سرویس: سیاسی
کد خبر: 32913
|
08:17 - 1397/04/21
نسخه چاپی

انتقال نگرانی‌ها از فکر به زبان؛

چرا اصلاح‌طلبان شانسی برای آینده خود متصور نیستند؟ / اصلاحات استاد سوزاندن فرصت‌های بزرگ

چرا اصلاح‌طلبان شانسی برای آینده خود متصور نیستند؟ / اصلاحات استاد سوزاندن فرصت‌های بزرگ
اصلاح طلبان از همین حالا نگرانی خود را از وضعیت این جریان نزد افکارعمومی ابراز می دارند.

به گزارشايلام بيدار،نگرانی از وضعیت اصلاح طلبان نزد افکار عمومی در فعالان سیاسی این جناح آشکارا دیده می شود. اصلاح طلبان برای 1400 از همین حالا به فکر هستند اما همواره بر این نکته اشاره دارند که طرفدارانشان با عملکرد بد این جناح ریزش جدی کرده‌اند.

بر همین اساس، فاطمه دانشور، عضو پیشین شورای شهر تهران و از فعالان سیاسی این جریان درباره وضعیت اصلاح طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان توانایی عجیبی در فرصت‌سوزی دارند و از گذشته تا امروز فرصت‌های زیادی را به دست آورده و به آسانی آن را از دست داده‌اند. بدون شک از دست دادن این فرصت‌ها سبب از دست رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی شده است. به همین دلیل نیز سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در حال ریزش است و این ریزش می‌تواند پیامدهای منفی برای جریان اصلاحات به همراه داشته باشد. به نظر من یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که اصلاح‌طلبان از دست داده‌اند استفاده از جوانان و تربیت مدیران جوان بوده است. به همین دلیل نیز جریان اصلاحات نمی‌تواند برای آینده به صورت دقیق برنامه‌ریزی کند. به عنوان مثال هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات1400 چه کسی را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی خواهند کرد.»

وی با طرح این سئوال که «آیا اصلاح‌طلبان قصد دارند آقای عارف را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند؟» گفت: «اگر این اتفاق رخ بدهد باید عنوان کرد که مردم از عملکرد آقای عارف در مجلس شورای اسلامی رضایت ندارند. از سوی دیگر آقای عارف در جایگاه ریاست شورای سیاستگذاری جریان اصلاحات انتقادات زیادی را برانگیخته است. در نتیجه هر گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری معرفی کنند، الزاما گزینه‌ای نیست که مردم به آن باور داشته باشند.»

البته تنها دانشور از بدی اوضاع و احوال اصلاح طلبان صحبت نمی کند، فعالان سیاسی دیگر این جناح بر خراب بود وضعیت اصلاح طلبان اتفاق نظر دارند و شانسی برای آینده برای اصلاح طلبان متصور نیستند.

فیاض زاهد، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: «اگر آقای روحانی نتواند بر این بحران غلبه کند، هزینه اول آن را جریان حامی او یعنی اصلاح طلبان خواهند پرداخت، به جهت اینکه افکار عمومی نخواهد پذیرفت که اصلاح طلبان بگویند ما تنها از این دولت حمایت کردیم و در شکل و ساختار این دولت نقشی نداریم.»

صادق زیباکلام، چهره آکادمیک شناخته شده این جریان نیز از بی‌اعتبار شدن اصلاح طلبان سخن به میان گفته است و بیان داشته که دیگر این جریان با ترفندهایی که در انتخابات های 92 و 96 به کار برد نمی تواند افکارعمومی را با خود همراه کند و این سرمایه‌ها سوخته است. او فارغ از عملکرد دولتی که اصلاح طلبان تمام قد حامی آن بودند، از عملکرد ضعیف اعضای این جریان در پارلمان سخن گفت و بیان داشت: « فراکسیون امید نیز در ایجاد سرخوردگی و ناامیدی بین مردم کم از روحانی نگذاشت بنابراین خیلی از کسانی که سال ۹۴ در انتخابات مجلس شرکت کردند و به تکرار می کنم آقای خاتمی لبیک گفتند، دیگر پای صندوق رأی انتخابات سال ۹۸ حاضر نمی شوند. ۲ بار که سهل است حتی اگر آقای خاتمی ۲۰ مرتبه هم بگوید تکرار می کنم آن اتفاق ۹۴ نخواهد افتاد چون میزان سرخوردگی از فراکسیون امید مجلس اگر بیشتر از آقای روحانی نباشد کمتر نیست.»

سعید حجاریان، تئورسین جریان اصلاحات نیز آینده را برای این جناح سیاسی چندان خوب نمی داند و بیان می کند که بایستی اصلاح طلبان هنوز دست به عصا حرکت کنند و حتی برای اینکه در ساختار قدرت باقی بمانند بازهم ناچار به ائتلاف با دیگران هستند. البته اینبار اصلاح طلبان باید با پوشش جدید به میدان بیایند.

البته از نگاه حجاریان و برخی از اصلاح طلبان دیگر بر می آید که این جریان سیاسی سعی دارد برای احیای دوباره خود دولت روحانی را قربانی کند. در این راستا حتی حجاریان از ضرورت نقد موثر دولت نیز سخن به میان آورده است. بیشتر از هر مسئله ای روزنامه های اصلاح طلب خود به شایعات و اخباری که درباره تضعیف و کناره گیری دولت مربوط می شوند، دامن می زنند. این حرکت در نوع خود در جریانی که حامی دولت است بسیار تامل برانگیز است. اگرچه رسانه‌های این جریان سعی دارند مانند همیشه این موارد را در دهان اصولگرایان بگذارند و آنها را مقصر جلوه بدهند اما حرکت تضعیف رسانه ای دولت در زمانه ای که افکارعمومی نسبت به عملکرد آن دل خوشی ندارد، بسیار محسوس است و به نوعی عبور زیرپوستی اصلاحات از دولت برای احیای خود را نشان می دهد. هر چند به نظر می رسد که اصلاح طلبان خوب این موضوع را متوجه شده باشند که در هر شرایطی این جریان باید هزینه حمایت خود از دولت روحانی را بدهد و جدایی و شکستن ائتلاف میان اعتدال و اصلاحات آنهم در این زمان امکان پذیر نیست.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب