سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32329
|
08:43 - 1397/03/07
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

داستان بی پایان قاتل زمینی در ایلام/ "مین" هنوز قربانی می گیرد

داستان بی پایان قاتل زمینی در ایلام/ "مین" هنوز قربانی می گیرد
متاسفانه و با گذشت چندین و چند سال از جنگ تحمیلی هنوز این معضل گریبانگیر مردم مناطق مرزی به خصوص در شهرستان های مرزی استان ایلام است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام یکی از استان های درگیر مستقیم با جنگ در دوران دفاع مقدس است به طوریکه اکثر شهرستان های این استان مورد هدف و هجوم نیروهای بعثی قرار گرفته است.

مقاومت مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی را از آنان بر جای گذاشته است در طول سال های سخت و طاقت فرسای جنگ تحمیلی مردم استان با دفاع از کیان مقدس جمهوری اسلامی و با تقدیم سه هزار شهید گلگون کفن دین خود را به خوبی به نظام مقدس ادا کردند.

اهیمت بخش هایی از استان ایلام برای صدام تا جایی بود که از آن مناطق بعنوان نقاط استراتژیک در دوران دفاع مقدس یاد شده است از جمله آن می توان به مناطقی از میمک و مهران اشاره کرد که با تلاش رزمندگان اسلام و نیروهای مردمی و عشایری و بسیج مردم دشمن از کشور رانیده شد.

اهمیت این مناطق باعث شد تا رژیم و دشمن بعثی دست به اقدامات کثیف و آلوده ای همچون مین گذاری کند و در این راستا در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی از این طریق به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وسعت میادین مین گذاری توسط عراق در محدوده های مرزی به خصوص استان ایلام به اندازه بسیار زیادی صورت گرفته بود به خصوص در دو شهرستان مهران و دهلران که از مقدار بیشتری از این میادین برخوردار بودند.

متاسفانه و با گذشت چندین و چند سال از جنگ تحمیلی هنوز این معضل گریبانگیر مردم مناطق مرزی به خصوص در شهرستان های مرزی استان ایلام است و به طور میانگین هر دو ماه یکبار شاهد اخباری در حوزه کشته و زخمی شدن هم استانی هایمان از طریق انفجار مین هستیم.

اگرچه اقدامات بسیار خوب  و ارزنده ای تاکنون در حوزه پاکسازی میادین مین صورت گرفته که منجر به زیرکشت رفتن زمین های میادین مین در مناطق مرزی هم منجر شده اما شدت و وسعت میادین به اندازه ای است که کار پاکسازی آنان زمان زیادی را می طلبد.

اگر به خوبی به یاد داشته باشیم در ماه های پایانی سال 96، اخبارهای زیادی در حوزه کشف مواد منفجره عمل نشده به خصوص در زمین های کشاورزی مهران منتشر شد که توسط کشاورزان کشف و توسط عوامل مربوطه خنثی می شد.

حتی در سال گذشته اتفاقات ناگوار دیگری هم رخ داد که در نهایت منجر به کشته شدن برخی از هم استانی هایمان در جریان و خلال این حوادث شد؛ حتی در جیان پاکسازی میادن مین نیز شمار زیادی از نیروهای پاکسازی نیز به شهادت رسیده و مسیر شهدا را طی کردند.

براساس منابع خبری، حدود چهار میلیون و 200 هزار هکتار از زمینهای کشور در استانهای مرزی در دوران دفاع مقدس به مین و مواد منفجره آلوده شده که این آلودگی در مرزهای استان ایلام 700 هزار هکتار بوده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب