سرویس: سیاسی
کد خبر: 33129
|
17:34 - 1397/05/08
نسخه چاپی

گزارش؛

توقف قطار بازنشسته ها در ایستگاه بهارستان/ جوانان در اتاق انتظار تصویب قانون و تصمیم دولت

توقف قطار بازنشسته ها در ایستگاه بهارستان/ جوانان در اتاق انتظار تصویب قانون و تصمیم دولت
هرچند مصوبه جدید مجلس مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سمت های مدیریتی با استقبال بخش عمده ای از جامعه و مدیران جوانتر مواجه شده است، اما اظهارنظرهای مدیران مشمول این قانون و نزدیکان دولت نشان می دهد که تلاش هایی برای استثنا کردن بخش عمده ای مدیران میانی دولت از دامنه مشمولیت این مصوبه در جریان است.

به گزارشايلام بيدار، خبرهای رسیده حکایت از آن دارد دولتی های در انتظار نظر نهایی شورای نگهبان درباره قانون جدیدی هستند که در صورت تصویب قطعی، باید تعداد 17 استاندار و تعداد زیادی از سفرا و نیز مدیران میانی دیگر جابجا شده و از دایره مدیریت خارج شوند.

آمارهای چندگانه از تعداد مدیران مشمول قانون
ظاهرا تعداد دقیقی از مدیران مشمول قانون مذکور وجود ندارد و اعداد متعددی در این باره مطرح شده است. عدد1200 مدیر، مشهورترین عددی است که در بین نمایندگان مجلس مطرح شده است.محمد وحدتی هلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در خصوص تعداد آمار و ارقام مدیران ارشد استانی که باید بازنشسته شوند، اظهار‌ داشت: در رابطه با این موضوع فعلا آمار دقیقی در اختیار نداریم به همین خاطر الان نمی‌توان در خصوص این موضوع نظری ارائه داد. بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مجلس در گفت و گو با سایت صبح توس نیز تعداد مدیران مشمول قانون را 5هزار نفر اعلام کرد.
در همین رابطه جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌وگویی تصریح کرد: اینکه برخی اعلام کردند 1700 نفر مدیر بازنشسته داریم از اساس اشتباه است چرا که ما در کشور حدود 1000 نفر مقامات داریم.
وی افزود: درباره بازنشسته‌های دولتی الآن 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته داریم که با این حساب در مجموع تعداد بازنشسته‌های دولتی 110 نفر هستند که حدود 12 درصد از میزان مقامات را شامل می‌شود.
عدد مربوطه هر چه باشد اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که دولت درصدد حفظ بخشی از مدیرانی در برخی از رده هاست و تلاش دارد آنها را از دامنه شمولیت قانون استثنا کند. به عنوان مثال استانداران و شهردار تهران از جمله مدیرانی هستند که دولت درصدد همطراز قرار دادن آنها با وزرا و دیگر مدیران مستثنی از قانون جدید است.

دولت در انتظار نظر شورای نگبهان
دولت در انتظار نظر نهایی شورای نگهبان است اما عمده نمایندگان معتقدند مصوبه جدید چیز خاصی ندارد که شورای نگهبان بخواهد آن را مغایر شرع و قانون تشخیص دهد.
سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده شاهرود در مجلس در گفت و گو با سایت محلی مرآت نیوز،  با بیان اینکه بعید است این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود اظهار کرد: از آنجا که این موضوع نه یک مبحث سیاسی و نه یک مبحث حقوقی است، طبیعتا نباید مغایرتی با شرع و قانون داشته باشد لذا بعید است شورای محترم نگهبان آن را تایید نکند.
این نماینده مجلس همچنین در خصوص احتمال افزایش موارد استثنا به این قانون نیز گفت:  موارد استثنا در این مصوبه صرفا در صورت بازگشت آن از شورای نگهبان و یا ارائه پیشنهاداتی از سوی دولت و تصویب نمایندگان ممکن خواهد بود.
مصوبه ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سمت های مدیریتی، همچنان مخالفینی در داخل و خارج از مجلس دارد و این طیف نیز درصدد اثرگذاری روی سرنوشت نهایی قانونی است که تا چند روز دیگر تکلیف آن مشخص می شود. در این باره حسن‌بیگی، نماینده دامغان در مجلس از احتمال تشکیل کمیته‌ای در دولت برای ادامه حضور بازنشستگان مورد نیاز در بخش‌های مختلف خبر داد و افزود: ممکن است این اختیار به دولت داده شود تا حضور نیروهایی که در رده‌های ارشد و میانی به آنها نیاز است ادامه پیدا کند.
وی مصوبه جدید مجلس را در شرایط فعلی که به گفته او "جنگ اقتصادی" است، نوعی "بی سلیقگی"  توصیف کرده و با اشاره به وجود چند میلیون جوان بیکار در کشور تصریح کرد: آیا با چنین طرحی که فقط شامل چند هزار نفر از مدیران می‌شود می‌توان جوانگرایی واقعی را در کشور محقق کرد؟
در چنین شرایطی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن دفاع از مصوبه، خبرداد:  بر اساس آمار کلی کشور نزدیک به هزار و ۸۰۰ نفر از مدیران، معاونین وزرا، استانداران و معاونینشان و سفرا هستند که باید از کار خود کناره‌گیری کنند.
وی البته از وجود تبصره ای در قانون جدید خبر داده و گفت: البته این افراد نام برده شده هم اگر یکی از سه شرط آزاده، فرزند شهید و یا جانباز بالای ۵۰ درصد را داشته باشند قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حالشان نخواهد شد، اما برای باقی افراد که این شرایط را ندارند باید تا دو ماه آینده استعفای خود را تحویل داده و از کار خود کناره‌گیری کنند.

هرچند خبرهای رسیده از تشکیل کمیته ای دولت برای بررسی موضوع و حتی ارایه لایحه ای احتمالی در صورت تصویب نهایی مصوبه جدید در شورای نگهبان خبر می دهد، اما سوالی که در این باره مطرح می شود این است" که اگر قرار بود با وجود استثنائاتی که در اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان پیش‌بینی شده است، موارد بیشتری نیز بر استثنائات مدنظر افزوده شود پس اساسا فلسفه اصلاح و تصویب مجدد قانون مذکور چیست؟ آیا افزایش استثنا‌ئات در این قانون، آن هم صرفا به دلیل برخی تعارفات و یا مصلحت‌سنجی‌ها و بلکه منفعت‌اندیشی‌ها جایی برای تحول در رده‌های مدیریتی کشور جایی باقی خواهد گذاشت؟ از سوی دیگر افکار عمومی معتقدند که اجرای تصمیمات بزرگ، نیازمند عزم و بلکه از خودگذشتگی مقامات ارشد است، حتی به فرض آنکه چند مدیر با تجربه و لایق نیز برای استقرار سیستم مدیریتی پویا و فعال از متن به حاشیه رانده شوند و به جای مسئولیت‌های اجرایی در اتاق‌های فکر به کشور خدمت کنند."

نگاهی به نظرات نمایندگان مجلس درباره مصوبه
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: برای بکارگیری جوانان نباید به شعار بسنده کرد و پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید راه را برای استفاده از جوانان با انگیزه و پر انرژی در پست های مدیریتی هموار نمود.
«روح الله حضرت ‌پور» در گفت ‌و گو با خبرنگار اروم نیوز، با ارزیابی مثبت از موافقت نمایندگان با اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: این طرح از این جهت دارای اهمیت بوده که تامین منافع عمومی را در بر دارد، ضمن این که نمایندگان مجلس بارها در نطق‌ های خود به این مهم اشاره کرده ‌اند که باید از ظرفیت جوانان برای سمت‌ های مدیریتی کشور استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه برای بکارگیری جوانان نباید به شعار بسنده کرد، ادامه داد: امیدوارم که این طرح در شورای نگهبان هم تایید شود و هیات دولت نیز از این تصمیم مجلس تمکین کند تا در پی اجرای این طرح بتوانیم از ظرفیت جوانان نخبه کشور استفاده کنیم تا با فعالیت در هر سمتی، منشا خیر و برکت برای کشور قرار گیرند.

نماینده تبریز: تلاش کرده ایم تا قانون، دور زده نشود
سعیدی گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا کسی نتواند قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها را دور بزند.
محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در رابطه با تعداد آمار مدیران بازنشسته‌ای که مجدد بر سر کار آمده‌اند و باید از کار خود کناره‌گیری کنند، اظهار داشت:در گزارشی که به مجلس در خصوص این آمار تحویل داده شده سه آمار مختلف و متفاوت از هم ذکر شده که البته این ارقام فقط در سطح مدیران می‌باشد و آمار دیگر اعضا در آن گزارش اعلام نشده است و به همین دلیل این آمارهایی که در اختیار داریم قابل اعتماد نیستند.
سعیدی در رابطه با این که آیا باز هم عده‌ای می‌توانند قانون را دور بزنند و به کار خود ادامه دهند یا خیر؟ اذعان داشت: تا به حال در در قانون خلا‌هایی وجود داشت که باعث می‌شد تا برخی از افراد قانون را دور بزنند اما در خصوص قانون جدیدی که در به منظور منع به کارگیری بازنشسته‌ها به تصویب رسیده تلاش بر این بوده که تمامی خلا‌ها از بین برود و دیگر اجازه‌ی این کار به افراد داده نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: بازنشستگان که رهبر معظم انقلاب از این افراد با تعبیر «پیرپاتال ها» یاد می کند با وجود داشتن تجربه باید جای خود را به جوانان دارای انگیزه و انقلابی بدهند.

نماینده کرمانشاه: هرجایی که پرداختی برای شتغال صورت بگیرد مشمول این قانون است
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اجرای قوانین ممنوعیت بکارگیری «دوشغله‌ها» و «بازنشسته‌ها» را موجب تحرک و پویایی دستگاه‌ها دانست و افزود: در شرایط فعلی بیکاری جوانان متخصص و تحصیلکرده غیر قابل تحمل شده ست.
عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها در مشاغل دولتی اظهار داشت: آنچه در قانون آمده است اعم از در قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح و  قوانین دیگر، عمر مفید کاری برای اشخاص در نظر گرفته شده است.
مصری تصریح کرد: البته مدت زیادی بود که به دلیل نیازی که وجود داشت بازنشسته‌ها به‌کارگیری می‌شدند؛ یک دسته از بازنشسته‌ها واقعاً به وجود آنها نیاز بود چون دارای تجربه و تخصص بودند که مورد نیاز کشور بود، یک عده هم دوست و آشنایی داشتند و دوباره به کار گرفته می‌شدند و عده‌ای دیگر هم چون کسی را نداشتند علی رغم توانایی جذب نمی شدند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دیگر وضعیت بیکاری در کشور به نقطه غیر قابل تحمل رسیده و شاهد این همه جوان بیکار تحصیل کرده و متخصص هستیم که می توان با کنار رفتن این افراد جوانان را جایگزین کرد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانون اساسی برای برخی پست‌ها مثل نماینده‌های مجلس و رئیس جمهور سن تعیین کرده است و عموما آنهایی که انتخابی است مثل نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و وزرا مشمول نمی‌شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص حضور برخی بازنشسته‌ها به عنوان مشاور در دستگاه‌های دولتی نیز گفت: هرجایی که پرداختی برای این اشتغال صورت بگیرد مشمول این قانون است در قانون عنوان بکارگیری مطرح شده شامل نیروهای قراردادی، مشاور و ساعت کار معین هم می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مجلس هم نباید مستثنی می شد
«شهروز برزگر کلشانی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:افراد بازنشسته علی رغم تجربیات موفق و خوبی که دارند از توان و انگیزه و انرژی کافی برای اداره پست های مهم برخوردار نبوده و باید راه را برای حضور جوانان با انگیزه، تحصیلکرده و با نشاط هموار کنند هرچند می توان به عنوان مشاور از تجربیات ارزشمند آنان بهره جویی کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استثناهای این قانون ابراز داشت: هر چند استثناهایی در این قانون برای برخی افراد که مقام محسوب می شوند آورده شده و نمایندگان مجلس نیز جزو آن ها هستند به شخصه اعتقادم بر این است حتی نمایندگان مجلس نیز با وجود این که بالای ۷۵ سال اجازه ثبت نام ندارند ولی در مجلس شاهد موفقیت بیشتر نمایندگان جوان و پر انرژی بوده و نباید حتی نمایندگان مجلس نیز در این قانون استثنا می شدند.
برزگر کلشانی تصریح کرد: هدف از تصویب این طرح که اجرای آن پس از تایید و ابلاغ شورای نگهبان آغاز می شود، تزریق نیروی جوان و بشاشیت و شادابی در پست های مدیریتی دستگاه های مختلف است چرا که وقتی فردی بازنشسته به عنوان مدیر یا معاون در یک نهاد حاضر می شود همراه با خود یک تیم مدیریتی نیز دعوت به همکاری می کند که عموما همسن خود بوده و این باعث مدیریت پیر و بدون انگیزه می شود.

نماینده کاشمر: حدود5هزار مدیر مشمول قانون جدید هستند!
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افرادی که در این قانون شناسایی‌شده‌اند حدود پنج هزار نفر هستند، گفت: این افراد باید ظرف مدتی که معین شده همگی بازنشست شده و افراد جایگزین آن‌ها معرفی شوند و این مهم شامل همه حقوق‌بگیران دولتی می‌شود.
 بهروز بنیادی در گفت و گو با سایت محلی صبح توس  ادامه داد: البته باید این قانون توسط شورای نگهبان نیز تائید شود و بعد در خصوص اجرای آن و انجام آن صحبت نمود.بنیادی با تأکید بر اینکه این قانون به این صورتی که در رسانه‌ها منتشرشده است نیست، عنوان کرد: مثلاً این قانون برای جانبازان و ایثارگران و برخی دیگر از افراد یکسری قوانین استثنا دارد و باید به‌صورت دقیق اجرایی شود.
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: این قانون بازه سنی خاصی ندارد و آن حقوق‌بگیر دولتی‌ای که شامل 30 سال کار در دولت باشد شامل این قانون بوده و بازنشست شود.

نماینده رفسنجان: میدان برای جوانان باز می شود
احمد انارکی محمدی در گفتگو با  ” راه آرمان “ در خصوص تصویب طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در مجلس اظهار داشت :با توجه به اینکه دولت از قبل کار مدیر برداری و جایگزینی را نداشته است این موضوع باعث شد که مجلس طرحی را ارائه داد که بازنشستگان جای خود را به دیگران بدهند .
وی بیان داشت :این جایگزینی هم در انگیزه و  علاقه و هم فکر و ایده جدید افراد تاثیر دارد ،این طرح اصلاح قانون خدمات کشوری بود که در این اصلاح بسیاری از استثناها برداشته شد .
این نماینده مردم در مجلس گفت : این اقدام خوبی است که صورت گرفته و باعث می شود هم نیروهای تازه نفس وارد می شوند و هم اینکه تعدادی از مدیران که سالیان سال در دستگاه های دولتی چرخش می کنند بازنشسته شوند و میدان برای جوانان باز شود .

عضو کمیسیون شوراها: امکان تنفس و ارزیابی مدیران فراهم شده است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: بسیاری از استانداران و سفرا باید تغییر کنند و تحول مدیریتی در کشور ایجاد شود که با این کار امکان تنفس و ارزیابی مدیران ایجاد می‌شود چون در شرایطی قرار گرفته بودیم که عنوان می‌کردند به جز این فرد مدیری وجود ندارد!
علیرضا بیگی، نماینده تبریز اذعان داشت: با این تحولی که مجلس از خود نشان داد آثار و برکات بسیار زیادی از خود در آینده برای کشور نشان خواهد داد.
بیگی در پاسخ به این سوال که چرا این قانون شامل وزرا نشده است،توضیح داد: این مساله حق قانونی رئیس جمهور می‌باشد و چون مجلس به وزرا رای داده است شرایطشان متفاوت از دیگران می‌باشد.

نماینده مردم ایلام: هدف، جوانگرایی و گردش نخبگان است
نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: هدف نهایی قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان "جوانگرایی" و "گردش نخبگان" است.
"سلام امینی"، نماینده مردم شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلام بیدار تصریح کرد: در گذشته هر مسئولی از بازنشستگان در امورات مدیریتی به دلیل نبود چنین قانونی استفاده می کرد؛ در حال حاضر وزیرانی هم داریم که 40 سال سابقه کار دارند و یا معاون وزیر که از 38 سال سابقه کار برخوردار است.
نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: شبیه به چنین موارد و پست ها زیاد است اما هدف نهایی از اعمال این قانون جوانگرایی و گردش نخبگان است تا مایه امیدواری بیشتر گردد.وی بیان کرد: تیم کنونی دولت نیز باید به مرور زمان این قانون را اجرا و جای خالی این پست های مدیریتی را به جوانان بسپارد لذا در این راستا لازم است همه ما این قانون را پذیرفته و آن را اجرایی کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: از مجلس انتظار می‌رود بیشتر از این منشا خیر و برکات باشد، این موضوع از جمله کارهای زیربنایی بود که باید انجام می‌شد و تمام تلاشمان این بود که هوایی تازه در عرصه مدیریتی کشور وارد شود.

نماینده کرمان:برخی از مدیران درگیر کارهای روزمره اند
محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با قانون جدید ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت : این قانون بسیار مترقی بود از این جهت که فرصتی ایجاد می کند برای این که ما بتوانیم میادین مسئولیتی را به نیروهای جوان و جوانتر واگذار نمائیم .
زاهدی در رابطه با این که تعداد زیادی از بازنشستگان در دولت مشغول به فعالیت هستند ؛ افزود : در بدنه اجرایی کشور آن طور که انتظار می رود انگیزه قوی برای کارکردن بخصوص بر اساس مدیریت جهادی وجود ندارد بنابراین باید کاری کنیم که مدیریت جهادی بر جامعه حاکم شود و مدیران ریسک پذیروارد صحنه شوند.
وی عنوان داشت : اما در وضعیت موجود حتی در خود هیئت وزیران افرادی حضور دارند که انگیزه قوی اجرایی در آن ها را نمی بینیم و این که وزیری  بخواهد کارهای روزمره انجام دهد و آن ها را به مردم گزارش دهد معنایی ندارد و کار اجرایی محسوب نمی شود .

نماینده رشت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات از خودشان شروع کنند
رییس مجمع نماینگان گیلان با بیان اینکه نفوذ بیش از حد بازنشستگان را در ارکان نظام جمهوری اسلامی شاهد هستیم، گفت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اجرای قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را از خودشان شروع کنند.
جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه نفوذ بیش از حد بازنشستگان را در ارکان نظام جمهوری اسلامی شاهد هستیم، اظهار کرد: عده ای حاضر نیستند فرصت را در اختیار نیروهای جوان تر و با تجربه قرار دهند.
رییس مجمع نماینگان گیلان با بیان اینکه سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به شدت باید به این بحث ورود کنند، تصریح کرد: خود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اجرای قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را از خودشان شروع کنند و آنهایی که واقعا بازنشسته هستند و در پست های مختلف قرار دارند را عزل کنند تا اینکه شاهد استفاده از نیروهای جوان باشیم.
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه قطعا در استان گیلان از این دست مدیران داریم، اضافه کرد: مدیران، معاونان، مدیر کل و بسیاری از مسئولانی داریم که بازنشسته هستند، درست است که اعتبار این بازنشستگان را باید حفظ کرد ولی از آن طرف قانون را باید رعایت کرد.

نماینده بروجرد: منافذ را بسته ایم
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت های شغلی باید در اختیار نیروهای جوان و پر انرژی باشد و بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی تصرف در بیت المال است و پرداخت حقوق به آنها تخلف است.
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  سفیر افلاک  گفت: در مجلس نهم این قانون مصوب شد اما منافذ زیادی داشت و به بهانه مشاغل همطراز خیلی از افراد در پست های مدیریتی مشغول به کار شدند در حالی که این افراد بازنشسته بودند اما با اصلاح جدید در کمیسیون اجتماعی و تصویب نهایی در صحن مجلس شورای اسلامی اکثر استثنائات برداشته شد.
عضو هیات رئیسه فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به این که با اجرای این قانون تعداد قابل توجهی از مدیران مجبور هستند از سمت خود کناره گیری کنند افزود: تاکید ما اجرای این قانون توسط دولت است که بدون ملاحضه کسانی که شرایط لازم را ندارند و بعد از بازنشستگی مشغول به کار شده اند، برکنار شوند و نیروهای پرانرژی، جوان و باانگیزه جایگزین شوند.

 نماینده بابل:حالا نوبت دولت است
حسین نیازآذری در گفت‌وگو با سایت بلاغ نیوز با اشاره به اصلاح قانون عدم بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی گفت: دولت با استفاده ازاین قانون خودرا چابک و پویاتر نماید.
وی استفاده از جوانان در بدنه اجرایی و مدیریتی کشور را از اثرات سازنده اصلاح این قانون دانست و افزود: حالا نوبت دولت است که از این قانون برای ترمیم و بازنگری در نظام مدیریتی کشور حداکثر استفاده را انجام دهد.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ترمیم کابینه همواره در دولت ها وجود داشته است از دولت خواست با سیاستگذاری کارشناسانه از قانون اصلاح عدم بکار گیری بازنشستگان در فرصت دوماهه که تعیین گردید برای ترمیم و تغییر بدنه مدیریتی کشور استفاده کند و با بهره گیری از نیروهای جوان و کارآمد خونی تازه در کالبد نظام اجرایی و مدیریتی کشور تزریق نماید.

نماینده یزد: مدیران، اماده جابجایی باشند
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: در استان یزد نیز تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی باید جابه‌جا شوند.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفتگو با یزدرسا، با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: انقلاب اسلامی به نیروهای جوان و به‌کارگیری آن‌ها در بدنه دولت علی‌الخصوص در شرایط فعلی نیاز داشت؛ ازاین‌رو تلاش کردیم تا قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تصویب شود.
نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تزریق نیروهای جوان، خوش‌فکر و انقلابی به تغییر روند مدیریتی کشور کمک می‌کند، اظهار کرد: در استان یزد هم چند تن از مدیران دستگاه‌های اجرایی باید جابه‌جا شوند.


نماینده اسدآباد: دولت دو ماه فرصت دارد
دبیر هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در پست‌های مدیریتی تنها برای شهرداری‌های کلان شهر مانند تهران، مشهد، شیراز و .. است، گفت: با این قانون به جوانان میدان می دهیم که کارآمدی خود را نشان دهند.
اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار نافع همدان، گفت: دولت دو ماه فرصت دارد که نسبت به اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اقدام کند و افرادی جوان کارآمد و پرتلاش را جایگزین مقاماتی که در این پستها هستند، کند.
دبیر هیأت رئیسه مجلس گفت: این قانون مشمول حال  بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند، نمی‌شود.وی اذعان داشت: این مصوبه مجلس در راستای جوانگرایی است و میدان دادن به جوانان است؛ قطعا" فرد جوان در مسئولیتی قرار گیرد، پویایی و نشاط و سرزندگی را با خود دارد.

نماینده آوج:1700 مدیر مشمول قانون هستند
روح الله بابایی صالح نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: این طرح از سوی فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی ارائه شد.وی افزود: با هدف حمایت از اشتغال جوانان، طرح عدم به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، پست‌ها و مقامات عالی در سطح کشور را پیشنهاد دادیم.
نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس ابراز کرد: برخی از این افراد با وجود کهولت سن و در حالی که دیگر توانایی لازم برای اجرای امور را ندارند اما نمی‌خواهند صندلی‌های خود را رها کنند.
نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس با بیان اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید پس از تصویب شورای نگهبان توسط دولت اجرایی شود اضافه کرد: حدود ۱۷۰۰ نفر در کشور شناسایی شده‌اند که شامل این قانون خواهند شد.

نماینده کرج: نباید مصداقی برخورد کرد
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درباره خداحافظی مدیران البرز و کشور به واسطه طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به خبرنگار تیتریک گفت: این طرح کلی بوده و نباید مصداقی با آن برخورد کرد.
محمد جواد کولیوند افزود: تصریح کرد: اگر شورای نگهبان درباره قانون مذکور ایراد بگیرد برای اصلاح طرح به مجلس باز می گردد تا مجدد به شورای نگهبان ارسال شود اما اگر ایرادی بر طرح گرفته نشود برای مرحله چاپ در روزنامه رسمی خواهد شد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان داشت: دو هفته پس از انتشار در روزنامه رسمی این قانون قابل اجراست و 60 روز در قانون زمان داده شده تا بازنشستگان به جز استثناهای مذکور به خانه های خود رفته و استراحت کنند.


نماینده بروجن: تصویب قانون، زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌سازد
خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بحث ممنوعیت به کارگیری مجدد بازنشستگان مدت زیادی است که در کمیسیون اجتماعی و در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است.
وی یکی از اهداف مهم نمایندگان مجلس و کمیسیون اجتماعی و فراکسیون جوانان را ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرد و ادامه داد: معضل اصلی امروز کشور ما بحث بیکاری است و این مسئله اگر مدیریت نشود و برنامه‌ای برای حل آن نباشد عملا فرایند زندگی جوان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و وقتی جوانی شغلی نداشته و بیکار باشد در زمینه ازدواج و آینده دچار مشکل می‌شود.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از راه‌ها برای از بین بردن بیکاری ایجاد اصلاحیه در این مورد بود که در ایجاد زمینه اشتغال جوانان و ورود آن‌ها در بحث مسئولیت‌ها می‌تواند موثر باشد افزود: اگر مراحل بعدی مورد موافقت قرار گیرد و همانطور که مجلس کارش را انجام داد مراجع دیگر هم نظر مثبتی داشته باشند و با توجه به آمار افراد بازنشسته مشغول به کار در دستگاه‌های اجرایی موقعیت‌های خوبی برای حضور جوانان ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: به این ترتیب زمینه استفاده از فکر خلاق جوانان، انگیزه جوانان در کنار مشاوره افراد با تجربه زمینه پیشرفت کشور را فراهم می‌سازد.

نماینده خلخال: جایگاه های مدیریتی به نیروهای توانمند سپرده می شود
بشیر خالقی در گفتگو با خبرنگار سبلان‌ما، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با 194 رای  قانون عدم به کارگیری بازنشستگان را در نهادهای دولتی تصویب کرد.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار غیر رسمی 17 حدود استاندار بازنشسته در کشور در حال فعالیت است، افزود: با تصویت  قانون منع بکارگیری بازنشستگان در بدنه اجرایی کشور و پس از طی مراحلی تمامی استانداران بازنشسته کناره گیری و استانداران جدید معرفی خواهند شد.
نماینده مردم خلخال در مجلس از فعالیت 80 معاون استاندار  بازنشسته،  یک هزار و 200 مدیر بازنشسته در  کشور خبر داد و گفت: تمامی این بازنشستگلان باید از پست های مدیریتی خود کنار گذاشته شده و جایگاه مدیریتی خود را به نیروهای توانمند تحویل دهند.
 وی با بیان اینکه  فقط  در شهرستان  خلخال یک هزار نفرجوان بیکار در انتظار شغل هستند، افزود: برای حمایت از این جوانان باید تدابیر فوری، قانونمند اتخاذ شود.   

نماینده اصفهان:قانون، سخت گیرانه نیست
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، تصمیمی قابل دفاع است و با وجود حواشی که ممکن است در آینده داشته باشد، نتیجه خوبی به بار می آورد.
حمیدرضا فولادگر در گفتگو با صاحب نیوزافزود: بعد از نظر شورای نگهبان و ابلاغ این قانون به دولت به صورت قطعی می توان در این مورد صحبت کرد ولی تا این لحظه شاید این قانون به نظر عده ای سخت گیرانه باشد ولی عملا برای توقف دادن به برخی استثنائات در به کارگیری بازنشستگان، مناسب خواهد بود.

نماینده شهریار: جوانگرایی و تجربه باید در کنار هم قرار گیرند
محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده شهریار با اشاره به تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: این اقدام نمایندگان مجلس می‌تواند قدم مؤثری برای بهبود شرایط حضور جوانان در مسئولیت‌ها باشد و بسیار اقدام ارزنده‌ای بود، در این خصوص نزدیک به هزار و 200 نفر از مسئولان رده‌بالا در استان‌ها و ... مشمول این قانون می‌شوند و در میان این افراد 18 استاندار نیز حضور دارند که البته اگر این قانون در شورای نگهبان  تائید شود می‌تواند تأثیر بسزایی را در بهره بردن از جوانان در مسئولیت‌ها داشته باشد.
وی افزود: البته این را نباید از یاد ببریم که تجربه و داشته‌های گران‌قدری که بازنشستگان و پیشکسوتان ما دارند را از دست بدهیم و بسیار ارزنده است که جوان‌گرایی و تجربه بتواند در کنار یکدیگر قرار بگیرد و این مهم تأثیر مطلوبی را به‌طور حتم در آینده پیش رو ایجاد خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی: فرصت دو ماهه می تواند تمدید شود
علی قربانی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک نیز اصلاحیه قانون یاد شده و تصویب آن در مجلس را خوب دانست و گفت: با تصویب اصلاحیه این قانون، فرصت برای سپردن پست های مدیریتی به جوان ترها فراهم می شود.
قربانی اذعان کرد: این اصلاحیه انجام شده بر قانون پیشین مجلس، آرای مثبت اغلب نمایندگان مجلس را کسب کرد که البته جامعه نیز از این مصوبه استقبال کرد.در عین حال، این نماینده خراسان شمالی در مجلس اذعان کرد: البته فرصت دو ماهه برای جابجایی ها فرصت کمی است که شاید دولت نتواند در مهلت مقرر تمامی انتصابات جدید را انجام دهد که این فرصت باید تمدید شود.

نماینده قائن: قانون جدید، شفاف است
فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، نیز گفت: طراحان این طرح که در مجلس شورای اسلامی رأی آورد، دنبال جوان‌سازی بدنه اجرایی دولت، بازشدن فضا برای جوانان، سپردن مدیریت‌ها به نسل جوان و استفاده از نیروهای تازه‌نفس و جدید هستند.
وی افزود: در گذشته، مجلس شورای اسلامی در خصوص منع بکارگیری بازنشستگان در مدیریت، قانونی داشت اما آن قانون، تبصره‌هایی داشت و گریزگاه‌هایی در آن پیدا کرده بودند، دولت اعمال نفوذ زیادی برای محقق‌نشدن آن قانون کرده بود و بسیاری از افراد با سن بازنشستگی یا بالاتر از سن بازنشستگی در مدیریت‌ها بکارگیری شده بودند.
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جدید، روشن، شفاف، دقیق و واضح است و تبصره ندارد بنابراین، اعمال آن و نظارت بر آن، بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان به آن معنی نیست که افراد صفر کیلومتر را وارد بدنه دولت کنیم و مشاغل مدیریتی دارای اهمیت را به او بدهیم.فلاحتی افزود: این ظرفیت را می‌خواهیم در بدنه دولت اجرا کنیم که نیروهای جوان و کارآمدی که صاحب تجربه هستند و سن‌شان از سنّ بازنشستگی پایین‌تر است، به کار گرفته شوند.

نماینده هرمزگان: انرژی مضاعف به سیستم مدیریتی تزریق می شود
احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هرمز با اشاره به نرخ چشم گیر فعالیت بازنشستگان در مناسب دولتی اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر سه هزار مدیر بازنشسته در مناسب مختلف مدیریتی در کشور فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد:بالغ بر یک هزارو ۲۰۰ بازنشسته کرسی های معاون،مدیرکل و استانداران در سراسر کشور را تصاحب کرده اند که سهم استان هرمزگان از این عدد ۳۰مدیر بازنشسته است.
وی تاکید کرد:حضور جوانان در عرصه های مدیریتی کمک بزرگی به دولت خواهد بود و انرژی مضاعفی به سیستم مدیریتی کشور تزریق خواهد شد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد