سرویس: سیاسی
کد خبر: 32539
|
09:47 - 1397/03/27
نسخه چاپی

​از شایعه تا واقعیت؛

آیا دولت اقتصاد را رها کرده است؟/ معیشت مردم ابزار بازی سیاسی اصلاح طلبان

آیا دولت اقتصاد را رها کرده است؟/ معیشت مردم ابزار بازی سیاسی اصلاح طلبان
مشکلات اقتصادی که اصلاح طلبان با رقیب هراسی به اصولگرایان نسبت می دادند و با غلو و اغراق آتش آنرا تند می ساختند تا بیشتر ترس آن در جان مردم بشیند، امروز مو به مو در دولتی که اصلاحات از آن حمایت می‌کند، اتفاق افتاده است.

به گزارشايلام بيدار، گرانی سرسام آور و افسارگسیخته این روزهای کشور که به طور کاملا یکباره و فزاینده ای‌ شاهد افزایش بهای خودرو، مسکن، ارز، طلا و کالاهای اساسی بوده ایم موجب واکنش‌های بسیاری از سوی حامیان دولت شده است. در وهله اول عنوان می‌شود که این گرانی ها حباب است و در آینده خواهد ترکید اما افزایش حبابی در چندین کالا خود موضوع عجیبی است.

این درحالی است که رسانه های این جریان به هر قیمتی سعی می کنند حساب دولت را از گرانی‌ها جدا و وجهه سیاسی از دست رفته خود را در میان افکارعمومی ترمیم کنند. در این رابطه، روزنامه اصلاح طلب ابتکار در لحنی توهین آمیز نسبت به مردم آنها را توده‌های صفر و صدی نامید و نوشت: «روی کارآمدن روحانی که گذر از دوران سیاه حاکمیت همه‌جانبه اصولگرایان خوانده می‌شد روح تازه‌ای بر نفس‌های نصفه و نیمه جامعه دمید. اما توده باز تاب نیاورد تا بعد از گذشت یک سال از رای 96 و قهقهه‌های مستانه از پیروزی بر کاندیدای جناح رقیب اعتراض را جایگزین همراهی کند. آنها اصلاح‌طلبان را دروغگو می‌خوانند و اصلاح‌طلبان نیز در پاسخ می‌گویند: چاره دیگری نداشتیم؛ اگر ما حمایت نمی‌کردیم جناح رقیب باز هم سرمایه‌های کشور را بر باد می‌داد. اما چطور می‌توان اثبات کرد رخدادی را که هرگز رخ‌ نداد؟ در فرهنگ عامیان مردم ما نهفته است که حافظه‌ای کوتاه دارند زود فراموش می‌کنند از کجا به کجا رسیده‌اند اما چطور این نگاه صفر و صدی را می‌توان ظرف یک شب یا شاید یک قرن تغییر داد؟ چگونه می‌توان دائم براساس این نت ساز نواخت که اگر روحانی نبود جناح مقابل بدتر می‌کرد؟ وضع بدتر می‌شد، تا کجا این بد و بدتر ادامه دارد؟»

اصلاح طلبان هنوز با توجه به شرایط سخت اقتصادی دست از رقیب هراسی بر نداشته اند. این در شرایطی است که مشکلات اقتصادی که با رقیب هراسی به اصولگرایان نسبت می دادند و با غلو و اغراق آتش آنرا تند می ساختند تا بیشتر ترس آن در جان مردم بشیند، امروز مو به مو در دولتی که اصلاحات از آن حمایت می کند، اتفاق افتاده است.

این درحالی است که طبق گزارش 2018 بانک جهانی که به تازگی در رسانه ها منتشر شده است، وضعیت شاخص کسب و کار ایران از همه کشورهای منطقه ( به جز عراق، افغانستان و یمن) بدتر است.

روزنامه جمهوری اسلامی، نیز امروز در سرمقاله خود به دفاع از عملکرد دولت دوازدهم در عرصه اقتصاد پرداخت و نوشت: «اولین واقعیت این است که به وجود آمدن شرایط کنونی که یکی از عوامل بالا رفتن قیمت‌ها و نابسامانی اقتصادی است، نتیجه سیاست‌های دولت نیست. عوامل خارج از اراده دولت و در مواردی برخلاف سیاست‌های دولت، در پدید آمدن شرایط کنونی نقش اساسی داشتند و دارند. روشن است که هیچکس را به خاطر گناه ناکرده نمی‌توان سرزنش یا عقوبت کرد.»

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در توئیتی نسبت به گرانی های اخیر واکنش داد و نوشت: «اگر فردا روز شنیدیم که گفتند که چاره ای جز توافق به هر قیمت با اروپا نیست، رها شدگی فعلی اقتصاد را کاملا عمدی بدانید.» صحبت هایی که امروز به نوعی روزنامه های حامی دولت در حال جا انداختن آن هستند.


این در شرایطی است که بسیاری بر این عقیده هستند که این وضعیت اقتصادی کشور نتیجه خسارت برجام و اعتماد به غرب است و اروپایی‌ها هنوز آقااجازه کدخدا هستند و نمی توان از آنها انتظار داشت که منافعی چندین برابر بیشتر از ایران در رابطه با آمریکا دارند، خود را فدای ایران کنند!

در همین رابطه محمد ایمانی، از فعالان رسانه ای نوشت: «اردوگاه دروغ پس از آشکار شدن خسارت‌های اعتماد یکطرفه به غرب، به هر دستاویزی چنگ می‌اندازد تا واقعیت ملموس در زندگی مردم را پنهان سازد. عکس مذاکرات گروه هفت را که سران 6 کشور روبه روی ترامپ ایستاده‌اند، بزرگ‌نمایی می‌کنند و می‌گویند «دیدید! بین آمریکا و اروپا شکاف افتاد؛ این هم عایدی برجام»! و توضیح نمی‌دهند که مگر آنها قبل از برجام اختلاف نداشته‌اند یا اختلاف و دعوای آنها بر سر برجام است؟ اختلاف سیاسی و تجاری دیرپای آنها چه دخلی به ایران دارد؟ یعنی با این شکاف، تحریم‌ها لغو می‌شود؟

شرکت‌های اروپایی برمی گردند؟ یا لااقل، قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت می‌برند؟!همین‌ها، با برجسته کردن مذاکرات کره شمالی و آمریکا که نتایج عملی و سرانجام آن در هاله‌ای از ابهام است، می‌کوشند به منطق مرده اعتماد به آمریکا تنفس مصنوعی بدهند.»

اصلاح طلبان این روزها حتی سعی دارند از مشکلات اقتصادی و معیشتی فرصت طلبانه ابزاری برای بازی سیاسی بسازند تا مسئولیت دولت در این عرصه مرتفع سازند. دولتی که این روزها در عرصه اقتصادی کشور و پاسخگویی به مشکلات مردم غایب است.

در این راستا گمراه کردن افکارعمومی توسط جریان اصلاحات در دستور کار رسانه های زنجیره ای این جریان قرار گرفته است. رسانه‌هایی که می کوشند مشکلات به وجود آمده را به دیگری نسبت و دولت را از این مسئله مبرا سازند. اما باید این سئوال مهم را پرسید که پس دولت در این میان چه مسئولیتی دارد؟
 
نکته قابل تامل این است که جریان رسانه‌ای حامی دولت در صدد است تصویری از «دولت بی مسئولیت» در افکارعمومی بکارد که هیچ مسئولیتی بابت اوضاع به وجود آمده به عهده نمی گیرد. اما کارشناسان بیان می کنند که دولت در عرصه اقتصاد تعمدا حضور ندارد و عملیات روانی رسانه های حامی دولت گفته های کارشناسان را تا حدودی ثابت می کند. به نظر می رسد که دولت در آینده باید به طور عملی به این ادعاها و شایعات پاسخ دهد که آیا واقعا غایب مشکلات است و اقتصاد را رها ساخته است؟
 
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد