سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32390
|
08:58 - 1397/03/12
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

قُل قُل قلیان بلای جان خانواده های ایلامی/ دودی که به چشم همه می رود

قُل قُل قلیان بلای جان خانواده های ایلامی/ دودی که به چشم همه می رود
امروزه یکی از مهمترین معضلاتی که دست و پای جوانان را در غل و زنجیر کرده و به تفریحی برای آن ها تبدیل و به بنیان خانواده نیز ضربه می زند، مسئله قلیان است.

گروه اجتماعی  ايلام بيدار :: تفریح و سرگرمی به عنوان جزو لاینفکی از زندگی روزمره مردم در جوامع امروزی  را تشکیل می دهد.

شاید یکی از مهمترین شاخصه های موفقیت جوامع در افزایش طروات وامید به زندگی در فراهم آوردن وسایل و امکانات تفریحی و رفاهی جستجو کرد.

امروزه با فراهم کردن این امکانات علاوه بر جبران روزمرگی مردم و برداشتن فشار کار روزانه از دوش آن ها، می توان سطح شادابی و طراوت را در جامعه افزایش داد.

مسئولان امر با احداث مکان های سیاحتی و تفریحی و فراهم کردن محیطی سالم، مردم را به تفریح سالم در کنار خانواده ها تشویق کنند مسئله ای که متاسفانه مغفول مانده و جای خود را به تفریحات ناسالم بویژه در بین جوانان داده است.

یکی از مهمترین و چه بسا مهمترین معضلی که دست و پای جوانان را در غل و زنجیر کرده و به تفریحی برای آن ها تبدیل شده است، مسئله قلیان است.

 قلیان امروژه به عنوان اولین و شاید تنها ترین به اصطلاح سرگرمی جوانان تبدیل شده است موضوعی که علاوه بر اثرات مخرب بر جسم جوانان، روح و روان آن ها را نیز غصب کرده و به تبع آن ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می کند.

معضلی که جای خود را در بین خانواده ها باز کرده  و گاها به عنوان یکی از اعضاء میهمان شب و روز خانواده شده است.

شاید موضوعی که در این وادی میتوان به آن اشاره کرد اینکه متاسفانه این معضل نه تنها به یار غار جوانان پسر تبدیل شده است بلکه  گاها در برخی خانواده ها دختران نیز بصورت علنی اقدام به استعمال می کنند.

این موضوع که کشیدن قلیان بسیار عادی تلقی شده و جای خود را در خانواده بازکرده و کم کم به سنین پایین سرایت می کند از یکسو و از سوی دیگر اینکه بیشتر بزرگتر های خانواده با استعمال بی رویه  از مواد دخانی جلوی فرزندان و کودکان خودعملا اقدام به ترویج این معضل در خانواده خود می کنند.

 

هر وعده قلیان برابر یک پاکت سیگار

شاید تاکید بر مضرات چندین برابری توتون و تنباکوی مصرفی در قلیان نسبت به سیکار و موارد مشابه آن تکراری شده و همگان از این موضوع مطلع باشند اما مصرف‌کنندگان قلیان به این دلیل در بین انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده‌اند که آن را کم‌خطرترین نوع مواد دخانی می‌دانند، غافل از این‌که آنچه کشیدن قلیان با مصرف‌کنندگان آن می‌کند به مراتب ناگوارتر از سیگار است.

بیماری های دهان و دندان، چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های ظاهری افرادی است که قلیان‌کشیدن جزو برنامه‌های روزمره زندگی شان شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد 12 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، 66 درصد برونشیت و سرطان ریه و 38 درصد بیماری‌های حاد تنفسی در جهان به مصرف دخانیات اختصاص دارد.

هزینه پایین فراهم کردن مقدمات استعمال دخانیات نیز از موضوعاتی است که عامل ترویج این معضل در خانواده شده است.

تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا از بی‌کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود و خطرناک‌ترین آنهاست، ضمن این‌که اسانس‌های مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای معطر یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است.

پزشکان متخصص هشدار می‌دهند مصرف‌‌کنندگان قلیان، در هر بار مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار وارد ریه‌های خود می‌کنند، چون تنباکوی مصرفی در قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا دارد، تنباکوهای میوه‌ای علاوه بر این 400 نوع سم، مضرتر هستند.

افراد سیگاری که به طور متداول ‌هشت تا ‌12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند، به طور متوسط با ‌40 تا ‌75 پُک که به مدت پنج تا هفت دقیقه طول می‌کشند حدود ‌5 تا 6 لیتر دود استنشاق می‌کنند و این در حالی ‌است که مصرف‌‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌20 تا ‌30 دقیقه طول می‌‌کشد، حدود ‌50 تا ‌200 پک می‌‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ‌یک لیتر دود است.

 

باورهای غلط درباره قلیان

 

باورهای غلطی که جوانان را به سمت مصرف رقلیان سوق می دهد اینکه تنباکوی قلیان از راه آب فیلتر می‌شود، بنابراین تمام مواد مضر آن تصفیه می‌شود این موضوع صحت نداشته و آب نمی تواند مواد سرطان زای آب را تصفیه کند.

باور غلط دیگر ی که می توان به آن اشاره کرد اینکه برخی جوانان کشیدن قلیان به‌اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نمی دانند و دلیل آنرا نداشتن نیکوتین عنوان می کنند که این موضوع نیز صحت نداشته وتنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است، به‌طوری که در یک مصرف 60 دقیقه‌ای قلیان، فرد مصرف‌کننده در معرض حجم دودی صد تا 200 مرتبه بیشتر از یک نخ سیگار قرار می‌گیرد.

اما معضل دیگری که در ای مسیر می توان به آن اشاره کرد استعمال قلیان در مکان و معابر عمومی و پارک و تفرجگاه هاست که به عادتی برای برخی خانواده ها تبدیل شده است.

 

مسئولان معضل قلیان را جدی بگیرند

سرگرم کردن جوانان به انواع مواد مخدر بجای اشتغال آفرینی و استفاده از ظرفیت های مغفول آن ها از وضوعات دیگری است که متاسفانه مسئولان دولتی نسبت به آن بی توجهی کرده و عملا خود را موافق استعمال دخانیات نشان می دهند که لازم به ذکر است نپرداختن و عدم توجه مسئولان به این موضوع، صورت مسئله را پاک نمی کند.

رشد قارچ گونه مراکز توزیع مواد دخانی و عدم توجه به این موضوع نیز می تواند نشر این معضل در جامعه را جلوتر اندازد که در این راستا نیز مسئولان ذیربط با برخورد قانونی با این مرکز و جمع آوری و وضع کردن قوانین و جریمه های سنگین مرهمی باشند بر زخم هایی که مصرف مواد دخانی بر پیکر جامعه وارد می کنند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب