سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32534
|
07:26 - 1397/03/28
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

گرانی و بی ثباتی بازار درایلام و سکوت معنا دار دولت

گرانی و بی ثباتی بازار درایلام و سکوت معنا دار دولت
نقش دولت به عنوان دلال محتکر در افزایش قیمت ها و بی ثباتی در بازار کالا، علاوه بر فشار معیشتی، نارضایتی مردم استان ایلام را در پی داشته است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::پس از پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات دوازدهم و بخصوص در چند ماه اخیر شاهد رشد بی رویه در قیمت دلار در بازار بود هایم.

بطوریکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی این افزایش قیمت بی سابقه بوده و حتی کارشناسان اقتصادی کشور نیز مهر تاییدی بر این موضوع زده و خواستار ورود جدی دولت به این مقوله شده اند.

یکی از آثار و معایب این افزایش قیمت تاثیر آن بر رشد صعودی قیمت ها در بازار و اقلام و اجناس بوده است بطوریکه به قول نماینده اصلاح طلب و حامی روحانی در انتخایبات سال گذشته با بیدار شدن از خواب چند ساعته شاهد افزایش و زیر و رو شدن قیمت ها هستیم.

این مسائل تا آنجا پیش رفت که حتی استان ایلام از این قاعده مستثنی نبوده و مردم استان ایلام علاوه بر کوچک شدن سبد کالایشان، با مشکلات معیشتی بیشتری نیز دست و پنجه نرم می کنند.

 

گرانی‌های اخیر ناشی از فقدان مدیریت و راهبر اقتصادی است

در این راستا حجت الاسلام و المسلمین محمد نقی لطفی"، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز عید سعید فطردر باره گرانی قیمت برخی  کالاها گفت : گرانی‌های اخیر ناشی از فقدان مدیریت و راهبر اقتصادی است، افزایش بی‌رویه نقدینگی روزانه نرخ ارز ، حجم زیاد ورود قاچاق کالا، فقدان حمایت همه جانبه از تولید داخلی سبب لطمه و آسیب به تولیدکنندگان کشور شده است.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت: افزایش بی‌رویه اجاره بهای منزل سبب فشار بی‌حد به طبقات متوسط و ضعیف شده است و این در حالی است که دولت با سکوت خود و گاها پاسخ‌های نادرست  سبب یاس و ناامیدی مردم از بهبود یافتن وضع اقتصادی می‌شود.

 
دولت بعنوان دلال محتکر در گرانی و بی ثباتی بازار موثر است

"فرزاد شیرزاد"، فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیایلام بیداردرباره آشفته بازارعرضه کالا و رشد بی رویه قیمت ها در  بازار گفت:  در آشفته بازار امروز ایران که کالاها صرف نظر از تولید داخل ویا وارداتی ووضعیت کیفی شان روزانه وبلکه ساعتی تغییر قیمت داده وگرانتر می شوندباید به چرایی علل وعوامل این پدیده پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی دیدگاه ها رشدنرخ حدود۵۰ درصدی دلار را یکی ازدلایل بالا رفتن قیمت ها میدانند وبرخی هم عوامل خارجی چون تحریم ها ومحدودیت ها وخروج آمریکا از برجام را، اظهار کرد : واقعیت این است که رشد حدود ۵۰درصدی دلار حداقل در این برهه زمانی نمی تواند نقش واقعی در افزایش قیمتها داشته باشد زیرا در این بازه زمانی اقلام موجود در بازار مربوط به دلار حدود 3 هزار و 230 تومانی می باشد واگر دلار از ۴۲۰۰تومانی (مشهور به دلار جهانگیری) را هم لحاظ کنیم فعلا اقلام و مواد اولیه خریداری شده و وارداتی آن وارد چرخه تولید وتوزیع در بازار مصرف نشده است پس بحث دلاردر بازار کنونی منتفی است.

شیرزاد افزود: در بحث ناکامی برجام وخروج برجام نیز باید گفت این فرضیه ونظر نیز مردوداست،بدین شرح که؛ اولا برجام یک توافق کامل وبه مرحله اجرا درآمده نبود که بتواند تحریم ها را منحل،برطرف وخنثی کرده باشد که با شکست ویا وقفه ایجاد شده درآن بتواند تاثیری ملموس در بازار مصرف ایران بگذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در بحث تحریم ها هم باید گفت که تحریم همزاد انقلاب اسلامی هست واز اول هم بوده ونمی تواند تاثیرش به این شدت وبصورت آنی باشد.

وی با اشاره به اینکه آنقش دولت و وزارتخانه ها در ماجرای بی ثباتی در بازار یک واقعیت عینی است عنوان کرد: هرچند ارگانهای پایین دستی همچون استانداری و فرمانداری ها نیز می توانند نقش مثبتی در ثبات بازار داشته باشند اما باید گفت که آب از سرچشمه آلوده است و دولت خود دراین بین نقش یک دلال محتکر وسود جود بازی میکند که از حبابی کردن بازار سود برده و درآمد کسب می کند.

شیرزاد بیان کرد: از حباب وگرانی دلار،سکه،طلا،خودرو،مستغلات واملاک سود به جیب می زند، زیرا تفاوت قیمتها از مراحل تولید تا مرحله توزیع که خودبخود مشمول زمان میشود یک نوع تفاوت قیمت رادرپی دارد وباتوجه به دولتی بودن اقتصاد وصنایع سنگین ومادر در جمهوری اسلامی،این تفاوت قیمت به سود تبدیل شده واین سود هم به جیب دولت می رود.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: مثال عینی تر در بازار خوارک وغذا در بحث برنج، اینکه برنج مورد مصرف ملت عمدتا و شاید تا حدود ۸۵درصد وارداتی و از کشور هندوستان است ودر کمتر از دوسه ماه بدون اینکه اتفاق خاصی افتاده باشد از حدود 60 هزار به 85 تا 90 هزار تومان افزایش قیمت همراه با نوسان داشته است که این درحالی است که  این برنج از هند بعنوان یکی از خریداران نفت ایران وارد میشود وهندوستان نیز در راستای اقدامات دنباله رویی ازسیستم تحریم های گذشته پول نفت رابلوکه کرده واکنون نیز برنج بجای آن می فروشد ودولت اما ظاهرا میخواهد ضرر ناشی از خواب وبلوکه شدن درآمدش در هندوستان را با گرانفروشی برنج هندی وارداتی در کشور از جیب ملت جبران بکند.

اکنون یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که افزایش در قیمت کالای اساسی علاوه بر کوچک شدن سفره خانوار، فشار معیشتی و نارضایتی مردم را درپی داشته و دولت به عنوان بانی این مشکل می بایست با در نظر گرفتن منافع ملت در راستای تنظیم قیمت ها و همچنین ثبات در بازار بویژه بازار کالای اساسی  گام های اساسی بردارد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد