سرویس: سیاسی
کد خبر: 33178
|
23:24 - 1397/05/10
نسخه چاپی

۰۴ نمایندگان مجلس، منتقدان و کارشناسان:

مشکلات مردم به راحتی قابل حل است/ دولت از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند

مشکلات مردم به راحتی قابل حل است/ دولت از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند
نمایندگان مجلس، منتقدان و کارشناسان با تأکید بر اینکه مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی به راحتی قابل حل است، تأکید کردند: دولت استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور را برای عبور از مشکلات اقتصادی سرلوحه کار خود قرار دهد.

به گزارشايلام بيدار،برخی از نمایندگان مجلس، کارشناسان و منتقدان  به قابل حل بودن مشکلات اقتصادی کشور و ارائه راهکارها در این زمینه پرداختند که مشروح این مصاحبه‌ها در ادامه می‌آید: 

همه موظفیم به دولت کمک کنیم/دولت ظرفیت‌های لازم را فراهم کند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم

لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور، گفت: شرایط امروز کشور شرایط بحرانی نیست، کشور از ظرفیت‌ها و امکانات فراوان و نیروی توانمند و جوان و مردم باانگیزه بهره‌مند است و انسجامی که در کشور وجود دارد و همچنین وجود مقام معظم رهبری و ظرفیت‌های کشور از نظر فوق‌الجیشی ما را در این مسیر یاری می‌کند.

معاون پارلمانی دولت دهم اظهارداشت: با توجه به اینکه خباثت‌های آمریکا برای همه مردم مشخص شده و تقریباً همه مسئولین متفق‌القول هستند که دیگر آمریکا قابل اعتماد نیست و آمریکا یک دشمن است و هرکاری که بتواند می‌کند حتی اتاق جنگ رسمی علیه ما دارد امروز ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با بهره‌گیری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اتکا به توانمندی‌های داخلی خودمان مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: فرمانده در جنگ اقتصادی دولت است و همه باید به دولت کمک کنند و دولت هم باید عزم جدی داشته باشد و با تمام وجود وارد میدان شود و از نیروهای توانمند و با روحیه هستند و آمادگی دارند که به دولت کمک کنند حداکثر استفاده را بکند. 

فروزنده خاطرنشان کرد: ما امروز با همت و وحدت نباید اجازه دهیم مسائل حاشیه‌ای به مسائل اصلی تبدیل شود، موضوع  امروز ما مقابله با ‌آمریکاست و این مقابله در صحنه اقتصادی و اینکه ما بتوانیم مشکلات و مسائل مردم را حل کنیم و با مردم صادقانه حرف بزنیم و حتماً مردم هم کمک خواهند کرد.

معاون پارلمانی دولت دهم اظهارداشت: با افراد خبیثی که امروز در بازار ارز و طلا مرتکب فساد می‌شوند و همچنین عوامل بیگانه باید برخورد شود و این موضوعی است که همه بر آن اتفاق‌نظر دارند.

وی افزود: هیچ شکی وجود ندارد که مشکلات حل می‌شود ما مقاطع سخت‌تر از این را با تکیه بر خداوند و با تدبیر و فکر آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

فروزنده در پایان خاطرنشان کرد: همه امروز موظفیم که به دولت کمک کنیم و به دولت هم اعلام می‌کنیم همه ما آماده هستیم که کمک کنیم و هر نیروی متخصصی ایده و نظری دارد باید به دولت بدهد و دولت هم ظرفیت‌های لازم را فراهم کند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد/منابع بسیاری در کشور داریم

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره وضعیت اقتصادی کشور و عبور از این شرایط اظهارداشت: آنچه ما الان شاهد هستیم به دلیل کاشت و برداشت‌ و سیاست‌هایی است که قبلاً گرفته شده و نتیجه این است که ارزش پول ملی ما الان پایین آمده است.

وی بر همین اساس به قاچاق کالا، بیکاری یا وضعیت دلار و سکه اشاره کرد که از مسائل جدی کشور به شمار می‌رود و افزود:‌ این‌ها نتیجه سیاست‌های کسانی بوده که آن را رقم زدند و الان خسارت وارد کرده‌اند، از این رو آقای روحانی باید کسانی که این تصمیمات را گرفته‌اند به هر دلیل و هر شاخصی که بوده کنار بگذارد و تصمیماتی گرفته شود تا از این مرحله بتوانیم عبور کنیم.

شاکری با تأکید بر اینکه همانگونه که نمایندگان هم می‌گویند اولین گام تغییر تیم اقتصادی دولت است، اظهارداشت:‌ از زمان رشد قیمت‌ها زمان زیادی می‌گذرد اما تغییری را شاهد نبوده‌ایم.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع مهم دیگر اشاره و با بیان اینکه به گونه‌ای با مردم صحبت نشود که آنها ترس و دلهره داشته باشند، گفت: ما در دوران جنگ هم موشک‌باران صدام و هم‌پیمانانش را تحمل را با همدلی پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر نیز باید همین روحیه همدلی وجود داشته باشد تا از این مرحله نیز عبور کنیم.

وی در ادامه تصریح‌کرد: دولت باید برای طبقات پایین بسته‌های معیشتی فراهم کند چراکه گاهی این آسیب‌ها برای آنها جبران‌ناپذیر است؛ خود مردم هم باید به یکدیگر رحم کنند، نباید برخی تولیدکنندگان در این شرایط قیمت اجناس را بالا ببرند.

شاکری خاطرنشان کرد: دولت و مجلس می‌توانند دهک‌های بالای یارانه را حذف کنند چرا که برخی از این دهک‌ها دارای درآمدهای قابل توجه هستند که با حذف آنان کمک به دهک‌های پایین خواهد بود. 

وی همچنین یادآورشد: ما باید بودجه‌ای که در اختیار داریم مدیریت کنیم تا وضعیت به آرامش برسد؛ گفته می‌شود حدود 170 نفر حال کمتر یا بیشتر 70 تن طلا را خریداری کردند در این شرایط قوه قضاییه باید به این نوع موارد رسیدگی کند تا کشور دچار مشکل نشود.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تأکید کرد: قوای سه‌گانه و مردم باید هوشمندانه دست به دست هم داده و شرایط را مدیریت کنند تا فرصت را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه تعجب می‌کنم که چرا برای سفرهای اروپایی و گردشگری برخی، ارز مسافرتی مجانی می‌دهند در حالیکه مردم در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند؛ اگر همه ما در این مسیر دقت لازم را داشته باشیم به وضعیت سخت نخواهیم رسید.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: ما کشور فقیری نیستیم و منابع زیادی داریم و بسیاری از این مشکلات اقتصادی فعلی ربطی به تحریم‌های خارجی ندارد؛ ترامپ و وزیر خارجه آمریکا با اهانت و تندی علیه ملت ایران صحبت می‌کنند چون می‌خواهند در این وضعیت فشار سنگینی وارد نمایند.

مشکلات مهم مردم به‌راحتی قابل حل است/ دولت نظارت بر مدیرانش را تقویت کند

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و راهکارهای عبور از آن اظهارداشت: نکته اول تغییر در کابینه امری ضروری است چرا که تیم اقتصادی که الان هستند نشان دادند نمی‌توانند آرایش لازم را در جنگ اقتصادی دشمن داشته باشند چراکه خواسته مردم است، حتی نمایندگانی که  حامی دولت هم هستند این درخواست را دارند.

وی موضوع دوم را اینگونه عنوان کرد که تنها تغییر تیم اقتصادی دولت کافی نیست بلکه رویکرد دولت نیز باید عوض شود و نوع نگاهی که تا کنون داشتند و امیدی که به غرب داشتند که با سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران گره‌گشای مشکلات باشد تغییر دهند، کاملاً  به ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی تکیه کرده و باور کنند نیروهای توانمند ما می‌توانند کمک کنند به  برون‌رفت از مشکلات فعلی.

حسینی در ادامه در بحث اقتصاد، شفافیت را مهم خواند گفت: اینکه برخی منابع دولت استفاده می‌کنند و ارز دولتی را بگیرند اما بعد کالاهایشان را با قیمت آزاد بفروشند این ظلم در حق مردم است و  مردم باید در جریان باشند و مانع این افراد شوند. 

وی موضوع دیگر را تقویت نظارت دولت بر مدیران خود در بعضی وزارتخانه ها مثل صنعت، نفت و جاهای مختلف عنوان کرد که افراد نفوذی و سودجو سواستفاده نکنند تا مفاسد اقتصادی رخ ندهد چرا که در شرایط فعلی این موضوع بسیار زیانبار است و باعث ناامیدی مردم می‌شود و باید با آن برخورد کرد.

وزیر ارشاد دولت دهم تأکید کرد:  ما درست است که مشکلات اقتصادی داریم اما هم ذخیره ارزی قابل توجه، درآمد نفتی و صادرات غیرنفتی داریم و نیازهای ضروری مردم به راحتی قابل حل است و اینطور نیست که فکر کنیم مسائل را نتوان حل کرد.

وی تصریح کرد: اگر عزم و اراده جدی باشد با حمایتی که رهبری و قوای سه‌گانه انجام می‌دهند حتماً می‌توانیم مشکلات فعلی را پشت‌سر بگذاریم، نیاز هست به قشر محروم و متوسط جامعه عنایت ویژه شود و به آنها بسته‌های حمایتی دا چراکه این مردم را دلگرم می‌کند و اینکه دشمنان سواستفاده نکنند.

دولت حمایت از تولیدملی را اولویت خود بداند/دوران جنگ تحمیلی شرایط بسیار سخت‌تر بود

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف ارکان حاکمیت و دیگر ظرفیت‌های موجود در کشور و بسیج همه امکانات زمینه را برای برون رفت از شرایط موجود فراهم کند.

وی افزود:‌ ما هر زمانی که از ظرفیت‌های کشور برای رسیدن به یک موفقیت بزرگتر استفاده و این ظرفیت‌ها را بسیج کردیم توفیقات در مسیر راه نصیب‌مان شد و تجربه نشان داده که این کار شدنی است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت:  ما در دوران جنگ تحمیلی شرایطی به مراتب سخت‌تر از امروز داشتیم هم از نظر اقتصادی و هم از نظر معیشتی، هم امنیت و آرامش، هم پزشکی، بهداشتی و خدمات شرایط‌مان بسیار بحرانی بود اما انسجام ملی و بسیج همگانی ملت باعث شد تا ما بتوانیم هشت سال دفاع مقدس را پشت‌سر بگذاریم و از جنگ نابرابر علیه جمهوری اسلامی ایران یک فرصت را برای خودمان ایجاد کنیم.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: ما ظرفیت‌‌های کمی در کشور نداریم اگر دولت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی را سرمنشأ کارهای خود قرار دهد با توجه به نوسانات بازار ارز صادرات کالاهای ایرانی را در دستور کار قرار دهیم از نوسانات بازار ارز می‌توانیم یک فرصت طلایی برای خودمان ایجاد کنیم.

وی افزود: صادرات‌محور بودن یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است ما به راحتی می‌توانیم با توجه به معادن غنی که داریم و صنعت نفت، گاز و انرژی، کشاورزی و همه ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم یک موج اقتصادی درونزا و برونگرا ایجاد کنیم و شرایطی که دشمن ایجاد کرده تا ما را از پا درآورد به عنوان یک حربه جدی استفاده کنیم تا یک فرصت طلایی برای ملت ایجاد کرده باشیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در پایان گفت: دولت و شخص آقای رئیس جمهور باید ظرفیت نقدپذیری خود را بالا ببرند و همچنین روحیه همدلی را در خود زنده کند و اتفاقاتی که در گذشته افتاده و یکسری جریان‌های سیاسی آزرده خاطر شدند را جبران کند.

مشکلات بزرگتر از امروز را پشت‌سر گذاشته‌ایم/ باید از ظرفیت‌های جوانان استفاده کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: پتانسیل‌های امروز کشور ما کم نیست و ما می‌توانیم با بهره‌گیری و استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها از مشکلات و موانع پیش‌رو در حوزه اقتصادی عبور کنیم.

وی افزود: اگرچه آمریکا جنگ با ایران را امروز به عرصه اقتصادی کشانده و سعی دارد تا از این طریق به ما فشار بیاورد اما ما با تکیه بر نیروی جوان و متخصص و همچنین دیگر ظرفیت‌های کشور می‌توانیم فشارها و توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت:‌ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی شرایط به مراتب سخت‌تر از این را تجربه کرده‌ایم و توانسته‌ایم و با استفاده از ظرفیت‌های درونی و اعتماد به جوانان و بهر‌ه‌گیری از توان و ظرفیت آنها با سربلندی از موانع پیش‌رویمان عبور کنیم. حال آنکه مشکل امروز ما نه بزرگتر از دوره‌های قبل است و نه اینکه توان‌ و ظرفیت اندکی داریم.

پژمانفر خاطرنشان کرد:‌ دولت باید برای برون رفت از مشکلات پیش‌رو در حوزه اقتصادی و مقابله با دشمن به نیروهای جوان اعتماد و از ظرفیت‌ آنها استفاده کند. چرا که دشمن کارش دشمنی کردن است و نمی‌توان به مذاکره با آن دل‌خوش کرد و باید با تکیه بر توان داخلی توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.

با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به راحتی می‌توان از مشکلات پیش‌رو عبور کرد

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: ما امروز از ظرفیت‌های مختلفی در داخل کشور برخوردار هستیم و به راحتی می‌توان با بهره‌گیری از توان نیروی انسانی و دیگر ظرفیت‌ها از مشکلات پیش‌رو عبور کرد.

وی افزود: در دوران جنگ تحمیلی بعضاً پیش می‌آمد که ما حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانستیم بفروشیم و در مقابل همه فشارهای دیگر نیز به ما تحمیل می‌شد اما با تکیه بر توان داخلی از این وضعیت سربلند بیرون آمدیم و حال آنکه امروز ما به راحتی داریم نفت‌مان را می‌فروشیم و از ظرفیت‌ها  و پتانسیل‌های زیادی نیز برخورداریم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: ما در دوران جنگ تحمیلی شرایط سختی داشتیم اما نوسان بازار ارز را نداشتیم و امروز با نوسان بازار ارز مواجه هستیم که این ربطی به تحریم و دشمنی آمریکا ندارد بلکه به مدیریت داخلی بازمی‌گردد و لازم است تا این مدیریت‌ها اصلاح شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بانک مرکزی ما از استقلال کافی برخوردار نیست و باید فردی زبده در رأس آن قرار گیرد و اجازه دخالت دیگران در امور بانک را ندهد.

وی افزود: از سوی دیگر ما امروز با مشکل افزایش نقدینگی مواجه هستیم که میزان آن از سال 92 به بعد تاکنون سه برابر شده و به 1700 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: با عنوان مثال دولت می‌تواند از همین نقدینگی بهترین استفاده را ببرد و با جذب آن از این نقدینگی در جهت تولید استفاده کند نه اینکه این میزان پول به سمت بازار دلار و سکه سرازیر و موجب نوسان در این بازار شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: دولت باید درک درستی از شرایط امروز کشور داشته باشد و بداند که ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم نه اینکه تهدیدات آمریکا و دشمنی‌های آن یک شوخی است. رئیس جمهور آمریکا شوخی و تعارف نمی‌کند بلکه با تمام قوا با ما می‌جنگد.

وی در پایان گفت: ما در کشور و استان‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی را داریم و بهتر است یکسری امور به استانها واگذار و برخی اختیارات به آنها تفویض شود و با این وضعیت ما شاهد بهبود شرایط و او اوضاع کشور خواهیم بود.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب