سرویس: سیاسی
کد خبر: 32417
|
18:57 - 1397/03/13
نسخه چاپی

عضو کمیسیون حقوقی مجلس:

دولت به دنبال تصویب FATF به هر قیمتی است!/ ۴۰ الزام برای خروج ایران از لیست سیاه FATF

دولت به دنبال تصویب FATF به هر قیمتی است!/ ۴۰ الزام برای خروج ایران از لیست سیاه FATF
نماینده مردم چناران در مجلس گفت: دولت و بخشی از نمایندگان طرفدار دولت می‌خواهند به هر قیمتی FATF را تصویب کنند اما من با این موضوع مخالف هستم زیرا دولت برای استفاده از مواهب پسابرجام به دنبال FATF بود؛ الآن که پسابرجامی وجود ندارد چرا مفت به این کنوانسیون بپیوندیم؟

به گزارشايلام بيدار،دهقان"، عضو کمیسیون حقوقی مجلس اظهار داشت: FATF گروه اقدام مالی است که توسط کشورهای بزرگ دنیا تأسیس شده، توسط آمریکا و اروپا تقویت شده و متصل به شورای امنیت است و هدف آن ایجاد یک شفافیت مالی بین‌المللی در سیستم بانکی است تا از آن طریق، زمینه مبارزه با پول‌شویی، مفاسد مالی سازمان‌یافته بین‌المللی و تأمین مالی تروریسم در جهان را فراهم کند.

نماینده مردم شهرستان چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ۴۰ کشور در FATF حضور دارند. این گروه اقدامات مالی، الزاماتی را در نظر گرفته و کشورها را وادار کرده است که به یکسری کنوانسیون‌ها ملحق شوند.

 

۴۰ الزام برای خروج ایران از لیست سیاه FATF

 

وی افزود: کشور ما به خاطر اینکه در سال‌های گذشته با FATF همکاری نکرده، در لیست سیاه آن قرار گرفته است. آقای طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد، در آن زمان، با این گروه اقدام مالی، مذاکراتی داشته و این گروه ۴۰ الزام را برای ایران قرار داد که اگر ما به این الزامات عمل کنیم، ما را از لیست سیاه خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این ۴۰ الزام، ۳۶ مورد اقدامات اجرایی بود که توسط دولت باید انجام می‌شد؛ بخشی از آن انجام‌شده بود و بخش دیگر آن نیز انجام شد.

 

FATF مخالف یک تبصره است؛ گروه‌هایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند، تروریست نیستند

 

دهقان بابیان اینکه در این ۳۶ اقدام، مشکل خاصی وجود نداشت، گفت: الزام دیگری که دولت متعهد شده انجام دهد، مرتبط با قانون‌گذاری است. یا باید به کنوانسیون‌های خاصی ملحق شویم و یا قوانین مجلس را اصلاح کنیم. دو مورد از این الزامات این است که ما قانون مبارزه با پول‌شویی که در سال ۸۶ تصویب شده است را اصلاح کنیم تا مجازات‌های پول‌شویی افزایش پیدا کند و کارآمدی بیشتری برای شفافیت مالی در آن قانون ایجاد شود.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس افزود: موضوع دیگری که FATF الزام کرده است، اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که ما در سال ۹۴ این موضوع را تصویب کرده‌ایم و یک تبصره در آن قانون آورده‌ایم که سازمان‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که علیه اشغال خارجی مقابله و مبارزه می‌کنند، تروریست محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: FATF گفته است که باید این تبصره حذف شود چون این تبصره باهدف گروه اقدام مالی منافات دارد و این شورای امنیت است که تشخیص می‌دهد چه کسی تروریسم است و چه کسی تروریسم نیست. لذا به دولت الزام کردند که لایحه‌ای بیاورد و آن تبصره که گروه‌های آزادی، بخش تروریست نیستند را حذف شود.

وی عنوان کرد: همچنین گفته‌اند ایران باید به دو کنوانسیون ملحق شود تا از لیست سیاه خارج شود. یکی کنوانسیون پالرمو (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته) است که در مجلس تأیید شد اما توسط شورای نگهبان رد شده است و الآن در کمیسیون قضایی و حقوقی است و دیگری کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است.

نماینده مردم شهرستان چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یعنی جدایی از اینکه یک قانونی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم داریم، یک کنوانسیون بین‌المللی هم وجود دارد که باید به آن ملحق شویم.

 

پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به صلاح کشور نیست

 

دهقان تصریح کرد: قانون مبارزه با پول‌شویی را به نحوی اصلاح کردیم. لایحه‌ای دولت در خصوص تأمین مالی تروریسم را با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از نهادهایی که در این زمینه تخصص داشتند، به نحوی تنظیم شده است که نگرانی از آن‌سو نداریم. در بحث پالرمو هم یکسری شروط آورده‌ایم که اگر تصویب شود (چون شروط آن قابل‌پذیرش است) از تصویب این کنوانسیون هم ابایی نداریم.

وی عنوان کرد: ما الآن با تنها موضوعی که مشکل داریم، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است. در مجلس با این کنوانسیون مخالفت کردیم و گفتیم که تصویب آن به سلاح کشور نیست و آقای لاریجانی نیز آن را به کمیسیون امنیت ملی برگرداند.

 

با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم از لیست سیاه FATF بیرون نمی‌آییم؛ صرفاً ضرر خواهیم کرد

 

وی خاطرنشان کرد: اگر این کنوانسیون تصویب شود، نه‌تنها ما از لیست سیاه FATF بیرون نمی‌آییم بلکه الزامات جدیدی برای ایران قائل می‌شوند به‌نحوی‌که ما سودی نخواهیم برد و صرفاً ضرر خواهیم کرد.

 

تقلا دولت برای پیوستن به کنوانسیونی که خلاف اصول قانون اساسی است

 

دهقان بابیان اینکه یک اراده سیاسی در دولت و بخشی از نمایندگان طرفدار دولت وجود دارد که می‌خواهند به هر قیمتی آن را تصویب کنند، گفت: یکسری شروطی در این خصوص به دولت ارائه شده که اگر آن شروط موردپذیرش قرار گیرد، هرچند مشکل این کنوانسیون حل نمی‌شود ولی حداقلش این است که خسارت آن کمتر می‌شود.

 

دولت تضمین دهد بهانه دیگری برای تحریم‌های بانکی وجود نخواهد داشت

 

نماینده مردم چناران در مجلس تصریح کرد: ما با این کنوانسیون مخالفت داریم و الحاق به آن را مضر می‌دانیم چراکه خلاف اصل ۱۵۲ و ۱۵۳ قانون اساسی است و معتقدیم که مجلس نباید زیر بار رود و اگر به قول برخی از آقایان که میگویند به دلیل دفع افسد به فاسد به این کنوانسیون ملحق شویم، حداقل از دولت تضمین بگیرند که اگر ما به این کنوانسیون پیوستیم اولاً از لیست سیاه خارج می‌شویم و ثانیاً این بهانه‌هایی که برای تحریم بانکی ما وجود دارد، برداشته می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: درست است که FATF رابطه مستقیمی با برجام ندارد اما در این چند سال اخیر دولتمردان بعدازاینکه برجام را پذیرفتند، وقتی از آن‌ها سؤال شد که چرا تحریم‌ها بانکی برطرف نشده، می‌گفتند چون ما در لیست سیاه FATF هستیم. ما باید اقدامات آن‌ها را بپذیریم تا از این لیست خارج شویم.

 

دولت برای استفاده از مواهب پسابرجام به دنبال FATF بود؛ الآن که پسابرجامی وجود ندارد چرا مفت به این کنوانسیون بپیوندیم؟

 

وی افزود: به‌عبارت‌دیگر دولت می‌خواست برای استفاده از مواهب پسابرجام، الزامات خطرناک مربوط به FATF را بپذیرد اما الآن که خود برجام وضعیتش بلاتکلیف است، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و آمریکا از آن خارج شده و پسابرجامی وجود ندارد که بخواهیم از مواهب آن استفاده کنیم، پیوستن مفت و مجانی به این کنوانسیون تعجب‌آمیز است.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب