سرویس: سیاسی
کد خبر: 33156
|
07:13 - 1397/05/10
نسخه چاپی

پشت پرده جهش ارزی اخیر مشخص شد+ جزئیات

پشت پرده جهش ارزی اخیر مشخص شد+ جزئیات
همزمان با تشدید نوسانات و افزایش غیر طبیعی نرخ ارز، برخی رسانه ها از نقش برخی شرکت های پتروشیمی و صرافی های خاص، در این تلاطم ارزی سخن به میان آوردند .

به گزارشايلام بيدار،آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با بیان این که تلاطم های اخیر در بازار، شبهه ناک و دخالت برخی دست های پشت پرده در این ماجرا کاملاً محتمل است، به سودجویان بازار ارز و سکه هشدار داد که دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به اتهام آنان که برخی نیز مشمول عنوان افساد فی الارض است، رسیدگی خواهد کرد.

رئیس مجلس نیز از شناسایی ریشه‌ تلاطم‌ ارزی اخیر در کشور خبر داد و گفت: شخصی که به صحنه تلاطم ارزی ورود کرد، اصل و ریشه اش در کشور دیگری بود و در اصل با ارتباط با آن کشور این کارها را انجام می‌داد.
 
دو صرافی بزرگ رانت خوار
تشدید نوسانات و نیز افزایش غیر طبیعی نرخ ارز، گمانه ها را برای دخالت عوامل غیر اقتصادی در این تلاطم ها برانگیخت. در این باره، اقتصاد آنلاین دو شب قبل، از نقش دو صرافی بزرگ در این ماجرا خبر داد و نوشت: به طور مشخص دو صراف بزرگ که هرکدام بیش از چند صرافی دارند و صرافی های معتمد بانک مرکزی هستند و با افراد ذی نفوذ در بانک مرکزی و نهادهای مختلف در کشور مرتبط اند، عامل افزایش چند روز اخیر قیمت دلار هستند.

طبق این گزارش، این دو صراف که از دو خانواده قدرتمند هستند، در سه ماه گذشته با حمایت برخی افراد خاص و پرداخت هدایای مختلف به مدیران شرکت های پتروشیمی و معدنی، دلار و درهم آن ها را در دبی خریداری کرده و برای خود انحصار ایجاد کرده اند، به طوری که گفته می شود هم اکنون بیش از ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی در اختیار این دو صراف است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات نشان می دهد با توجه به جدی شدن بحث بازار ثانویه و فروش ارز پتروشیمی ها در این بازار، این دو صراف این رانت و انحصار خود را در خطردیدند بنابراین برای فشار به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جمهور، اقدام به جیره بندی دلارها و درهم های خود کردند!

به طوری که با فشار به بانک مرکزی خواستار تزریق ارز فروش نفت به بازار حواله شده و تهدید کرده اند که اگر خود دولت به آن ها تزریق ارزی انجام ندهد و بخواهد طرح فروش ارز در بازار ثانویه را که خواسته کارشناسان اقتصادی است اجرایی کند، آن ها بازار را تشنه نگه می دارند و دلار را به سقف می چسبانند!

پایگاه خبری یادشده، همچنین دیروز از سقوط قیمت دلار در نتیجه امنیتی شدن فضای بازار سبزه میدان و دستگیری برخی از فروشندگان ارز در بازار خبر داد. طبق این اعلام، نرخ دلار تا حدود ظهر روز گذشته، تا آستانه 9 هزار تومان نیز پایین آمد. هر چند پس از آن، تعقیب نرخ های غیر رسمی نشان داد که مجدد اوج گرفته است. در هر حال این پایگاه با اشاره به دستگیری برخی فروشندگان غیر رسمی نوشت: هم اکنون هیچ قیمت جدیدی در بازار وجود ندارد و قیمت‌هایی که در کانال‌های تلگرامی وجود دارد، غیرواقعی است. به این قیمت‌ها اعتماد نکنید.

افشاگری یک رسانه از نقش پتروشیمی ها در بازار ارز
در این حال، دیروز روزنامه سازندگی نیز دست به افشاگری درباره عوامل شکل دهنده دلار 11 هزار تومانی زد و از نقش تخلفات پتروشیمی‌ها، دشمنان بازار دوم ارز، رسانه‌های وابسته به دلالان ارز و واردکنندگان با کارت بازرگانی اجاره‌ای در این خصوص خبر داد.

بر این اساس، این روزنامه انگشت اتهام را به سوی اولین متهم این شرایط یعنی پتروشیمی ها نشانه گرفت و نوشت: به دنبال تصمیم دولت مبنی بر دلار 4200 تومانی در اردیبهشت، یکی از سیاست های اعلامی، ملزم کردن پتروشیمی ها به ارائه ارزهای صادراتی با نرخ دولتی در سامانه نیما بود. بعد از آن، وزیر صنعت، فهرست کالاهای پتروشیمی و معدنی را که باید ارز حاصل از صادرات آن ها به سامانه نیما وارد شود، اعلام کرد.

ماه گذشته نیز طبق مصوبه دولت، به صادرکنندگان پتروشیمی شش ماه فرصت داده شد که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند. از طرفی هفتم تیرماه، گمرک در بخشنامه ای به تمام گمرکات کشور اعلام کرد که صادرکنندگان گروه کالایی 2، به خصوص  پتروشیمی ها، باید ارز حاصل از فروش خود را در سامانه نیما عرضه کنند. با این حال هم اینک برآوردها نشان می دهد که پتروشیمی های کشور باید تا ابتدای امسال ، 18 میلیارد دلار ارز به کشور وارد می کردند، ولی این واحدها تنها یک میلیارد و 760 هزار دلار ارز به بازار تزریق کرده اند.

برآوردهای دیگر نشان می دهد که پتروشیمی ها باید 10 میلیارد یورو ارز به کشور وارد می کردند. منتها تاکنون مشخص شده است که شرکت های پتروشیمی بخش خصوصی، به قاعده فروش ارز در سامانه نیما با نرخ 4200 تومان متعهد نبوده اند. آن ها بخش مهمی از سود خود را از طریق معاملات دلاری به دست آورده اند. بنابراین در صورتی که این تخلف از سوی پتروشیمی ها صورت گرفته باشد، آن ها از این محل نزدیک به 162 هزار میلیارد تومان پول به دست آورده اند.

این گزارش در بخشی دیگر می افزاید: واحدهای پتروشیمی بزرگ به افزایش قیمت در بازار دلار تمایل دارند. در این باره، دو رقم در خصوص منابع آن ها به دست آمده است که یکی خبر از فروش 10 میلیارد دلار و یورو در بازار و دیگری خبر از فروش 18 میلیارد دلار و یورو در بازار می دهد. بنابراین در صورتی که این گمانه صحیح باشد، برخی واحدهای پتروشیمی با بازی که در بازار به راه انداخته اند، مقدمات رشد قیمت ها و درآمدهای بیشتر را برای خود ایجاد کرده اند.

به گزارش خراسان در صورت درستی این خبر، باید گفت این واحدها در شرایطی به سوء استفاده ارزی روی آورده اند که از دولت (وزارت نفت)، خوراک خود را به قیمت ارزان و غیر رقابتی دریافت می کنند.همچنین گزارش روزنامه سازندگی، به مخالفان سرسخت بازار ثانویه اشاره کرده و آنان  را در مقابل حمایت شدید رئیس کل جدید بانک مرکزی دانسته است.

بر این اساس، ردپای مخالفت ها دراین حوزه را می توان در دوبی! پیدا کرد. این گروه، از انجام معاملات در بازار ثانویه، بیشترین زیان را می بینند و به همین دلیل تلاش می کنند با منابع ارزی حاصل از صادرات کشور در دوبی، اجازه معامله در این بازار را ندهند. در این میان برخی منابع با اشاره به نقش پتروشیمی ها در تزریق نکردن ارز صادرات خود به بازار مدعی شدند :در سه ماه نخست امسال، پنج میلیون و 356 هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش سه میلیارد و 158 میلیون دلار صادر شد.اما آن چه از این ارز تا ۳۱خرداد وارد سامانه نیما شد، تنها یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بود، چون پتروشیمی ها با فروش ارز خود با نرخ ۴۲۰۰ تومان اصلا موافق نیستند.

گزارش سازندگی همچنین ، رسانه ها و واسطه گران را سومین متهمان وضعیت موجود معرفی کرده و نوشته است: شبکه ای از رسانه های غیر رسمی در کشور فعال شده اند که بیشترین حجم اطلاعات عموماً اشتباه را به بازارهای ایران مخابره می کنند. این گروه از رسانه ها در دوره های مختلف، استارت رشد قیمت ها را می زنند به طوری که حتی در بعد از ظهر پنج شنبه گذشته که تمام بازارهای کشور تعطیل بودند، خبر از رشد قیمت دلار دادند و اثرات این فضاسازی در اولین معاملات روز شنبه نمایان شد. 

اما این گزارش، روی دیگر ماجرای افزایش نرخ ارز را مربوط به کارت های بازرگانی بیان کرده و افزوده است: از فروردین امسال و همزمان با رشد قیمت دلار، تعدادی از افرادی که با کارت های بازرگانی اجاره ای اقدام به واردات کالا کرده بودند، منابع ارزی را از طریق پیش اظهاری به دست آورده اند.

رئیس مجلس: سیاست های ارزی کشور به زودی نهایی و اعلام می شود
 علی لاریجانی رئیس مجلس نیز  روز گذشته در سخنانی اظهار کرد: سیاست‌های ارزی کشور به‌زودی نهایی و اعلام می‌شود. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی گفت: ظرف روزهای آینده باید سیاست‌های جدید ارزی اعلام شود. تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده است.

وی همچنین با اشاره به رهگیری یکی از اخلال گران ارزی گفت: یکی از این موارد را که پیگیری کردیم به این نتیجه رسیدیم که اصل و ریشه شخصی که به صحنه تلاطم ارزی ورود کرده در کشور دیگری بود. او با ارتباط با آن کشور این کارها را انجام می‌داد البته من نمی‌گویم همه این ها مانند قصه این فرد بود اما ریشه‌ها هم درآمده است.لاریجانی با بیان این که سیاست دولت دراین سه ماه اشتباه بود، افزود: دولت بایدبه سیاست "شناورهدایت شده" مصوب قانون برنامه پنج ساله برای قیمت گذاری ارزبرگردد.وی ادامه داد :دولت درحال تدوین یک برنامه ارزی تازه است که به زودی اعلام می شود .

شاکری: با تعمیق بازار ثانویه، نرخ دلار تا زیر هشت هزار تومان هم می رسد
در این زمینه، دکتر مجید شاکری، اقتصاددان حوزه اقتصاد سیاسی در برنامه پایش حضور یافت و وضعیت بازار ارز را تشریح کرد. به گزارش تسنیم، وی گفت: اگر دولت موضوع ارز 4200 تومانی را مطرح نمی کرد، حالا وضع این گونه نبود. قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز باعث شد این اتفاقات بیفتد و راه حل آن تعمیق بازار ارز ثانویه است.

شاکری تصریح کرد که در صورت راه اندازی کامل بازار ثانویه ارز و عرضه ارز همه صادرکنندگان، قیمت ارز حتی به کمتر از هشت هزار تومان خواهد رسید. 
 
آخرین نرخ های بازار ثانویه دلار و حذف قیمت سکه در سایت اتحادیه طلا
دیروز نرخ دلار در بازار ثانویه، زیر قیمت بازار تعیین شد. در این زمینه خبرگزاری فارس گزارش داد، در حالی نرخ معاملاتی دلار حدود 10 هزار و 200 تا 10 هزار و 250 تومان تعیین شد که نرخ معاملات در بازار غیر رسمی 11 هزار تومان بود.

این گزارش البته افزوده است که نرخ یادشده، حاصل معاملات محدود ارزی در بازار ثانویه بوده است، چرا که تقاضا در این بازار به دلیل نااطمینانی از آینده قیمت ها و انتظار برای قیمت پایین تر ارز (حاصل از برنامه های جدید دولت)، کاهش یافته است. از سوی دیگر دیروز تشدید تلاطم قیمتی در بازار طلا و سکه موجب شد تا اتحادیه طلا که به اعلام قیمت های لحظه ای بازار می پردازد، قیمت ها را از سایت خود حذف کند ودر قسمت نرخ طلا و سکه خط تیره بگذارد.
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد