سرویس: سیاسی
کد خبر: 33243
|
07:53 - 1397/05/15
نسخه چاپی

آقای روحانی کجایی؟

​وقتی اصلاح‌طلبان به دنبال مدیران‌شان می‌گردند؟/ نه رئیس‌جمهور سخن می‌گوید نه وزرای دولت

​وقتی اصلاح‌طلبان به دنبال مدیران‌شان می‌گردند؟/ نه رئیس‌جمهور سخن می‌گوید نه وزرای دولت
روزنامه ای اصلاح طلب حالا به دنبال رئیس جمهور و وزرای دولت برای پاسخگویی به مردم می گردند.

به گزارشايلام بيدار،سکوت دولتمردان اعم از رئیس جمهور و وزرایش در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور حتی روزنامه های اصلاح طلب حامی دولت را نیز کلافه کرده است. روزنامه هایی که تا دو روز پیش مخالفت خود را با طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس اعلام کردند و آنرا سیاسی و جناحی خواندند امروز تیتر می زنند که چرا روحانی و وزرایش ساکت هستند؟

روزنامه اعتماد با تیتر بزرگ « چرا روحانی ساکت است؟» نوشت: « «روحانی کجاست»؛ اگر از کاربران فضای مجازی باشید در روز‌های گذشته شاهد انتشار توییت و پست‌های مختلف با این هشتگ بوده‌اید؛ هشتگی که حتی شاید نیاز نباشد از کاربران فضای مجازی باشید زیرا سوالی است که افکار عمومی مطرح کرده و تاکنون پاسخی به آن داده نشده است. این سوال نشان می‌دهد مردم از رییس‌جمهور انتظار دارند نسبت به شرایط کشور و اتفاقات رخ داده در ١٥ روز گذشته توضیحاتی ارائه دهد. مطالبه‌ای که شاید بتوان تنها از رییس‌جمهور داشت زیرا او عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. نزدیک به ٢٠٠ روز از آخرین صحبت رییس‌جمهور با مردم می‌گذرد. ٢٠٠ روزی که اتفاقات زیادی در آن رخ داده است. »


روزنامه دولتی ایران نیز در سرمقاله امروز خود در ستون اول دفتر خود با عنوان آقایان وزرا! غیبت از عرصه عمومی، چرا؟ نوشت: « آنان سال‌های سال در سکوت نسبی رسانه‌ای و در مقام وزارت و صدور دستور و فرمان قرار داشتند، امروز، ولی در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار گرفته‌اند و تمام این سال‌ها باید خود را برای حضور در چنین روزی آماده می‌کردند. متأسفانه بجز تعداد اندکی از آنان، حضور مؤثر و کارسازی در فضای عمومی ندارند. هنگامی که از حضور کارساز سخن می‌گوییم بدان معنا نیست که فی‌البداهه یک جمله یا سخنی بگویند و رد شوند. سخنی که معمولاً ابهام‌آفرین و مشکل‌زاست بیش از اینکه رفع‌کننده ابهام باشد. منظور از حضور رسانه‌ای این است که توضیحات درباره موضوعات مشخص که برای جامعه اهمیت دارد را به صورت روشن و در صورت نیاز به صورت مکتوب و خواندن از روی متن به افکار عمومی عرضه کنند.»

غیبت دولتمردان و عدم توجه به افکارعمومی در این برهه زمانی خاص مشکل جدیدی است که باید آنرا به مشکلات دیگر دولت اضافه کرد. درحالی روزنامه ایران از وزرای دولت می خواهد که با برنامه ریزی به میان مردم بیایند و با آنان درباره مشکلات سخن بگویند که اولین فردی که در این عرصه سکوت پیشه کرده، رئیس جمهور است. روحانی و معاون اولش «اسحاق جهانگیری» چندی است که به مردم وعده سخن و گفتگو به طور مستقیم را داده اند اما در این رابطه هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 مردم صحبت هایی که از رئیس جمهور درباره ارز و دلار به یاد دارند همان قول معروف است که «مردم خیالشان بابت قیمت ارز و دلار راحت باشد» اما حالا دغدغه و نگرانی هر روز و هر لحظه مردم ایران شده بالارفتن سرسام آور و لحظه ای قیمت دلار است. موضوعی که به کسب و کار بسیاری ضربه جدی وارد کرده است و هیچ یک از مسئولان هم بابت این موضوع با مردم سخن نمی گویند. جالب اینجاست رئیس کل جدید بانک مرکزی هم که گفته می شود برنامه جدی برای بهبود شرایط دارد نیز چندی پیش بیان کرد که سخت مشغول برنامه ریزی است و فعلا فرصت مصاحبه ندارد.

البته وزرای روحانی نشان داده اند که چندان همراه با شرایط صحبت نمی کنند و بعضا سکوت برخی از آنان بهتر از سخن گفتنشان است چراکه ممکن است چیزی بگویند و جامعه را بیشتر ملتهب و عصبانی کنند. ماجرای بیمه بودن مسافران قطار تبریز مشهد که در سمنان تصادف کرد و آتش گرفت، یکی از این موارد است. چندی پیش نیز بود که «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در سخنانی قابل تامل بیان داشت که نعمات برجام را کفران نکنید.  حرف هایی که سئوالی بزرگ در این شرایط سخت اقتصادی بوجود آورد که برجام چه نعمتی داشت که حالا مردم آن را کفران می کنند.

از سوی دیگر «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت از سمت خود استعفا داد. سخنگویی که به باور بسیاری بیشتر از اینکه سخنانش برای دولت سود و منفعت داشته باشد، هزینه زا بود و اینک دولت حتی سخنگویی نیز برای صحبت با مردم ندارد.

حالا اصلاح طلبانی که تمام قد از دولت حتی در این شرایط بحران اقتصادی حمایت می کنند، به دنبال وزرا و رئیس جمهورشان هستند. موضوع قابل تامل این است که هم از آنها می خواهند که حرف بزنند و  با سکوت دولتمردان روبرو هستند و هم اینکه با طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس که بیشتر می تواند دولت را به چالش بکشد، مخالفت می کنند.

اصلاحات در این برهه زمانی دچار تناقض جدی شده است. البته 30 نماینده اصلاح طلب تهران با طرح سئوال از رئیس جمهور مخالفت کرده اند، موضوعی که بر خلاف شعار آزادی بیان و همچنین توجه به افکار عمومی است. در این شرایط که دولتمردان افکارعمومی را نادیده گرفته اند و افکارعمومی در شرایط بسیار سختی قرار دارد و حتی کار به اعتراض برخی شهرها کشیده است، آیا تابو ساختن از طرح سئوال از رئیس جمهور منطقی است؟ و سوال از وی نمی تواند تا حدودی افکارعمومی را آرام کند؟

 به نظر می رسد تلاش این روزنامه ها برای پاسخگو کردن دولتمردان هم در همین راستا انجام می پذیرد. این روزنامه ها سعی دارند روحانی را وادار به سخن گفتن کنند تا کار به مجلس و سئوالات چالشی نمایندگان نرسد.  موضوعی که هنوز موفق به انجام آن نشده اند و سیاست رسانه ای شان تا به اینجا شکست خورده است.
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد