سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 32576
|
11:09 - 1397/03/29
نسخه چاپی

راهکاری از امام صادق (ع) برای افزایش روزی

راهکاری از امام صادق (ع) برای افزایش روزی
امام صادق (ع) در حدیثی به ارائه راهکاری برای افزایش روزی اشاره می‌کند.

به گزارشايلام بيدار،یکی از مسائلی که در فرهنگ قرآن و عترت بسیار و حتی بیش از سایر آموزه‎ها مورد تأکید گرفته، برخورداری از «حسن خلق» است، در اهمیت این موضوع همین بس که پیامبر اکرم(ص) محبوب‌ترین مردم نزد خداوند را خوش اخلاق‌ترین آنها می‌دانند «اَحَبُّکُمْ اِلَى اللّه ِ اَحْسَنُکُمْ اَخْلاقا» (مجمع البیان، ج 10).


همچنین امام صادق (ع) در حدیثی در اهمیت این امر می‌فرماید: «حُسنُ الخُلُقِ یَزِیدُ فی الرِّزقِ»؛ خوش اخلاقی، روزى را زیاد مى‌کند. (میزان الحکمه، ج 3، ص 489)

امام باقر (ع) در دعایی چنین به درگاه الهی عرضه می‌دارند: «وَ انْظُرْ إِلَیَ‏ نَظْرَةً رَحِیمَةً أَفُوزُ بِهَا إِلَى‏ جَنَّتِکَ‏»، با دیده رحمت به من بنگر تا در پرتو آن، رستگار شوم و در بهشت جای گیرم. به راستی اگر نتیجۀ نگاه رحمانی خدا رستگاری و بهشت است، پس بیاییم با خانواده، اقوام و دوستانمان نیز با دیدۀ رحمت و محبت برخورد و زمینه را برای جاری شدن رحمت الهی فراهم کنیم.

یکی از آیاتی که در قرآن کریم نیز در این باره بیان شده، آیة 77 سوره مبارکه قصص است؛ «وَ أَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ...» و نیکویی کن همچنانکه خداوند بر تو نیکویی کرده. در این آیه به نیکی نسبت به یکدیگر دعوت شده‌ایم و این رفتاری خواسته شده از سوی خداست. یکی از مصادیق این نیکی کردن، حسن خلق، مهربانی و نگاه توأم با محبت و رحمت در قبال خانواده، اقدام، دوستان و ... است.

بی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف اخلاقی، اعتقادی و ... بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است. آنان به‌ عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند. یک رفتار ساده اما اثرگذار و ارزشی که خوب است به آن اهتمام بورزیم، حرف‌شنوی از ائمه اطهار(ع) حتی در جزئی‌ترین مسائل است.


 
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد