سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33248
|
08:28 - 1397/05/15
نسخه چاپی

روایتی از دلاوری های شهید مرتضی ساده میری؛

وقتی بیایان تسلیم سردار ایلامی شد + تصاویر

وقتی بیایان تسلیم سردار ایلامی شد + تصاویر
شجاعت مرتضی چه در خانه، محله و چه بین رزمندگان زبانزد بود؛ طوری که در جبهه در بین بچه های لشگر به هَلَتی معروف بود و زمان جنگ را در تپه ها و مناطق بی آب و علف گذراند.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار:: شهید مرتضی ساده میری روز بیستم دی ماه 1340 در ایلام به دنیا آمد. خانواده مذهبی شهیدساده میری به عشق اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) نام ایشان رامرتضی نهادند . شهید تحصیلات خود را در شهر ایلام آغاز و با موفقیت به پایان رساند.

سابقه مبارزه شهید مرتضی ، تنها به دوران جنگ بر نمی گردد ، در سال های اوج گیری انقلاب نیز به مبارزه با حکومت طاغوت پرداخت . عشق و علاقه به انقلاب آزادی بخش امام خمینی ( ره ) ، او را به صفوف مبارزین کشاند تا آنجا که با پخش اعلامیه بارها دستگیر و به زندان افتاد . اما این ماجرا باعث نشد تا از ادامه فعالیت علیه رژیم شاه دست بکشد.
در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جهاد سازندگی نیز به این نهاد انقلابی پیوست و در جهاد شهرستان مهران مشغول به کار شد. بعد از پایان دوران حکومت شاه ، جنگ تحمیلی عراق علیه مردم غیور ایران شروع شد. همین مسئله او را به سمت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی کشاند تا در سال 61 به عضویت رسمی سپاه درآمد. شهید ساده میری خدمتش را در گردان 503 شهید بهشتی به عنوان مسئول دسته آغاز کرد. مرتضی در عملیات هایی همچون کربلای 4 ، کربلای 10 ، نصر 4 ، نصر 8 ، والفجر 10 ، به عنوان فرمانده ای موفق عمل کرد. شهید مرتضی ساده میری بعد از قبول مسئولیت های خطیری در جنگ ، سرانجام در دامنه های قلاویزان در عملیات پاک سازی مناطق غرب کشور از وجود منافقین در تاریخ بیست و پنجم اسفند 1369 مزد زحماتش را از معبود خویش گرفت و به شهادت رسید. 
شناخت قبلی و کلی از زندگی شهید مرتضی ما را بر آن داشت تا بیشتر با خصوصیات و خاطراتش آشنا شویم. قلم و کاغذ را آماده کردیم ، آماده ی حرکت به مقصد محله خانواده ای شدیم که غیور مردی از نماد شجاعت و ایستادگی را در خود پرورانده بود. به کوچه پس کوچه ها و نزدیکی محله ی شهید مرتضی که رسیدیم بوی عطر مسجد معروف محله و البته شهر ایلام ( مسجد صاحب الزمان عج ) فضا را برای آشنایی با خصوصیات و خاطراتش دو چندان کرده بود. با ادامه مسیر و شناخت بیشتر از محله ای که مرتضی در ان سکونت داشته چیزی که از قبل به نظر می رسید این بود که مرتضی روزی بتواند سربازی برای امام عصر ( عج ) و آرمان های انقلاب اسلامی باشد ، اما تاریخ دفاع مقدس رشادت های این دلیر مرد را فراتر از یک سرباز در خود گنجانده است. آری ، محله صاحب الزمان ( عج ) شهر ایلام محل سکونت شهید ساده میری است، یکی از هم محلی های شهید ساده میری از ایمان بلند مرتضی می گوید تا جایی که این ایمان بلند باعث شد تا مرتضی شهد شیرین شهادتش را بنوشد. وی این خصوصیت را مهمترین شاخص شهید ساده میری برمی شمارد که از او به عنوان انسانی مومن به تمام معنا ساخته بود. ایمان بلند و قوی شهید مرتضی باعث شد تا از بسیاری مسائل دل بکند و برای حفظ کشور و انقلاب گام در راه جهاد بگذارد ، در حقیقت رمز پیروزی در جنگ ، ارده و ایمان قلبی رزمندگانی همچون مرتضی و مرتضی ها بود که با به خطر انداختن جان خود فضای آرامش کنونی را به ارمغان آوردند . بعد از پایان مختصر گفتگو با هم محله ای شهید ساده میری ادامه مسیر را از سر گرفتیم نشانی دقیق خانه را جویا شدیم آنجور که اطلاع پیدا کردیم آقا رضا برادر شهید در همان محله در یک فروشگاه مواد غذایی فعالیت می کند . رفتیم تا دقایقی با برادر شهید گفتگویی داشته باشیم. به نزدیکی فروشگاه که رسیدیم دیدیم مادری با تسبیحی در دست مشغول ذکر است. حدس زدیم مادر شهید مرتضی باشد که متوجه شدیم مادر اوست. مادر شهید مرتضی آنقدر غرق در ذکر و تسبیح بود که دلمان نمی آمد حالت معنویش را بر هم بزنیم. این بود که تصمیم گرفتیم ابتدا با برادر شهید به صحبت بنشینیم. برادر شهید مرتضی قبل از گفتگو ، مادرش را از آمدنمان باخبر کرد و با رویی گشاده پذیرایمان شدند. ساده زیستی در خانواده شهید مرتضی موج می زد. از مادر و برادر شهید ساده میری خواستیم تا از مرتضی برایمان بگویند. با بیان اولین کلمه از مادر مرتضی اینجور برداشت کردیم که حرف های بسیاری برای گفتن دارد. با گذشت این همه سال از شهادت پسرش انگار زخم دوری ، شرایط را برای بیان گفتارش سخت کرده بود. تا اینکه مادر مرتضی از او می گوید. مهربانی و حس نوع  دوستی در حد بالایی در رفتار و گفتارش آشکار بود و شوخ طبعی خاصی در وجودش موج می زد.


این نکته ما را یاد محبوبیت شهید مرتضی بین دوستان و هم رزمانش می اندازد که همیشه دور و برش جنب و جوشی وجود داشت؛ مادر مرتضی از تعامل اجتماعی بالای فرزندش می گوید که همواره دوست داشت صحبت کند ، در همان کودکی اعمال و رفتار و گفتارش همواره پسندیده بود و اطرافیان را شیفته رفتار خود می کرد . پسرم در کودکی علی رغم سن کم اش در تمام کارهایی که می توانست ، به خانواده کمک می کرد . به همسایه ها نیز یاری می رساند و همواره در جمع افراد متدین جمع می شد. ( این نکته از خصوصیات شهید مرتضی و خانواده اوست. خانواده شهید ساده میری ، از خانواده های معتمد و مورد اطمینان و سر شناس طایفه شوهان می باشند ، این طایفه خود یکی از طوایف بزرگ ایلام است که در قسمت های وسیعی در استان از گذشته های دور ساکن بوده اند و از خصوصیات بارز آن ها روحیه ی دلاوری و سلحشوری ، شجاعت وظلم ستیزی است به طوری که در دوره هایی همچون دفاع مقدس برای حفظ امنیت به دفاع از مملکت پرداخته اند.) مادر شهید مرتضی وقتی از خنده های پسرش گفت ، اشک در چشمانش سرازیر شد. شهید مرتضی بسیار خوش برخورد و خنده رو بود و با همه با چهره ای گشاده و باز برخورد می کرد . نسبت به همه به خصوص در برابر بزرگترها مؤدب بود و احترام می گذاشت. با برادرش علیرضا علاوه برروابط برادری متعارف ، رفیق نیز بود و به او احترام خاصی می گذاشت . تظاهر و خودنمایی نمی کرد و آنچه بود خودش بود و در یک جمله یک رنگ و صادق بود . قولی را که می داد عمل می کرد و نسبت به وفای به عهد حساس بود و هرگز تخلف
نمی کرد. شجاعت مرتضی بسیار زبانزد بود چه در خانه و محله و چه بین رزمندگان ؛ طوری که در جبهه در بین بچه های لشگر به هَلَتی معروف بود چونکه زمان جنگ را در تپه ها و مناطق بی آب و علف گذراند. مادر شهید خاطره ای کوتاه از پسرش را برایمان بازگو کرد ؛ مرتضی بعد از اینکه شنید رژیم عراق از نوار غربی و ایلام به ایران حمله کرده سریعا خودش را به مناطق عملیاتی رساند. بعد از اعزام به مناطق عملیاتی دیگر تا مدت ها به خانه بر نمی گشت ، یادم هست یک روز که برگشته بود می گفت " انسان اگه بخاد بمیره یک بار میمیره نه دوبار ، پس چرا باید بترسه انسان ؟ اگر انسان می خواد بمیره بهتره با نام نیکی از دنیا بره " . از مادر شهید ساده میری خواستیم مهمترین خصوصیت مرتضی رو برامون بگه که در جواب روحیه بسیجی شهید رو عنوان کرد.
آری ! درس غیرت و مردانگی، ایستادگی و مقاومت، دلیری و شجاعت، سادگی و صمیمیت، ایمان و بندگی با روح بلند شهید ساده میری عجین شده بود. حضور در جبهه و جمع صمیمی و بی ریا و خاکی بچه های بسیج و جو معنوی حاکم بر آن جا شخصیت او را به حد اعلای کمال و فضایل انسانی رسانده و تحولی شگرف در حالات و روحیات معنوی ایشان بوجود آورده بود. این شهید والا مقام با احساس مسئولیت و وظیفه آگاهانه و عاشقانه قدم در راهی نهاد که جان خویش را با خدا معامله کرد و برای همیشه در تاریخ زنده و جاوید ماند و بدون تردید بوسیله خداوند متنعم شد همان طور که خداوند فرموده است : ”ولا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون ” روزی گمان می برند آنان که در راه خدا گشته شده اند بلکه
آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند.
آری ! شهید مرتضی ساده میری به نوعی با مبارزه علیه طاغوت و رشادت هایش در جبهه و جنگ ، دین خود را به نظام وانقلاب ادا کند و در این راستا سنگ تمام گذاشت.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد