سرویس: اجتماعی
کد خبر: 32701
|
08:06 - 1397/04/06
نسخه چاپی

چهار علت پسرفت دولت‌ها در کلام امیرالمومنین(ع)

چهار علت پسرفت دولت‌ها در کلام امیرالمومنین(ع)
امیرالمؤمنین(ع) در یک روایت علت انحطاط دولت‌ها را تبیین فرمودند.

به گزارشايلام بيدار،از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت‌ها به ویژه دولتهای اسلامی، داشتن روحیه خدمت‌رسانی و روحیه جهادی در مسئولان آن است؛ زیرا دولت‌ها به نمایندگی از مردم وظیفه پیشرفت و اعتلای جامعه به سوی برترین آرمان‌ها را بر عهده دارند و این هدف جز با کار جهادی و روحیه خدمت‌رسانی متولیان جامعه در پرتو استفاده از افراد صالح حاصل نمی‌شود. 

با گذری بر آموزه‌های کتب مقدسِ ادیان به خصوص آموزه‌های قرآن کریم و نیز نگاشته‌های روایی و تاریخی در خواهیم یافت هرگاه افراد نالایق و ناصالح در بدنه حکومت‌ها نفوذ کرده‌اند، جامعه با انحطاط‌های اقتصادی، اخلاقی و رفتاری مواجه شده و نیز از دیگر سو عزت و شکوه خود را در بُعد ملی و بین‌المللی مورد خدشه قرار داده است. به عنوان نمونه نفوذ افراد پست در حکومت سلیمان نبی(ع) و پیروی آنان از شیاطین، باعث شد مُلک سلیمان در مدت کوتاهی به انحطاط کشیده شود؛ خداوند در این باره در بخشی از آیه102 سوره بقره می‌فرماید: «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلى‏ مُلْکِ سُلَیْمانَ‏ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمان‏؛ و آنچه را که شیطان‏[صفت‏]ها در سلطنت سلیمان خوانده [و درس گرفته‏] بودند، پیروى کردند. و سلیمان کفر نورزید». همچنین با مروری بر تاریخ معاصر ایران از این نمونه‌ها بسیار دیده می‌شود.

امیرالمؤمنین(ع) نیز در بیانی شیوا به صورت کلی به 4 علت انحطاط دولت‌ها اشاره کرد که توجه به این فرمایش کلید بسیاری از معضلات اجتماعی است. حضرت در این باره می فرماید:

4 ویژگی بر عقبگرد و انحطاط دولت‌ها دلالت می‌کند. 

1- ضایع و تباه کردن مسائل اصلی
2- پرداختن به مسائل فرعی
3- پیش انداختن اراذل و فرومایگان
4- عقب راندن اهل فضیلت

متن حدیث:

یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ.
(غررُ الحکم و دُرر الکلم، ص800)
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب