سرویس: سیاسی
کد خبر: 33267
|
07:45 - 1397/05/16
نسخه چاپی

وعده این روزهای اصلاح‌طلبان با کمک صهیونیست‌ها:

دیدار روحانی و ترامپ به زودی برگزار می‌شود +تصاویر

دیدار روحانی و ترامپ به زودی برگزار می‌شود +تصاویر
در میان هیات حاکمه و حتی ناظران غیردولتی و کارشناسان در ایران دو دیدگاه متفاوت درباره نحوه برخورد با ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

به گزارشايلام بيدار،اصلاح طلبان علاوه بر شریک بودن در برجام، بزرگترین مشوق و حامی روحانی برای دیدار با مقامات آمریکایی بوده اند.

در سالهای گذشته اصلاح طلبان بارها روحانی را برای دیدار مستقیم با اوباما ترغیب می کردند و فشار زیادی وارد کردند که سطح مذاکرات هسته ای به روسای جمهوری ایران و آمریکا ختم شود.

چنانچه با گذشت چند سال از تماس تلفنی اوباما و حسن روحانی، همچنان این موضوع به عنوان یک خاطره شیرین در رسانه های اصلاح طلب بازخوانی می شود.

با این وجود پس از ابراز تمایل  ترامپ برای دیدار با روحانی، یکبار دیگر اصلاح طلبان به صحنه آمده اند و رئیس جمهور را برای دیدار با رئیس جمهور قلدر و بی تعهد آمریکا به قراردادهای بین المللی ترغیب می کنند.

رسانه های اصلاح طلب آنقدر برای این موضوع اشتیاق دارند که  حتی خبرسازی رسانه های صهیونیستی درباره احتمال دیدار روحانی با ترامپ به صورت گسترده بازنشر داده و بر اساس آن احتمالات و ذوق زدگی خود را نیز اضافه کرده اند.

دیروز روزنامه اسراییلی " معاریو" به نقل از یکی از مقامات سازمان ملل در نیویورک مدعی دیدار احتمالی بین سران آمریکا و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک شده است.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مستقر در نیویورک مدعی شده مذاکرات پس پرده بین ایران و آمریکا به احتمال فراوان به مذاکره رودرروی روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک ختم خواهد شد. به گفته این دیپلمات‌ها دیدار دو رهبر در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک می تواند به عنوان " دیدار اتفاقی" و "برنامه ریزی نشده" در هر دو کشور توجیه شود.

بنابر گزارش معاریو طی هقته های گذشته منابع دیپلماتیک آلمانی و فرانسوی رایزنی‌های غیررسمی میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی‌، با هدف آماده‌کردن مقدمات برگزاری نشست تاریخی دو رهبر، در مقر سازمان ملل متحد، انجام داده اند.
 

 
همچنین، روزنامه انگلیسی زبان جروزالم پست چاپ اسرائیل، مدعی شد که یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل به خبرنگار این روزنامه اعلام کرده است روسای جمهوری ایران و آمریکا ماه آینده میلادی در نیویورک دیدار خواهند کرد.

اما امروز رسانه های اصلاح طلب با استناد به همین خبرسازی صهیونیست ها وعده احتمال دیدار روحانی با ترامپ را داده اند.  روزنامه شرق طی گزارشی با عنوان "ملاقات روحاني و ترامپ؛ شايد در نيويورک" درباره احتمال دیدار روحانی و ترامپ خبرسازی کرده است."
 

 
این روزنامه اصلاح طلب نوشته است: "اگرچه موضوع ملاقات سران دو کشور و مذاکره ايران و آمريكا در هر دو کشور، واکنش‌هاي متفاوتي برانگيخته، اما شواهد نشان مي‌دهد در ايران هنوز آمادگي انجام اين ملاقات وجود ندارد. در ايران، رئيس‌جمهوري و تيم دولت به‌دليل ملاقات‌هاي پيشين با آمريكا و مذاکره بر سر توافق هسته‌اي هنوز از سوي برخي نهادها و منتقدان اصولگرا زير ضرب هستند. آنها حتي خروج آمريكا از برجام را به پاي دولت و ضعف تيم مذاکره‌کننده نوشته‌‌اند، ازاين‌رو هرگونه توافق با آمريكا را منتفي و بي‌دليل مي‌دانند. اين در حالي است که بارها ترامپ بر اين نکته تأکيد کرده که برجام را توافقي بد مي‌داند چون معتقد است تيم پيشين دولت آمريكا توافقي بد را به سرانجام رسانده‌اند.با اين اوصاف به نظر مي‌رسد شايد نزاع‌ جريان‌هاي مختلف سياسي در ايران فروبکاهد و امکان مذاکره بين دو کشور فراهم شود و نزديک‌ترين احتمالي که به ذهن متبادر مي‌شود اين است که روحاني و ترامپ در موعد مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک ديدار کنند."

در همین حال سایت اصلاح طلب انتخاب نیز موضوع دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا را به نحو دیگری برجسته کرده است.
 

 
این رسانه اصلاح طلب به نقل از یک رسانه قطری نوشته است: پیشنهاد ناگهانی ترامپ در مورد مذاکره با ایران سوالات زیادی را در مجامع سیاسی ایالات متحده و کشورهای اروپایی به دنبال داشته است؛ سوالاتی مبنی بر اینکه رئیس جمهور امریکا در فاصله یک هفته مانده به اجرایی شدن تحریمها علیه ایران، واقعا از گفتگو با این کشور چه می خواهد و علت این اعلام غافلگیرانه که تحولی در استراتژی آمریکا در قبال تحریم ایران محسوب می شود، چیست؟ مهمتر از همه آنکه این تصمیم ترامپ پس از نشست هلسینکی و جدالی که در پی آن در مورد مواضع ترامپ بوجود آمد، مطرح شد.
 
 انتخاب به نقل از این رسانه قطری در ادامه آورده است: در این میان، هم پیمانان منطقه ای ایالات متحده بیش از همه از این تحول غافلگیر شدند؛ چرا که پیش از این با اعلام شروط پومپئو برای مذاکره با ایران، به استراتژی آمریکا علیه ایران اعتماد کرده بودند.به نظر می رسد ترامپ قصد دارد با این پیشنهاد، روی دیگری را به ایران نشان دهد و در ادامه، اعلام آمادگی او برای مذاکره با ایرانیها می تواند به سوق دادن آنها به سمت مذاکره و انتقالشان از جایگاه دشمن به جایگاه گفتگو کننده، منجر شود.در این شرایط، برخی دولتها تلاش می کنند بین آمریکا و ایران وساطت کنند، که در رأس آنها عمان قرار دارد و قطعا همزمانی حضور وزیر عمان در واشنگتن، با اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با تهران تصادفی نبوده است و دیدارهایی که در مسقط بین وزیر خارجه ایران و همتای عمانی او انجام شد، با هدف بافتن تار و پود وساطت عمان، قبل از اعلام تصمیم ترامپ، صورت گرفت.
 

 
از سوی دیگر سایت عصر ایران نیز با استناد به رسانه های صهیونیستی مدعی شده درباره دیدار روحانی و ترامپ در ایران مباحثی مطرح شده است. این سایت اصلاح طلب نوشته است: "در میان هیات حاکمه و حتی ناظران غیردولتی و کارشناسان در ایران دو دیدگاه متفاوت درباره نحوه برخورد با ایالات متحده آمریکا وجود دارد و در حالی که گروهی معتقدند باید از فرصت درخواست مذاکره بدون پیش شرط از سوی ترامپ استفاده شود، گروهی دیگر معتقدند در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا دستاورد چندانی برای ایران نخواهد داشت و تنها منافع سیاسی و شخصی ترامپ در سیاست داخلی آمریکا را تامین خواهد کرد؛ گروهی نیز معتقدند تمایل ترامپ برای اجرای شوی تلویزیونی مذاکره با روحانی، فرصت خوبی برای امتیازگیری ایران از آمریکا ایجاد کرده است."
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد