سرویس: سیاسی
کد خبر: 32784
|
09:45 - 1397/04/11
نسخه چاپی

خاتمی گفت لاریجانی را به عارف ترجیح می دهد

خاتمی گفت لاریجانی را به عارف ترجیح می دهد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تحرکات خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز کرده و حامیان بسیاری نیز دارد.

به گزارشايلام بيدار،اظهارنظر اخیر غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مورد اینکه عبدالله نوری می تواند رئیس پارلمان اصلاحات باشد ، سر و صدای زیادی به پا کرد. کرباسچی گفته بود که عبدالله نوری را گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف می داند و این به معنای عبور از عارف بود. برخی از تحلیل گران اصولگرا همچون واعظ آشتیانی حتی این اظهارات کرباسچی را نشانه ای از وجود تلاش های پشت پرده برای چرخش به سوی نیروهای تندرو دانستند. رسانه های اصلاح طلب همچون اعتماد نیز با اشاره به سابقه حمایت کارگزاران از علی لاریجانی طی ماه های اخیر از ایجاد پارادوکس در این حزب نوشتند.


برخی از اعضای کارگزاران مثل عطریانفر و طاهرنژاد به جای کرباسچی این اظهارات را تکذیب کردند اما خودش سکوت پیشه کرد. همین سکوت هم سبب می شود که بتوان به این موضوع از زاویه دیگری نگریست. اخبار غیررسمی حاکی از آن است که هدف کرباسچی از بیان آن اظهارات عبور از عارف بود اما طرح نام عبدالله نوری چندان جدی نیست. ایده پارلمان اصلاحات هنوز جایی میان آسمان و زمین است و به نظر می رسد که سید محمد خاتمی ادامه کار با همکاری شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را ترجیح می دهد. ریاست عارف یا عبدالله نوری و یا هر فرد دیگری نیز بر این شورا چندان اهمیت ندارد زیرا تصمیمات به صورت جمعی و با نقش آفرینی پررنگ رئیس دولت اصلاحات اتخاذ می شود. از همین جا معلوم می شد که بحث اصلی در مورد آماده سازی کاندیداهای انتخابات 1400 است و حرف های اخیر کرباسچی مقدمه ای برای خط زدن عارف از فهرست احتمالی است. خاصه آنکه عارف بعد از انتخابات هیات رئیسه اخیر خود را به پاستور نزدیک می بیند.

خط خوردن نام عارف اما جا را برای عبدالله نوری و امثال او باز نمی کند. اصلاح طلبان همیشه با چالشی به نام «رد صلاحیت» مواجه بوده اند و خوب می دانند که نباید سراغ نیروهای تندرو بروند زیرا در این صورت بعد از اعلام نظر شورای نگهبان دستشان در پوست گردو می ماند و از رقیب خود شکست می خوردند.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که کارگزاران درصدد معرفی گزینه خود برای انتخابات 1400 هستند و از قضا دچار پارادوکس نیز نشده اند. آن ها از در دیگری وارد شده اما هدفشان همان ائتلاف با علی لاریجانی است. کارگزارانی ها که طی ماه های گذشته بارها از تقدم استراتژی بر ایدئولوژی گفتند و تنها ماندند لذا این بار بازی را به نحو دیگری شروع کرده و می خواهند با سوزاندن یکی بعد از دیگری کاندیداهای احتمالی به گزینه مورد نظر خود برسند. گزینه ای که گفته می شود مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات نیز هست.

آنطور که در محافل سیاسی شنیده می شود، سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در جلسه ای گفته است که علی لاریجانی را بر عارف ترجیح می دهد. این اظهار نظر را باید جدی گرفت زیرا اخبار دیگری نیز مبنی بر حمایت علی اکبر ناطق نوری از علی لاریجانی شنیده می شود. گفته می شود که جلسات لاریجانی و ناطق نوری آغاز شده و سیاست مدار کهنه کار جریان راست در نظر دارد که تلاش می کند که علی لاریجانی به پاستور برسد.

باید منتظر ماند و دید آیا طیف های دیگر اصلاح طلبان نیز با علی لاریجانی تفاهم خواهند داشت؟

منبع:نامه نیوز

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد