فضایی را فراهم کرده‌اند که متاسفانه امکان صحبت فراهم نمی‌شود من در جلسه قبل که در مخالفت با آقای ربیعی صحبت کردم از ایشان به عنوان خدای لابی یاد کردم و در جاهای مختلف این بحث را مطرح کردم.

وی افزود:‌ ایشان زمین و زمان را به تنگ آورده که در وزارت بماند. تمام عوامل داخلی و بیرونی و جریان‌های مختلف دیروز در سالن غذاخوری با نمایندگان صحبت می‌کردند. این چه وضعی است چرا  نمی‌گذارید مجلس آزادانه و به دور از این فشارها تصمیم بگیرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: مگر ما می‌توانیم این شرایط را تحمل کنیم. مسیر را فراهم کردند که استیضاح مطرح و بیان نشود.ای کاش آقای رئیس‌جمهور آقای ربیعی را به عنوان وزیر امور خارجه به کار می‌گرفت که با توجه به توان لابی‌گری که دارد حتما با لابی‌گری‌اش برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم همه را سر خط می‌کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: امروز شاکله تصمیمات اقتصادی کشور در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به اسم بیمه، تعاون و کار پوششی فراهم شده و در ذیل آن محتوای اصلی بنگاه‌داری و کارهای کلان در اقتصاد کشور است.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی هفته قبل جلسه‌ای را برای موضوع عدم ارائه ارز شرکت‌های پتروشیمی برگزار کرد. شرکت‌های پتروشیمی متعلق به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی به دلیل عدم ارائه کامل ارز‌شان عامل اخلال در نظام اقتصادی شدند. ما گریبان چه کسی را در مجلس بگیریم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:‌ بعضی‌ها فکر می‌کنند وزارت تعاون و روابط کارگری و سازمان تامین اجتماعی است. اما اینگونه نیست و 327 شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی هستند. 187 شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند. 10ها شرکت زیرمجموعه صندوق بیمه عشایر و روستایی هستند.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: بزرگترین تولیدکنندگان دارویی کشور که بیش از 50 درصد سهم دارو را دارند متعلق به مجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی است. بزرگترین شرکت‌های حمل و نقلی در حوزه‌های مختلف متعلق به این مجموعه است. حالا ایراد می‌گیرند که در تایپ مربوط به استیضاح واژه فلان در کشتی فلان مطرح شده. آقای ربیعی این توهین به نمایندگان است. شما نباید اینگونه با نمایندگان صحبت کنید.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:‌در بخش پتروشیمی‌ها 66 درصد از شرکت پتروشیمی جم 78 درصد از پتروشیمی امیرکبیر 49 درصد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس 95 درصد از نفت پاسارگاد بیش از 30 شرکت مهم دیگر در این حوزه متعلق به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: اقتصاد کشور کجاست؟ مردم چرا به کف خیابان می‌آیند؟ اشتغال ماموریت کیست؟

پزشکیان: نمایندگان بر اساس انصاف و حق نظر بدهند/ نباید تهمت‌ها را از پشت تریبون مطرح کرد

 مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار در صحن مجلس اظهار داشت: من قرار نبود صحبت کنم و تصمیم هم نداشتم حرف بزنم، اما از صبح که جو را دیدم و شاهد بحث‌هایی بودم که برخی مطرح کردند، احساس کردم باید از تمامیت مجلس و نمایندگان دفاع کنم.

وی افزود: اینکه ما بیاییم بگوییم نمایندگان رفته‌اند و لابی کرده‌اند و پول گرفته‌اند که این کار را بکنند، به چه کسی بی‌احترامی می‌کنیم و چه کسی را زیر سؤال می‌بریم؟ کدام نماینده؟ یعنی اگر بنده به آقای ربیعی رأی بدهم، پول گرفته‌ام؟

پزشکیان افزود: می‌گویند اگر رأی ندهیم حیثیت مجلس از بین می‌رود، اما حیثیت مجلس زمانی از بین می‌رود که با جو و فشار رأی بدهد، چه مثبت و چه منفی. ما باید به حق رأی بدهیم نه با انگ زدن، تهمت زدن و جوسازی.

نائب رئیس مجلس گفت: کدام نماینده رفته پول گرفته است، آنهایی که این موضوع را می‌گویند اگر این را ثابت کنند آن نماینده باید از مجلس اخراج شود. این حرف‌ها را از تریبون مجلس گفته‌اند و خوراک رسانه‌ها قرار دادن انصاف نیست. کسی پول و باج نگرفته که به کسی رأی بدهد یا ندهد.

پزشکیان تصریح کرد: من به آقای ربیعی رأی می‌دهم نه به خاطر اینکه عیب و مشکل ندارد، بلکه یک شاخص دارم و دنبال دنیا، پول و قدرت هم نبوده‌ام، نیستم و نخواهم بود. این حرف‌ها را به هم نچسبانیم. آقای تقی‌زاده به من گفت پسر من اصلاً پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد اما می‌گویند این دو با هم شرکت زده‌اند و در دبی چه کار می‌کنند. تهمت‌ها را نباید از پشت تریبون مطرح کرد. ما مسلمانیم، آیا بر اساس شنیده‌ها می‌خواهیم رأی بدهیم؟ یا چون در فضای مجازی پخش شده که فلانی فلان موضوع را می‌گوید تصمیم بگیریم؟

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: ما مسلمان هستیم و به دنیا و آخرت اعتقاد داریم، چرا باید تهمت بزنیم. البته حرف‌ها باید پشت تریبون گفته شود و اگر دلایلی برایش نبود و حق است، نباید هم رأی بیاورد. اما اگر توانستیم منصفانه جواب می‌دهیم. نه اینکه اگر رأی ندهیم، اعتبار مجلس از بین می‌رود و بعد هم بگوییم که پول گرفته‌اند تا فلان کار را بکنند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی من و بسیاری از نمایندگان معلوم است، بیایند و ببینند. ما اگر دنبال پول و قدرت و مقام بودیم، خفه می‌شدیم و خیلی از حرف‌ها را نمی‌زدیم. کار خودمان را می‌کردیم و کلی پول به دست می‌آوردیم.

پزشکیان گفت: اما من فقط یک شاخص را می‌گویم، من وزیر دولت خاتمی بوده‌ام و هر سال جلوی وزارت کار تجمع کارگری بود. بعد از آن نیز هر سال در دولت آقای احمدی‌نژاد جلوی وزارت کار اعتصاب کارگری بود. حال ۵ سال است آقای دکتر وزیر است، با همه عیب‌هایی که می‌گویید و درست است، اما آیا مشکلات کارگری را حل کرده یا نکرده؟ در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی ارز و دلار کارگران ما می‌گویند که او را قبول داریم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: می‌گویند ربیعی گریه کرده، آیا وزیری که برای مردم گریه کرده بد است؟ اگر قیافه بگیرد و مردم را تحویل نگیرد خوب است؟ چه کار باید بکند؟ نماینده‌ها و مسئولان ما باید با مردم باشند که اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند، اقلاً برایشان گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات این مملکت را حل کنیم. همه با هم، ‌هم نتوانستیم، اقلاً جواب مردم را با زبان خوش بدهیم و تحویلشان بگیریم و به آنها احترام بگذاریم.

پزشکیان با اشاره به برخی مشکلات در این حوزه گفت: آیا ما پول دادیم و او کار نکرده است؟ از این طرف پول و امکانات نمی‌دهیم و از طرف دیگر از وزیر سؤال می‌کنیم. بحث من این است که باید حق را گفت. به من گفتند تو نایب‌رئیس مجلسی و نرو و حرف نزن. اما گفتم می‌روم و آنچه را که می‌فهمم می‌گویم و از آن دفاع می‌کنم نه اینکه کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. من از هیچ جناح یا دسته‌ای بی‌دلیل دفاع نکردم و هرجا درک کرده‌ام،‌دفاع کردم و هر جا درک نکردم، دفاع نکردم.

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: من مشکلات را رد نمی‌کنم اما نظرم این است که نباید آدمی را که می‌تواند صحبت کند و مشکلات را حل کند، برداشت و فرد دیگری را بر این مسند گذاشت. این به نفع مملکت نیست، لذا اگر رأی ندادم کسی نگوید پول یا وام گرفته‌ام یا دینی از این آقا دارم. این بی‌انصافی است. هر نماینده، فرد و رسانه‌ای این حرف را بزند، نامردی حرف غیرحق و ناعادلانه است.

پزشکیان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: من خودم وزیر بودم و می‌گفتند دو فرزند تو خارج هستند و دخترت بی ‌ام ‌و سوار است درحالی‌که بچه‌های من روی خارج را ندیده‌اند و آن موقع ماشین هم نداشتند. انصاف هم چیزی خوبی است اما چه کسی این سؤال را از من کرد، آقای مهندس عبدالعلی‌زاده‌ای که من را می‌شناخت و همشهری من بود. اما باور کرده بود بچه‌های من خارج هستند و ماشین ۴۰۰ میلیونی سوار می‌شوند درحالی‌که بچه‌های من ماشین وزارت هم سوار نمی‌شدند. زندگی بچه‌های من معلوم است و هر که می‌خواهد می‌تواند آن را ببیند پس به همدیگر تهمت نزنیم.

وی‌ ادامه داد: می‌گویند قبل از استیضاح در مجلس لابی کرده‌اند، خب کار مجلس هم این است که افراد با هم صحبت کنند و دلایلشان را به هم بگویند تا اگر کسی اشتباه می‌کند متوجه شود. لذا معتقدم نمایندگان بر اساس انصاف و حق نظر بدهند که باعث اعتبار و عزت مجلس است نه بر اساس فشار و جو.

با 129 رأی موافق نمایندگان به استیضاح
وزیر کار بیکار شد

نمایندگان مجلس با 129 رأی مثبت به طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتمادشان را از ربیعی برداشتند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع توضیحات نمایندگان استیضاح‌کننده و همچنین پاسخ‌های وزیر کار،  با 129 رأی موافق و 111 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 243 آرای مأخوذه اعتمادشان را از وزیر کار برداشتند و بدین ترتیب طرح استیضاح وزیر کار رأی آورد و ربیعی از این سمت برکنار شد.

 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب