سرویس: سیاسی
کد خبر: 32942
|
08:13 - 1397/04/24
نسخه چاپی

​عبور زیرپوستی؛

عارف از راهبرد اصلاحات در 1400 رونمایی کرد/ شعار جدید اصلاح طلبان؛ تا 1400 بدون دولت

عارف از راهبرد اصلاحات در 1400 رونمایی کرد/ شعار جدید اصلاح طلبان؛ تا 1400 بدون دولت
​​اصلاح طلبان در این برهه زمانی سعی دارند با توجه به ضعف عملکردی یک جداسازی رسمی را انجام دهند تا در سال 1400 کمتر هزینه دهند اما پیوند این چندساله دولت و اصلاحات از یاد کسی نمی رود.

به گزارشايلام بيدار،عبور زیرپوستی اصلاحات از دولت اعتدال با صحبت های محمد رضا عارف وارد فاز جدید شده است. حالا رئیس فراکسیون امید انتقاداتی از دولت می کند که نشان می دهد پاستورنشینان در موارد مختلف بنابر نظر این جریان عمل نکرده اند و همین عامل سبب شده تا دولت در برخی امور زمین بخورد.

وی بر ضرورت استفاده از تجربه دوران اصلاحات بویژه در ساماندهی امور اقتصادی کشور تاکید کرد و با یاددآوری تشکیل ستاد اقتصادی کشور در دوران اصلاحات ،گفت: در این ستاد نخبگان اقتصادی کشور از همه جریانات سیاسی حضور داشتند و خروجی موفقی از آن ستاد مورد استفاده قرار گرفت. حتی در تدوین برنامه سوم توسعه کشور تفاهم خوبی بین دو جریان چپ و راست وجود داشت و به نظر می‌رسد این الگو می‌تواند در مقطع فعلی بسیار راهگشا باشد.

عارف با بیان اینکه نمی‌توانیم ناامید باشیم و ناامیدی در قاموس اصلاحات نیست، تصریح کرد: از بعضی دولتمردان که در زمان اصلاحات هم مسئولیت داشتند تعجب می‌کنم که از تجربیات موفق دولت اصلاحات در زمینه مدیریت ارزی استفاده نمی‌کنند و تجربیات شکست خورده را تکرار می‌کنند.

حالا عارف علت ضعف دولت را اصلاح طلبانه کار نکردن دولتمردان بیان می کند. دولتی که در این حیطه توانسته با حمایت اصلاحات روی کار بیاید و راهبرد اصلاح طلبی را مطمح نظر خود قرار داده است، حالا که در چند حوزه این سیاست ها با شکست مواجه شده است، دولتی خوانده می شود که اصلاح طلب نبوده و اصلاح طلبانه کار نکرده است.

با این اوصاف به نظر می رسد که راهبرد جدید اصلاحات برای انتخابات 1400 را باید این روزها از زبان عارف شنید. راهبردی برای اقناع افکارعمومی با این حربه که دولت قبلی اصلاح طلبانه کار نکرد و شکست خود در آن مستتر است؛ هر چند اصلاحات از آن حمایت کرد.

عارف با بیان اینکه نخبگان اصلاحات این ظرفیت را دارند که تجربیات خود را در اختیار نهادهای تصمیم گیر قرار بدهند،گفت: همه به یاد دارند که دولت اصلاحات در چه شرایطی روی کار آمد در شرایطی که خیلی ها منتظر حمله به کشور ما بودند.
با این سخنان عارف تمایزی بین دولت و اصلاحات می بیند و سعی می کند که این افتراق را نشان دهد. رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات اعلام می کند که با راهکار اصلاح طلبانه می توان از سد مشکلات عبور کرد این درحالی است که دولت تمامی راهبردهایی که اصلاح طلبان داشتند را عملی کرده است. برجام یکی از این موارد است که هر دو جریان موافق آن بودند و با نگرش سازش و مذاکره برای رسیدن به توافق هسته ای آنهم با آمریکا و غرب تلاش کردند اما این موضوع با شکست روبرو شد و آمریکا نشان داد که به هیچ مذاکره  و قراردادی پایبند نیست.

هر چند که دیده می شود که بسیاری از بدنه مسئولان دولت را اصلاح طلبان شکل داده اند. در این خصوص آنچه از نگاه ها پنهان نیست ارتباط جریانی این افراد با مرکز جناح اصلاحات است. اصلاح طلبان نشان داده اند که هر کجا که فعالیت داشته باشند با هر سر و شکل و مسئولیتی وفادارانه به جریان خود خدمت می کنند و این موضوعی غیر قابل کتمان است. از همین رو مسئولان اصلاح طلبی که در دولت مشغول به کار هستند علاوه بر اینکه بر کار خود هستند، راهبردها و سیاست های جریان متبوع خود را نیز از یاد نمی برند و این ارتباط گسستنی نیست.

همچنین باید گفت که بخش مهمی از فضای سازی رسانه ای دولت نیز در اختیار اصلاح طلبان بوده است. اصلاح طلبان هم در دولت یازدهم و هم این چند ماه گذشته از دولت دوازدهم بر عملکرد دولت و وزرای فعلی و پیشین آگاه بوده و هستند و اینکه حالا در میان مشکلات سعی می کنند خط اصلاحات را از اعتدال جدا کنند بسیار قابل تامل است.

​اصلاح طلبان در این برهه زمانی سعی دارند با توجه به ضعف عملکردی یک جداسازی رسمی را انجام دهند تا در سال 1400 کمتر در این زمینه هزینه دهند اما پیوند این چندساله دولت و اصلاحات از یاد کسی نمی رود.  
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب