سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32756
|
08:10 - 1397/04/10
نسخه چاپی

ایلام بیدار به بهانه روز صنعت و معدن گزارش می دهد؛

صنعت ایلام چشم انتظار حمایت مسئولان

صنعت ایلام چشم انتظار حمایت مسئولان
صنعتگران ایلامی معتقدند بارها برای حل مشکلات کارخانه ها و صنعت شان رایزنی هایی انجام داده اند اما تاکنون به درب بسته خورده است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::با یک سال و اندی از عمر دولت دوازدهم و در مجموع بیش از پنج سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و وعده ها برای رونق اقتصادی و شعار 100 روزه اما با گذشت این زمان از شروع به کار دولت عملا هیچ گونه کار خاصی در این حوزه رخ نداده است.

توجه به مباحث سیاسی به جای اقتصادی توسط دولت کشور و استان ها و به خصوص ایلام را به سمت و سویی دیگر سوق داد به طوری که نهایی کردن پرونده برجام و توافق و یا همان ارتباط با خارج تنها راهکار دولت برای رهایی از وضعیت اقتصاد بود.

این رویدادها در حالی از سوی دولت شکل گرفت که اکثر کارخانجات و واحدهای تولیدی با تعطیلی کامل مواجه بوده و مقدار باقی مانده واحدها و کارخانجات نیز وضعیت مناسبی را پیش روی خود نمی بینند.

مهم تر از آن سرمایه گذاران استان ایلام در حالی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که دولت به فکر ورود سرمایه گذار خارجی به استان است و به نوعی سرمایه گذاران بومی استان ایلام را به کلی به فراموشی مطلق سپرده است.

اگر چه کسی منکر حضور سرمایه گذار خارجی به استان ایلام نیست اما این باید در صورتی باشد که اولویت با سرمایه گذاران بومی باشد نه انکه به آنها توجهی نکرد بلکه نمک بر زخم سرمایه گذاران بومی ایلام نیز پاشید.

همگی این اتفاقات در الی رخ داد که شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی اتریشی به استان بودیم؛ تمایل سرمایه گذاری برای اولین بار از سوی این سرمایه گذاران خارجی در ایلام در حالی از سوی مسئولان استان مطرح می شود که سرمایه گذاران بومی چندین سال است در این استان فعالیت می کنند و نیازمند نیم نگاهی از سوی دولت برای حمایت های ویژه هستند.

هدر رفت ها در این میان برای تأیید صلاحیت ها از سوی مراکز مختلف نیز قابل توجه است به طوری که تا انجام سرمایه گذاری باید پروسه های مختلف طی شود اما فعالان اقتصادی استان تنها به این امید چشم دوخته اند که دولت برای وضعیت بد اقتصادی موجود راهکاری بیاندیشد.

این فعالان اقتصادی راهکار پیش رو را ورود سرمایه گذار خارجی در این برهه نمی دانند چرا که در حالی این سرمایه گذاران به استان ورود پیدا کنند دیگر این واحدهای تولیدی و کارخانجات اقتصادی نیز از چشم افتاده و خطر تعطیلی آنان را نیز تهدید می نماید.

 

دعوت سرمایه گذار خارجی یعنی بی توجهی به فعالان و سرمایه گذارن بومی استان

یکی از فعالان اقتصادی استان ایلام که با توجه به وضعیت نامناسب کارخانه اش خواست نامش عنوان نشود گفت: دولت به جای توجه به خواسته های سرمایه گذاران بومی اقدام به دعوت سرمایه گذاران خارجی می کند که این به نوع خود بی توجهی به ما محسوب می شود.

وی گفت: بارها برای حل مشکلات کارخانه رایزنی هایی انجام داده ام اما تاکنون به درب بسته خورده است.

این فعال اقتصادی گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به استان در حالی که واحدهای تولید خود با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند منطقی به نظر نمی رسد و بهتر است رویه فوق در استان عوض شود.

اگر چه ورود سرمایه گذار خارجی به نفع استان است اما دولت بهتر است در شرایط خاص جامعه امروز به فکر تقویت اقتصاد استان از طریق سرمایه گذاران بومی و کارخانجات باشد.

وی عنوان کرد: تاکنون هیچ مسئولی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ایلام ارتباطی برقرار نکرده و متأسفانه برای همین اکثر واحدهای صنعتی استان با تعطیلی مواجه شده اند.

این فعال اقتصادی اشاره کرد: با تعطیلی این واحدها فضای کسب و کار در استان رونق خود را از دست داده و همین باعث می شود تا بر آمار بیکاری استان افزوده شود.

اگر چه با ورود سرمایه گذار خارجی زمینه را برای عرصه های دیگر فراهم می شود اما از نگاه دیگر این بی توجهی ها بر میزان بیکاری استان بیش از پیش می افزاید و خود زمینه رکود را بیشتر می کند.

وی اضافه کرد: شرایط بد رکود باعث شده تا اکثر تولیدات روی دست بماند و به فروش نرسند تا باعث شود به علت کمبود جا در برابر باران نیز از بین بروند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: با سوق دادن سرمایه ها به سمت تولید، رفع موانع بانکی و حمایت از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و واحد های تولیدی و در نهایت اجرای صحیح و دقیق دستورالعمل اقتصاد مقاومتی می توان از تداوم  این وضعیت جلوگیری و مقدمات خروج استان از رکود اقتصادی را فراهم نمود.

مشوق های سرمایه گذاری بومی و خارجی تفاوتی ندارد

"یارالله نصیری"، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلام بیدار در خصوص این موضوع گفت: مجموعه سازمان صنعت و معدن و تجارت استان عزم خود را جزم و تمام توان اداری و نرم افزای و سخت افزای در جهت همگرا و همسو برای جذب سرمایه گذار و حمایت از آنها کرده است.

وی اظهار کرد: سازمان مربوطه یک سازمان اجرایی است و به نوعی توسعه محور محسوب می شود و محور بر این است تا بتوانیم سرمایه گذاری را در زمینه پتانسیل های مرسوم و معمول استان را جذب کنیم.

این مسئول افزود: بنا داریم با این رویه هم اشتغال ایجاد گردد و هم برای استان و کشور تولید ثروت ایجاد گردد.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: یک سری مشوق های قانونی در استان از جمله معافیت های مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است و نیز تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی که با چهار درصد از نرم کشور پایین تر است.

نصیری بیان کرد: اگر به فرض برای کشور 16 درصد است برای مناطق محروم استان به جز مرکز استان 12 درصد است.

وی اضافه کرد: کسانی که در درون شهرک ها استقرار پیدا کنند زمین شهرک ها با 60 درصد تخفیف به انها ارائه می شود.

این مسئول در پاسخ به دغدغه های سرمایه گذاران بومی در قبال ورود سرمایه گذاران خارجی گفت: مشوق های سرمایه گذاری برای بومی و غیربومی تفاوتی ندارد که اصولی است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام عنوان کرد: ضمن اینکه اگر سرمایه گذاری بومی به حضور سرمایه گذاری بومی احساس ناامنی و نارضایتی کند در حقیقت بحث ارزش سرمایه گذاری و رفاه و توسعه واقف نیست.

نصیری اشاره کرد: بایستی برای سرمایه گذاران خارجی که در چارچوب قوانین و مقررات حرکت کنند باید فرش قرمز پهن کنیم.

وی گفت: اگر سرمایه وجود داشته و پتانسیل ها فعال باشد رفاه بیشتر و بیکاری حل خواهد شد و چنانچه سرمایه گذاری از این موضوع ناراحت شود باید گفت که خود سرمایه گذار نیست.

اقدامات غیرکارشناسانه به صنعت ایلام ضربه می زند

به گزارش ایلام بیدار، بایستی دولت اولویت خود را توجه به فعالان اقتصادی استان و سرمایه گذاران بومی قرار دهد و توسعه به هر قیمت ممکن و غیرکارشناسی را فدای آمار بیکاری نکند تا بر میزان آن در هر فصلی افزوده شود و علاوه بر آن با ارائه این مهم راه خروج از رکود را در پیش گیرند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد