سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32496
|
09:50 - 1397/03/22
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

روند صعودی میزان پرداخت زکات در ایلام/ وقتی رفع محرومیت شتاب می گیرد

روند صعودی میزان پرداخت زکات در ایلام/ وقتی رفع محرومیت شتاب می گیرد
زکات از مصادیق بارز صدقات است که به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی، در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم، نقش به سزایی دارد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم و آنچه در این روزها بیشتر در صدر اخبار قرار می گیرد بحث های مروبط به زکات و پرداخت فطریه است.

بنا بر اعلام اخبار رسمی در روزهای گذشته میزان زکات فطره اعلام شد و براساس آن حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر هشت هزار تومان است.

امروزه نقش زکات بعنوان امری دینی به خصوص در جامعه اسلامی غیرقابل انکار است و باید زوایای آن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

زکات از مصادیق بارز صدقات است که به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی، در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم، نقش به سزایی دارد.

در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می شود؛ چنان که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش بیاید او را از حرکت می اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود.

در احادیث و روایات اشارت مهمی به این فریضه دینی شده و از آن بعنوان پل اسلام نام برده شده است، هر کس آن را پرداخت کند از پل می گذرد و هر کس آن را منع کند به سبب آن محبوس است.

شکوفایی اقتصادی و خروج از وابستگی از مزایای زکات

در همین راستا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایلام بیدار در خصوص اهمیت این فریضه مهم دینی گفت: علاوه بر جنبه‌های معنوی و اجتماعی زکات،بعد اقتصادی این فریضه و تأثیرات محرومیت‌زدایی آن نیز بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه میزان زکات پرداختی هنوز به میزان مورد انتظار و حدنصاب شرعی آن نرسیده است گفت:پرداخت حدنصاب زکات باعث رشد و شکوفایی اقتصادی  شده و کشورمان را از دیگر منابع درآمدی بی‌نیاز می‌سازد.
رئیس ستاد زکات استان، با اشاره به اینکه پرداخت کامل زکات توسط مردم می‌تواند مبلغ کلان و قابل‌توجهی باشد گفت: ارزش مالی و اقتصادی زکات در حدی است که باعث می‌شود وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت از بین برود.
رئیس ستاد زکات استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پرداخت زکات در این استان توجیه نبودن پرداخت‌کنندگان زکات است گفت:تبلیغات مؤثر زکات و گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در زمینه زکات نیز هنوز به میزان کافی و در حد انتظارات نیست.
لطفی افزود: با این‌حال در سال‌های اخیر و از زمانی که ستاد زکات شکل‌گرفته است در استان ایلام تحول چشمگیری در زمینه پرداخت زکات صورت گرفته اما مبالغ پرداختی زکات هنوز در حد انتظار نیست.
امام‌جمعه ایلام با اشاره به اینکه برای توسعه بیشتر زکات هنوز هم نیاز به تبلیغات و فرهنگ‌سازی است گفت: یکی از تبلیغات مؤثر در این زمینه علاوه بر تبلیغات رسانه‌ای و تریبونهای نماز جمعه ،تشویق کردن پرداخت‌کنندگان زکات است که لازم است هرساله این مهم صورت گیرد.

84 درصد زکات صرف پرداخت نیازمندان شد

با این مدیر کل کمیته امداد استان ایلام در گفتگویی با ارائه گزارشی از میزان زکات جمع‌آوری‌شده در این استان و موارد زکات مصرفی در استان گفت: سال گذشته مردم این استان درمجموع بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات پرداخت کردند که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۸۰ درصد افزایش داشته است.
وی به مصارف زکات این استان اشاره کرد و گفت: در این مدت حدود ۸۴ درصد زکات جمع‌آوری‌شده این استان صرف پرداخت به نیازمندان این استان شده و ۱۶ درصد آن نیز صرف ساخت پروژه‌های عمرانی شده است.
رضایی با بیان اینکه بیشترین زکات مصرف‌شده‌ی این استان درزمینهٔ تأمین معیشت و پرداخت کمک‌های موردی به نیازمندان بوده است گفت: با توجه به سطح نیاز مددجویان استان ایلام درزمینهٔ معیشت، بیش از ۱۳۳ میلیون تومان زکات استان ایلام در این زمینه هزینه شده است.
وی کمک به بهسازی و ساخت مسکن نیازمندان را از دیگر موارد مصرف زکات این استان برشمرد و گفت: از میزان زکات مصرف‌شده این استان بیش از ۱۷۶ میلیون تومان آن صرف ساخت و یا بهسازی ۴۹ مورد مسکن شده است.
رضایی افزود: پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به ۱۰۵ دانشجو و دانش‌آموز به مبلغ ۱۳ میلیون تومان، پرداخت ۱۷ مورد جهیزیه به مبلغ ۲۲ میلیون تومان، پرداخت ۷۰ مورد کمک‌هزینه درمانی به مبلغ ۱۲ میلیون تومان و آزادی ۲ نفر زندانی به مبلغ ۹ میلیون تومان ازجمله دیگر موارد زکات مصرف‌شده در استان ایلام در سال گذشته بوده است.

با این حال پرداخت این فریضه دینی می تواند زمینه سازی بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی موجود باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب