سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32634
|
09:01 - 1397/04/02
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

آتش؛ مهمانی که نفس را از طبیعت ایلام می گیرد

آتش؛ مهمانی که نفس را از طبیعت ایلام می گیرد
در سال های اخیر آتش سوزی های مکرر نفس طبیعت را در ایلام به شماره انداخته است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: استان ایلام با دارابودن استعدادهای طبیعی و وجود مناظر زیبای خدادادی و در کنار آن طبیعت بکر و دست نخورده خود هر ساله شاهد حضور مردم در دامن خود بوده و سهم بسیاری از شادی های مردم را به خود اختصاص داده و بسیاری گردشگر از سایر مناطق کشور را به حضور در ایلام ترغیب کرده است.

اما چند سالی است که در سایه غفلت  مسئولان استان ایلام شاهد بی محبتی هایی در رسیدگی به اوضاع منابع طبیعی و جنگل ها در استان ایلام هستیم.

سالهاست هجوم گردو خاک به آسمان استان هم مردم استان ایلام را به دردسر انداخته و اذیت می کند و درکنار ان طبیعت استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اما در کنار این معضل مسئله آتش سوزی نیز چند سالی است بلای جان طبیعت استان و جنگل های ایلام شده و هر از چندگاهی مهمان ناخوانده طبیعت بکر ایلام شده و در سایه غفلت مسئولان و مردم به نابودی درختان و جانوران در ایلام مشغول می شود. 

بی محبتی هایی که گاهی با آتش سوزی های گسترده، مرگ درختان و گیاهان و گاهی جانوران جنگل ها را در پی داشته و صحنه های دردناکی را در ذهن هر بیننده منصفی نقش می زند.

 

چند سالی است که آتش مهمان ناخوانده جنگل های استان ایلام شده است و نفس طبیعت را به تنگ آورده که باعث آزردگی خاطر بیشتر طبیعت دوستان استان ایلام شده است.

البته در این راستا نباید از بی توجهی مردم نیز به منابع طبیعی غافل شویم تا جایی که گاهی شاهد بی تفاوتی هایی از سوی برخی در روشن کردن آتش و یا رها کردن زباله در دل طبیعت هستیم که این نیز به نوبه خود سهم بسزایی در نابودی منابع دارد.

در کنار مسئولان مردم نیز وظیفه ددارند در جهت حفظ و حراست از این گوهر گرانبها اقدام کرده و پیشگیری های لازم را در جهت هرگونه نابودی جنگل ها انجام دهند.

 
لزوم شناسایی مناطق پرخطر آتش سوزی در ایلام

 

"معروف بسطامی"، فرماندار ایلام در جلسه هماهنگی مقابله با آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع شهرستان اظهار داشت: بشریت به ویژه در صده اخیر نه تنها در جهت حفاظت از محیط زیست پیرامونی خود گام مثبتی برنداشته بلکه مهم ترین عامل تخریب آن نیز بوده است.

وی افزود: زندگی صنعتی بیشترین آسیب را به جنگل ها و مراتع وارد کرده و سالانه شاهد تخریب گستره وسیع تری از این مواهب خدادادی هستیم.

فرماندار ایلام از درختان به عنوان ریه های زمین یاد کرد که هرگونه خدشه بهر آنها جبران ناپذیر است.

بسطامی تاکید کرد: پارسال آتش سوزی های سهوی در سطح مراتع استان خسارت های زیادی را به عرصه های طبیعی وارد کرد که باید دلایل آن ریشه یابی شود ضمن اینکه باید نقاط پرخطر شناسایی و معرفی شوند.

وی تاکید کرد: باید حساسیت عمومی را در این زمینه بالا ببریم و در کنار آن آموزش و اطلاع رسانی به مردم توسط رسانه های جمعی صورت گیرد.

فرماندار ایلام گفت: با توجه به افزایش دما و شروع فصل گرم سال دوستداران طبیعت مراقب آتش سوزی های احتمالی ناشی از سهل انگاری برخی افراد به ویژه در کوهستان باشند.

مسئولان نیز میتوانند با اقدامات آموزشی و برگزاری دوره های توجیهی برای عموم مردم به فرهنگ سازی در جهت حفظ مراتع و جنگلهای استان ایلام گام های جدی بردارند.

در سالهای اخیر شاهد تخصیص تجهیزات مهار آتش در طبیعت به استان ایلام بودیم اما با توجه به حجم گسترده جنگل ها و مراتع در استان ایلام به هیچوجه کافی بنظر نمی رسد و امید است در راستای جذب بیشتر تجهیزات اقدامات لازم صورت گرفته و مسئولان با چشمانی بازتر و وجدانی بیدارتر در راستای حمایت از منابع طبیعی و خدادای در کنار مردم برای هزچه سرسبز تر شدن مراتع و جنگل های استان ایلام تدابیری اندیشیده شده و اقداماتی صورت پذیرد.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب