سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33161
|
07:40 - 1397/05/13
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

حکایت این روزهای پارک کوثر ایلام؛ "پارک بی پارک"

حکایت این روزهای پارک کوثر ایلام؛ "پارک بی پارک"
اصلی ترین مشکل پارک کوثر شهر ایلام نبود پارکینگ مناسب بوده که به عنوان بزرگترین معضل مردم عنوان می شود

گروه اجتماعیايلام بيدار ::تفریح و سرگرمی به عنوان یکی از مهمترین برنامه های زندگی کودکان، جوانان و حتی بسیاری از خانواده ها مورد توجه بسیاری از جوامع کنونی می باشد.

یکی از اقتضائات زندگی بشر در دنیای مادی بازی و سرگرمی است که البته این نیاز با توجه به مشغله های زندگی مدرن بنحو خاص تری در زندگی احساس می شود. پرداختن ساعات بسیاری از روز به کار، ترافیک شهری، مشغله های اداری، دردسرهای زندگی، قیمت های بالا و بسیاری از گرفتاریهایی که ذهن و تن انسانها را خسته می کند همگی موجب به تنگ آمدن آدمی در زندگی می شوند که با وجود سرگرمی می توان تا کمی از این گرفتاری ها را تسلی داد.

جامعه شناسان و فرهنگ شناسان معمولا در کنار پرداختن به مقوله سرگرمی و تفریح به مفهوم اوقات فراغت هم عنایت ویژه ای داشته اند. اوقات فراغت به زمانی گویند که فرد از کارهای روزمره و وظایفش فارغ شده و وقت بی مشغله ای برای او بوجود آمده که با طرح ریزی برنامه ای بدنبال پر کردن این وقت هستند.

اما نحوه گذراندن همین اوقات فراغت نیز خود میتواند هم عامل آسیب اجتماعی باشد هم بسیاری از آسیب های اجتماعی خانواده و جامعه را کاهش دهد.

در صورتی که فرد در کنار خانواده خود در محیط های سرگرمی همچون پارک و تفرجگاه ها حضور پیدا کرده و خود را تخلیه روحی و روانی کند علاوه بر اینکه فشار خستگی روزمرگی کار و تلاش از روح و روان وی زدوده می شود بلکه عاملی است که در کنار خانواده خود از بسیاری از مشکلات اجتماعی فاصله می گیرد.

فراهم کردن زمینه های مناسب برای پرکردن اوغات فراغت بویژه برای جوانان و نوجوانان که در سنین خود نیاز بیشتری به تخلیه هیجان دارند نیز از نکات مهمی است که می بایست مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

در شهر ایلام شاید به جرات می توان گفت تنها پارک که بیشتر جوانان و خانواده ها برای گذران اوقات فراغت خود به آنجا مراجعه می کنند پارک کوثر شهر ایلام می باشد.

این پارک که شاید دهه گذشته در سایه پارک بزرگ چغاسبز شهر ایلام قرار داشت متاسفانه با متروکه شدن تقریبی پارک چغاسبز شهر ایلام اکنون به عنوان اصلی ترین مکان تفریح و گذران اوغات مردم تبدیل شده است که گنجایش و ظرفیت حضور و استقبال مردم را ندارد.

پارکی که در کنار نکات مثبت فضای سبز و بازی کودکان دارای مشکلاتی است که آدمی را از استراحت کردن در ان دلزده می کند .

 

معضل جای پارک در پارک کوثر ایلام

اصلی ترین مشکل پارک کوثر شهر ایلام نبود پارکینگ مناسب بوده که به عنوان بزرگترین معضل مردم عنوان می شود معضلی که تنها راه چاره مردم برای حل آن پارک کردن خودرو به صورت دوبل و حتی سوبل می باشد که در بسیاری از مواقع نیز گاها برای پیدا کردن جایی برای پارک بصورت دوبل نیز باید تمام محوطه پارک را برانداز کنید و چه بسیار خانوارهای که در این مسیر از آمدن به پارک نیز صرفنظر می کنند.

این موضوع محدود به محدوده فضای پارک نبوده و علاوه بر جاده داخل پارک معمولا بلوار خلیج فارس که در مجاورت پارک قرار دارد نیز شاهد حجم انبوهی از خودروهای پارک شده دوبل و سوبل می باشد که این موضوع علاوه بر اینکه چهره زشتی از ایلام را در چشم رانندگان و مسافران به جای میگذارد بلکه می توان آنرا به عنوان یک مشکل حادثه آفرین و خطرناک برای مردم عنوان کرد.

 

جای پارک مشکلی که درگیری رانندگان را به دنبال دارد

حامد مهدی بیگی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار با اشاره به نابسامانی اوضاع در پارک کوثر شهر ایلام گفت: پایان هفته ها برای چند ساعتی استراحت و بازی کودکان و به منظور دورهمی خانوادگی به پارک کوثر مراجعه میکنم.

اما هربار بزرگترین مشکل من پارک کردن خودرو است که به دغدغه اصلی من از زمان حرکت و پیدا کردن جای پارک تا زمان برگشت به سوی منزل پارک کردن خودرو است.

وی دلیل این سخن خود را پارک کردن خودروها به صورت دوبل و سوبل در کنار یکدیگر عنوان کرد و اظهار کرد: به ناچار تمام خودروها با پارک کردن در کنار و جلوی یکدیگر مسیر حرکت و خروج از پارک یکدیگر را سد می کنند و با گذاشتن شماره تلفن در جلوی شیشه اتومبیل هر لحظه منتظر تماس تلفنی سایر رانندگان با خود است.

مهدی بیگی با بیان اینکه بارهاو بارها این معضل حتی به درگیری مابین رانندگان بایکدیگر نیز منجر شده است افزود: امیدواریم هرچه زوتر مسئولان برای حل مشکل مردم و تامین رفاه حال ایشان در تنها پارک تفریحی شهر ایلام گام بردارند.

 

دود قلیانهایی که به چشم مردم می رود

در کنار این معضل اما مشکل دیگری که برای خانواده ها وجود دارد عادی شدن مصرف قلیان در این پارک و استفاده راحت و بدون برخورد از سوی  مسئولان ذیربط است بگونه ای که در این پارک شبانه بیشتر از نورچراغهای پارک، نور زغال قلیانهایی خودنمایی میکند که طبق تحقیقات استفاده آن نه تنها برای خود مصرف کننده بلکه برای اطرافیان که همانا در این پارک خانوارهای دیگر هستند نیز مضر است که مسئولان مربوطه می توانند با نصب تابلو و یا تعریف کردن دستور العمل هایی در پارک ها شرایط را برای حضور و آسایش تمامی خانوار ها فراهم کنند.

مشکل دیگری که در این راستا می توان به آن اشاره کرد مصرف این مخدرها توسط جوانانی است که بصورت گروهی در پارک ها حضور می بابند و اینگونه مصارف باعث فاصله گرفتن خانوارها تا شعاع چندین متری از انها می شود که این خود موضوعی است که باید برطرف در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

معضل دیگر این پارک وجود متکدیان بوده که با حضور در پارک و درخواست کمک و حضور در جمع خانوار ها عملا سلب آسایش کرده و رفاه و فراغت مردم را به هم می زنند.

 

پارک بلوط؛ فرصت ها و مشکلات

در کنار پارک کوثر شهر ایلام چند سالی است که پارکی بانام بلوط از سوی مسئولان برای گذران اوقات فراغت مردم بهسازی شده است که خود می تواند در صورت فراهم بودن امکانات در ان حلال بسیاری از مشکلات پارک کوثرهمچون ترافیک و ... بوده  که علیرغم تلاش های صورت گرفته و کارهای انجام شده در ان دارای مشکلاتی نیز می باشد.

مهمترین و شاید اصلی ترین مشکل این پارک سیستم روشنایی ان بوده که طی چند سال گذشته کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

فراهم کردن سرویس بهداشتی، تدارک فروشگاه مواد غذایی، بهسازی مسیر،ساخت آلاچیق هایی برای استراحت و موزاییک کاری ها را می توان به عنوان نکات مثبتی از پارک بلوط نامبرد اما نبود سیستم روشنایی مناسب در محل استقرار مردم و سکو ها و همچنین آلاچیق های بدون چراغ و روشنایی،نبود فضای بازی برای کودکان، نبود فضای سبز مناسب در پارک که مردم را مجبور به استفاده از پیاده رو کنارخیابان و یا بعضا بلوار وسط خیابان میکند که خود می تواند معضلات و حوادثی را در پی داشته و خطر آفرین نیز باشد، رغبت مردم را برای طی کردن مسیر چندکیلومتری تا پارک نوساز بلوط از بین می برد تا جایی که مردم تحمل مشکلات عدیده پارک کوثر را به حضور در پارک بلوط ترجیح می دهند.

شاید با گذری به بسیاری از استان های کشور آنچنان در مسیرحرکت خود به فضای سبز متنوع و وجود پارکهایی با کاربری متفاوت برخورد می کنید که در انتخاب محل استراحت خود دچار سردرگمی میشوید اما در ایلام انمتخاب بگونه ای اجباری بوده و تنها مکان برای استراحت همان پارک کوثری است که عملا تجمع در ان بگونه ای است که بیشتر مکانی برای سلب آسایش است تا آرامش...

امید است نکاتی که در این نگارش که شاید درد دل بسیاری از همشهریان ایلامی است مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گرفته و هر مسئولی بنا بر وظایف خود در قبال مردم گامی مثبت در جهت ایجاد فضایی آرام و به دور از هیاهو برای مردم برداشته و مکانی مناسب و لایق ایلامی ها برای مردم شهر ایلام فراهم آورند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب