سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32757
|
08:21 - 1397/04/10
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

احداث زروخانه در شهرستان ها/ وعده ای که محقق نشد

احداث زروخانه در شهرستان ها/ وعده ای که محقق نشد
ایلام دیار مردان کرد که دلاوری های زیادی از خود نشان داده اند و مهد سرزمین آلامتو که قدمتی دیرینه دارد نیز تنها دارای دو زورخانه در سطح استان است.

گروه ورزشی ایلام بیدار:: ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنها است که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.

ورزش های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان است که این ورزش قدیمی ترین ورزش بدن سازی جهان است اما متأسفانه در کشور ما توجه آنچنانی به این ورزش ملی که از پدران و اجداد ما به ارث رسیده است نمی شود.

پروندۀ ثبت جهانی ورزش های زورخانه‌ای و آیین های پهلوانی در سال 1383 به درخواست فدراسیون بین‌المللی ورزش های زورخانه ای به سازمان میراث فرهنگی و با پی گیری فدراسیون ورزش باستانی و کشتی پهلوانی وقت و تلاش مسئولان میراث فرهنگی ایران آماده شد.

آیین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ 25 آبان 1389 برابر با 16 نوامبر 2010 در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایرانبه ثبت جهانی رسید.

دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می کند.

همه این گفته ها باید برای ما به گونه ای باشد که بیشتر به این ورزش بپردازیم و جوانان خود را ترغیب وتشویق کنیم که ورزشی که ریشه در هویت ما دارد روی بیاورند.

 حدود هفت سال پیش تنها 300 زورخانه در کشور وجود داشت که این تعداد در سال گذشته به حدود 725 رسیده است اما بازهم این تعداد کافی نیست.

کلان شهرهایی مانند تبریز که مهد پهلوانان بوده است از جمله شهر هایی است که تعداد زورخانه های آن کم است.

ایلام مهد پهلوانی

ایلام دیار مردان کرد که دلاوری های زیادی از خود نشان داده اند و مهد سرزمین آلامتو که قدمتی دیرینه دارد نیز تنها دارای دو زورخانه در سطح استان است.

برای حفظ ورزشی که در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است باید تلاش بیشتری کرد نه اینکه آن را به موزه ها واگذار کنیم و به ورزش های دیگر بپردازیم که ریشه آنها از کشورهای دیگری آمده است.

در شهرستان‌های مختلف شاهد ابراز علاقه‌ی نوجوانان و نونهالان هستیم و می توان از شهرستان ملکشاهی نام برد که جوانانش استقبال خوبی از این ورزش داشته اند.

نقش مهم بر عهده‌ی خانواده‌ها است که باید به این ورزش و زورخانه‌ها اعتماد کنند و زورخانه‌ها هم باید ترتیبی فراهم کنند تا خانواده‌ها با خیال راحت فرزندان خود را به سمت این ورزش تشویق کنند.

 وعده ای که عملی نشد

با وجود اینکه علاقمندان در شهرستان‌های مختلف مشتاق احداث زورخانه هستند اما وضعیت اعتبارات اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

در برخی شهرستان‌ها مکان‌هایی برای این امر اجاره شده است و علاقمندان همواره چراغ این ورزش را روشن نگه داشته‌اند که جای تقدیر دارد.

ایلام تنها دو زورخانه دارد که یکی با نام پوریای ولی و متعلق به ورزش و جوانان استان ایلام است و زورخانه ذوالفقار که وابسطه به شهرداری ایلام است.

براساس دستوالعمل های سه سال پیش وزارت کشور به استانداری ها قرار بر این بود که در همه شهرستان ها زورخانه ساخته شود اما به علت محدودیت های مالی این امر محقق نشد.

 

انتهای پیام

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب