سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32429
|
14:33 - 1397/03/15
نسخه چاپی

به مناسبت سالروز قیام خونین مردم ایران در سال ۴۲؛

15 خرداد، سرآغازی بر انقلاب اسلامی ایران

15 خرداد، سرآغازی بر انقلاب اسلامی ایران
از دیدگاه امام خمینی (قدّس سرّه)، قیام ۱۵ خرداد اولین تقابل کوخ‌نشینان و کاخ‌نشینان و به میدان آمدن مردم مظلوم بود.

به گزارشايلام بيدار، از دیدگاه امام خمینی (قدّس سرّه)، قیام ۱۵ خرداد اولین تقابل کوخ‌نشینان و کاخ‌نشینان و به میدان آمدن مردم مظلوم بود که راه را برای نسل‌های آینده گشود و ناشدنی‌ها را شدنی کرد. امام راحل، شهیدان ۱۵ خرداد را بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران می‌دانستند. ایشان در تبیین اهداف قیام ۱۵ خرداد می‌فرمودند: ۱۵ خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام. راهنمایی روحانیت و همین جمعیت‌ها بودند که ۱۵ خرداد را به وجود آوردند. اما ویژگی مهم قیام ۱۵ خرداد از منظر حضرت امام (قدّس سرّه) این بود که آن را در راه اسلام و با راهنمایی روحانیت می‌دانستند.

نکته مهم درباره قیام ۱۵ خرداد، زمان وقوع آن در سال ۱۳۴۲ است. پس از روی کار آمدن رژیم پهلوی، به مدت چهار دهه مبارزه با دین و روحانیت و حذف آن‌ها از جامعه و فرهنگ و نیز حرکت هماهنگ برای فرهنگ‌سازی غربی در جامعه ایرانی، به صورت همه‌جانبه دنبال شد. در حالی که اخبار و تحلیل همه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم از نابودی نقش و جایگاه قشر روحانیت در ایران حکایت داشتند، این قیام نشان داد رابطه میان مردم، دین، روحانیت و مرجعیت نه‌تنها تضعیف و قطع نشده، بلکه ظرفیت روزافزونی برای ایجاد جنبش‌ها و انقلاب‌های اجتماعی سرنوشت‌ساز را ذخیره داشته است. رهبر فرزانه انقلاب قیام ۱۵ خرداد را چنین تحلیل می‌کنند: «در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت؛ یکی عنصر مردم بود، یکی عنصر رهبر و امام بود و سومی عنصر انگیزهٔ مذهبی و روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا بود. نطفهٔ انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد.» ایشان درباره رابطه ناگسستنی مردم و رهبری می‌فرمایند:

«در ۱۵ خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشان‌دهندهٔ این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت – که مظهر آن، امام بزرگوار بود – یک چنین پیوند مستحکمی دارند… با دستگیری امام بزرگوار چنان قیامتی در تهران و در برخی از شهرستان‌های دیگر به راه افتاد که دستگاه را وارد میدان کرد و سرکوب وحشیانهای کردند؛ خیابان‌های تهران با خون بندگان خدا و مؤمنان و جوانان سلحشور این ملت، رنگین شد. در ۱۵ خرداد، چهرهٔ خشن دیکتاتور، چهرهٔ بی‌رحم رژیم طاغوت، کاملاً خود را نشان داد.»

مبارزات مردم متدین و انقلابی ایران به رهبری روحانیت، از چنین آغازی منشأ گرفت. به دلیل همین اهمیت ویژه امام خمینی (قدّس سرّه) در پیامی خطاب به مردم انقلابی ایران نوشتند: «من روز ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم.»

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب