سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33160
|
08:52 - 1397/05/10
نسخه چاپی

گزارشی از مشکلات عدیده روستای چسبیده به مرکز استان؛

قطعی همزمان آب و برق و عذر نابجای مسئولان/ وقتی توپ مشکلات پاسکاری می شود

قطعی همزمان آب و برق و عذر نابجای مسئولان/ وقتی توپ مشکلات پاسکاری می شود
بدیهی است وقتی حتی جلسه ای برای رفع مشکل یاد شده از سوی دست اندرکاران برگزار نمی شود بهانه هایی چون نبود اعتبار بهترین عذر نابجا قلمداد می شود.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::شروع فصل گرما در تابستان امسال بسیار متفاوت تر از سال های قبل بود و با اتفاقات جدیدی همراه شد، اتفاقاتی که در نوع خود بی سابقه بوده است؛ "خاموشی ها" و داستان آن از آغاز فصل تابستان تاکنون در سطح کشور به یک دغدغه مهم تبدیل شده که طی آن برق اکثر مناطق جیره بندی می شود.

اعمال این خاموشی ها باعث شد تا این موضوع به خبر داغ محافل رسانه و حتی در شبکه های جتماعی قرار گیرد، در این راستا تحلیل ها و مطالب زیادی منتشر شد و حتی برخی کارشناسان علل این مشکل را عنوان کردند.

استان ایلام نیز همچون سایر استان های کشور درگیر این مشکل بود و مناطق مختلف استان ایلام شامل این خاموشی ها شدند؛ یکی از مهمترین انتقاداتی که در استان ایلام بر این خاموشی ها وارد بود سهمیه بندی برق در مناطق گرمسیری و طاقت فرسا بود.

اگر چه در ابتدا این موضوع از قلم افتاده بود اما رفع این مشکل در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت و زمان خاموشی ها در مناطق گرمسیری در ساعات اولیه و یا در اواخر روز آن هم در حد یک ساعت قطع می شود.

قطعی همزمان آب و برق در روستای چسبیده به مرکز استان

اما یکی دیگر از مشکلات که به مراتب بیشتر از این موضوعات را شامل می شود این است که با قطعی برق به صورت همزمان آب آن منطقه نیز قطع می شود و به نوعی شرایط برای مردم این مناطق اگر بیشتر از مناطق گرمسیری نباشد، کمتر نیست.

از روستای چالسرا چسبیده به مرکز استان خبر می رسد که همزمان با اجرای سهمیه بندی برق, آب این روستا نیز قطع و تا زمان اتمام سهمیه بندی ادامه دارد.

این مشکل از زمان اجرای سهمیه بندی در این روستا که از آن بعنوان مرکز دهستان ده پائین یاد می شود آغاز و باعث ایجاد مشکلاتی برای اهالی این منطقه شده است.

مردم این روستا عاجلانه از مسئولان رفع جدی این مشکل در گرمای سوزان تابستان و قطعی همزمان و غیرقابل تحمل آب و برق را خواستار هستند.

رفع مشکل از اختیارات شرکت آبفا نیست

در همین راستا خبرنگار ایلام بیدار مشکل را با مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان ایلام پیگیری کرده است، "افشین مظاهری"، مدیرعامل آبفای ایلام در این خصوص گفت: شرکت برق همکاری های خوبی را با این شرکت داشته و دو منبع بسیار مهم سد ایلام و گل گل را در جرعه خاموشی ها قرار نداده است که در این صورت با مشکلات زیادی رو به رو می شدیم.

وی اظهار کرد: اما این چاه های آب چون در مسیرهای خاموشی برق محلات و اطراف ایلام قرار دارند این چاه ها نیز قطع می شوند که رفع این مشکل از اختیارات ما خارج است چون جداسازی چاه از مسیر برق قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام افزود: با پیگیری هایی که برای این مناطق از سوی شرکت انجام گرفت هیچ راهی برای رفع مشکل این مناطق وجود ندارد.

تذکر شرکت برق برای تهیه مولد اضطراری به شرکت های خدمات رسان

"هادی شیرخانی"، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص گفت: این شرکت از ماه ها قبل تذکرات لازم را برای رفع چنین مشکلاتی به تمامی دستگاه های خدمات رسان و دستگاه هایی که به صورت مستقیم به مردم ارائه خدمات می دهند، طی نامه هایی رسمی اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: در این راستا از این دستگاه ها خواسته شده تا نسبت به تهیه مولدهای اضطراری برای رفع مشکل قطعی برق اقدام کنند.

شیرخانی افزود: با این وجود پیگیری می شود تا برق این مناطق در صورت امکان نسبت به دیگر مناطق کمتر شود و تلاش های لازم را به کار خواهیم گرفت.

پیگیری مجدد با شرکت آب و فاضلاب

بعد از این مصاحبه و برای بار دوم تصمیم به پیگیری این مشکل با شرکت آب و فاضلاب استان ایلام شدیم، مدیرعامل آبفای ایلام در خصوص نامه ارسالی شرکت برق برای در نظر گرفتن و تهیه مولدهای اضطراری، آن را تأیید کرد و گفت: متاسفانه منابع مالی اجازه چنین اقدامی را نمی دهد اگر چه نامه هایی مبنی بر تخصیص اعتبار هم به مدیریت بحران و هم مرکز ارسال شده اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

مدیران منتظر تخصیص اعتبار ستاد بحران نباشند/ هیچ راهکاری وجود ندارد

"احسان اکبری"، مدیربحران استان ایلام نیزدر این خصوص به خبرنگار ما گفت: نامه از طرف شرکت آب و فاضلاب به مدیریت بحران استان ارسال شده است اما لازم است دو نکته عنوان شود اول اینکه هنوز هیچگونه اعتباری به ستاد بحران استان ایلام اختصاص نیافته است و نکته مهمتر مدیران نباید منتظر تخصیص اعتبار از سوی مدیریت بحران باشند بلکه باید خود به صورت جد پیگیرهای لازم را تا حصول نتیجه با مسئولان در سطح مرکز انجام دهند. اگر چه ممکن است موضوعات بحرانی تر از این مشکل نیز وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: با این وجود و در حال حاضر هیچ گونه راهکاری برای رفع مشکل این مناطق وجود ندارد.

بهانه تکراری و توجیه مسئولان برای رفع مشکلات مردم

از صحبت های مسئولان در این ماجرا می توان به راحتی پی برد که هیچ گونه عزمی برای رفع این مشکل وجود ندارد به خصوص آنجا که مدیریت بحران و شرکت آب و فاضلاب تنها راه برای رفع این مشکل را داستان تکراری بودجه و اعتبار عنوان می کنند. بدیهی است وقتی حتی جلسه ای برای رفع مشکل یاد شده از سوی دست اندرکاران برگزار نمی شود بهانه هایی چون نبود اعتبار بهترین عذر نابجا قلمداد می شود.

با یک حساب سرانگشتی می توان به این نکته پی برد که با مدیریت و ورود جدی مسئولان و در قالب یک جلسه هم اندیشی اضطراری برای رفع این مشکل می توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد به خصوص در پیگیری که ایلام بیدار در این ماجرا داشت و آن هم اینکه می توان برق این مناطق را نسبت به دیگر مناطق کاهش داد همان موضوعی که مدیرعامل شرکت برق استان نیز بر آن صحه گذاشته است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب