سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32925
|
07:34 - 1397/04/23
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

قیاس رفتار دولتمردان با گفتار امیرالمومنین(ع)/ وقتی مسائل فرعی اولویت کار دولت می شود

قیاس رفتار دولتمردان با گفتار امیرالمومنین(ع)/ وقتی مسائل فرعی اولویت کار دولت می شود
هرگاه افراد ناصالح در بدنه حکومت‌ها نفوذ کرده‌اند، جامعه با انحطاط‌های اقتصادی، اخلاقی و رفتاری مواجه واز دیگر سو عزت خود را در بُعد ملی و بین‌المللی مورد خدشه قرار داده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت‌ها به ویژه دولتهای اسلامی، داشتن روحیه خدمت‌رسانی و جهادی در مسئولان آن است که هم پیشرفت کشور و هم رضایت جامعه را در پس خود خواهد داشت.

دولت‌ها به سبب انتخاب از سوی مردم نماینده آنها را در پیشرفت جامعه به سوی اهداف بوده و این هدف جز با کار جهادی در پرتو استفاده از افراد صالح حاصل نمی‌شود.

تجربه نشان داده است هرگاه افراد ناصالح در بدنه حکومت‌ها نفوذ کرده‌اند، جامعه با انحطاط‌های اقتصادی، اخلاقی و رفتاری مواجه شده و نیز از دیگر سو عزت و شکوه خود را در بُعد ملی و بین‌المللی مورد خدشه قرار داده است.

به سبب اهمیت این موضوع، در بسیاری از آموزه های دینی و حتی قرآن کریم و سخنان ائمه به آن اشاره شده است.

به عنوان نمونه نفوذ افراد ناصالح در حکومت سلیمان نبی(ع) و پیروی آنان از شیاطین، باعث شد مُلک سلیمان در مدت کوتاهی به انحطاط کشیده شود؛ خداوند در این باره در بخشی از آیه102 سوره بقره می‌فرماید: «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلى‏ مُلْکِ سُلَیْمانَ‏ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمان‏؛ و آنچه را که شیطان‏ صفت ها در سلطنت سلیمان خوانده و درس گرفته‏ بودند، پیروى کردند. و سلیمان کفر نورزید». همچنین با مروری بر تاریخ معاصر ایران از این نمونه‌ها بسیار دیده می‌شود.

امیرالمؤمنین(ع) نیز در بیانی شیوا، ضایع و تباه کردن مسائل اصلی، پرداختن به مسائل فرعی،  پیش انداختن اراذل و فرومایگان وعقب راندن اهل فضیلت را به عنوان چهار علت و دلیل انحطاط دولت‌ها ذکر کرده اند که توجه به این فرمایش کلید بسیاری از معضلات اجتماعی است.

خبرنگار اجتماعیایلام بیداردر این گزارش به صورت خلاصه و تنها با ذکر چند نمونه به عملکرد دولت تدبیر در رعایت این چهار اصل اساسی که در گفتار امیرالمومنین(ع) به آن اشاره شده است می پردازد.

ضایع و تباه کردن مسائل اصلی کشور

مسئولان دولت تدبیر همواره درصدد طفره رفتن از زیر بار مشکلات کشور بوده و با فرار و نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی مردم توجه خود را معطوف به مسائل حاشیه ای معطوف می کنند.

در حالی که همزمان با به روی کارآمدن دولت تدبیر همه مردم منتظر شقالقمر حسن روحانی در عمل به وعده های اقتصادی و انتخاباتی مبنی بر تحول شگرف و عمیق در وضعیت اقتصاد جامعه و معیشت مردم بودند اما آنچیز که در عمل اتفاق افتاد بی توجهی کامل دولت به وضعیت اقتصاد کشور بود بطوریکه همواره سفره مردم امروز کوچکتر از دیروز می شد.

                     
پرداختن به مسائل فرعی

در این مبحث نیز شاهد حضور ویژه دولتمردان بودیم بگونه ای که حاشیه سازی و در جاده فرعی حرکت کردن به خوراک شب و روز مسئولان دولت تدبیر تبدیل شده و به نوعی سرگرمی و خلوتی جدید برای فرار از مسائل کلان و اصلی کشور بوده است.

نمونه و شاهد این قضایا گمان به رقیب تراشی برای دولت، پرداختن به تفریحات و گردش ها در توچال و ...، مهم جلوه دادن لغو برخی کنسرت ها، تحریف نهج البلاغه و برش‌های مغرضانه از کلام امام معصوم ، تحریف حادثه عاشورا و چندین و چند مسئله مرتبط دیگر که در آن دولتمردان به جای رسیدگی به مسائل اصلی و مشکلات مردم به حاشیه رفته و ذهن ها را منحرف می کنند.

پیش انداختن و توجه به اراذل و فرومایگان وعقب راندن اهل فضیلت

در این وادی نیز نمونه بارز را می توان برجام نافرجام دولت تدبیر عنوان کرد تاجایی که بدون در نظر گرفتن هشدارهای رهبر معظم انقلاب و آینده نگری جمع کسیری از کارشناسان و دلسوزان انقلاب، پای در کارزار مذاکره نافرجام با آمریکای فرومایه نهاده و نهایتا دست خالی و با دادن امتیازات فراوان به کشورهای غربی بدون گرفتن امتیازات آنچنانی آنرا به پایان رساندند.

حال اینکه باید گفت این تعبیرات امیرالمومنین (ع) تا چه حد نزدیک به عملکرد دولتمردان دولت تدبیر و امید است که برداشت و قضاوت در این راستا را به خوانندگن متن وا می گذاریم

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد