سرویس: سیاسی
کد خبر: 32430
|
14:36 - 1397/03/15
نسخه چاپی

رئیس سازمان انرژی اتمی:

زیرساخت ایجاد چند صد هزار سو آماده شده است/ اقداماتی که سازمان انرژی اتمی آغاز کرده خلاف برجام نیست

زیرساخت ایجاد چند صد هزار سو آماده شده است/ اقداماتی که سازمان انرژی اتمی آغاز کرده خلاف برجام نیست
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است و این برای ما یک اصل است.

به گزارشايلام بيدار، "علی اکبر صالحی"، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری در پی دستور مقام معظم رهبری به سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: دیروز رهبر انقلاب فرمانی صادر کردند که سازمان در یکسری زمینه ها که در چارچوب برجام است فعالیتهایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.  

وی افزود: چند اصل است که باید مدنظر قرار دهیم یک اصل التزام به تعهدات است که اصا اخلاقی، دینی و سیاسی است و این اصل در سازمان همواره مدنظر بوده است قبل از برجام توافقنامه پادمانی را مدنظر قرار می دادیم بعد از برجام پروتکل الحاقی اضافه شد، اصل دوم این است که فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز است و مبنای آن فتوای رهبری است. هیچگاه منحرف از این اصل نشده و نخواهیم شد. اصل سوم اهمیت صنعت هسته ای برای کشور است که دو هدف عمده را سازمان دنبال می کند تامین برق هسته ای و تامین سوخت نیروگاه های هسته ای.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اصل دیگر این است همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است و رهبری دیروز صریحا فرمودند.

صالحی ادامه داد: تمامی فعالیتهای ما در چارچوب این اصول چهارگانه است.

وی گفت: فناوری هسته ای ذاتا یک فناوری دوگانه است و استفاده دوگانه میتوان از آن کرد و ما به دنبال استفاده صلح آمیز هستیم متاسفانه غرب سعی می کند این فناوری و صنعت که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است به نقطه ضعف تبدیل کنند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طرف مقابل نمی خواهد ما از این ظرفیت برخوردار باشیم  در کشوری حوزه خلیج فارس کشوری هست با دو سه میلیون نفر جمعیت که چهار نیروگاه میسازد.

صالحی ادامه داد: بهتر است عزیزان به گفتمان علمی توجه کنند. مسائل فنی چیزی نیست که هر کسی وارد این حوزه شود اظهارنظرهای روزنامه ای که استدلال علمی پشت آن نیست. ما نمی خواهیم این دستاورد عظیم به نقطه ضعف در افکار عمومی تبدیل شود. رسانه ها مسئولیت زیادی در این زمینه دارند.

وی  با اشاره به فرمایشان رهبری گفت: از ابتدای دولت یازدهم که مذاکرات هسته ای آغاز شد سازمان انرژی اتمی با توجه به تجاربش این موضوع را مدنظر داشت که این مذاکرات ممکن است به نتیجه نرسد یا به شکست بینجامد و سازمان باید به گونه ای عمل می کرد که زمان را از دست ندهد.  

صالحی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی بنا به توصیه رهبری و حمایتهای رئیس جمهوری از ابتدای مذاکرات فعالیتهای زیراختی وسیعی را اتخاذ کرد و ما هیچ چیز خلاف تعهدات پادمانی انجام نداد. شبانه روز در سازمان انرژی اتمی فرزندان شما شبانه روز تلاش کردند. مثلا زیرساخت تاسیسات برقی نطنز است که قبل از برجام نداشتیم با سرعت کار کردیم و الان تاسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است.      

وی گفت: ما همچنین واحد اختلاط در نطنز که ٢٠ فروردین شاهد رونمایی آن بودید که کار عظیمی بود. ما برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته کار را آغاز کردیم. باید تجهیزاتی را برای این کار انجام دهیم و به فرمان رهبری و دستور رئیس جمهور الان زیرساخت ایجاد چند صد هزار سو آماده شده است. مرکز مونتاژ سانتریفیوژها از دیگر اقداماتی است که اگر میخواست طبق روال عادی راه اندازی شود باید در شش سال آینده آماده می شد ولی طی هفته ها و ماه های آینده کامل و برپا می شود.  

صالحی افزود: ما همواره به طرفهای مقابل گفته ایم اراده ملت ما را نیازمایند. بارها اراده این ملت آزموده شده است  

وی گفت: ما زمان را از دست نداده ایم. برجام را هم در راستای منافع کشور و منطقه و جهان می دانیم و برجام یکی از عوامل حمایتی مهم از ان پی تی است و در صورت فروریزی برجام خیلی چیزها عوض می شود سازمان براس همه سناریوها از قبل خود را آماده کرده است.

صالحی گفت: سناریوهای مختلف را همواره مدنظر قرار داده بودیم و پیشنهادات مکتوب را ارائه داده بودیم در جلسه آخر رئیس جمهور ابلاغ کرد و نامه ای دیروز به آژانس دادیم در خصوص آغاز برخی فعالیتها و این نامه دیروز تحویل شده و قدم اولیه را برداشته ایم ولی اقدامات لازم روی زمین از امروز آغاز کردیم و اگر شرایط ایجاب کرد شاید فردا شب در نطنز یکی از مواردی که مدنظر داریم یعنی مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید را اعلام کنم.

وی افزود: هیچ وقتی را از دست ندادیم و هیچ فوت وقتی نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که اقداماتی که سازمان انرژی اتمی آغاز کرده است خلاف برجام نیست. ما گفتیم زیرساختهای لازم را فراهم می کنیم.  

وی گفت: دستورالعملی که روحانی به سازمان داده سه مورد مشخص بود که در حال پیگیری هستیم  شامل تولید UF6 ، کارخانه UF4  و مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژ.  

صالحی خاطرنشان کرد: این اقدام سازمان به منزله شکست مذاکرات کنونی (با اروپا) نیست.   

وی درباره مقدمات رسیدن به غنی سازی ١٩٠ هزار سو گفت: مقدمات آن یک سالن مونتاژ است که خیلی از کارهای این سالن مونتاژ را انجام داده ایم و امیدواریم ظرف هفته های آتی یا یکی دو ماه آینده این سالن از هر حیث آماده باشد. این به مفهوم این نیست که شروع به مونتاژ سانتریفیوژ می کنیم.  

صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره روند همکاری‌ها با آژانس و بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: هیچ اتفاقی در خصوص تعهداتمان نمی‌افتد. موافقتنامه پادمان انجام خواهد شد و بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل و ملاحظات برجامی انجام می‌شود. خدشه‌ای به تعهداتمان نسبت به بازرسی‌های آژانس اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش فارس، مقام معظم رهبری دیروز(دوشنبه) عنوان کردند: سازمان انرژی اتمی موظف است سریعا آمادگی های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و همچنین برخی مقدمات دیگر را که رئیس جمهور دستور آن را داده اند از همین فردا آغاز کند.

خبر در حال تکمیل است ....

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد