سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32326
|
10:00 - 1397/03/06
نسخه چاپی

گزارش؛

صعودی که ماندگار شد/ماجرای مصاحبه با گروه اسرائیلی و غاصب خواندن رژیم صهیونیستی

صعودی که ماندگار شد/ماجرای مصاحبه با گروه اسرائیلی و غاصب خواندن رژیم صهیونیستی
از جمله فعالیت های این جوان ایلامی، صعود و فتح چندين قله، امدادرساني، كاوش غارهاي استان، كاوش دره وژدرون برای اولين بار در سال 1381 است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام رصد،" عبداله غياثي" متولد 1363 ديپلم ادبيات، چاپخانه‌دار، فعال اجتماعي و محيط زيست، واز ورزشکاران فعال استان و صاحب سبك‌هاي نمايش ورزشي با دوچرخه، موتورسيكلت و ماشين است.

وی که از كودكي فعاليت‌هاي ورزشي زيادي داشته‌است برای اینکه بتواند رشته ورزش ماجراجویی را ادامه دهد، به 15 رشته ورزشي از جمله شنا، كوهنوردي، دوچرخه‌سواري، ماشین سواری و... تسلط پیدا کرده است.

غیاثی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد, با اشاره به علاقه فراوانش به رشته کوهنوردی از رکوردهایی که در این زمینه دارد چنین می گوید: یكي از رشته‌هاي ورزشی مورد علاقه ام كه از نوجوانی به آن پرداخته‌ام کوهنوردی است. که در سن 15، 16 سالگي با تجهيزات ابتدايي به دماوند صعود و اين قله را فتح كرده‌ام. يكبار با وجود داشتن مشكل جسمي و شكستگي پا چون براي ركوردگيري از قبل تمرين كرده بودم، خوشبختانه با 7 ساعت و 20 دقيقه اين قله مرتفع ايران را فتح كردم كه يك ركورد بي‌نظير بود، که خبر این صعود همچنان در سايت فدراسيون كوهنوردي وجود دارد كه به صعود ماجراجويانه معروف است. چرا كه از لحاظ علمي چنين صعودي با وضعيت جسمي كه بنده داشتم كار بسيار دشواري بود زیرا صعود به قله دماوند در حالت عادي يك روز و نيم طول مي‌كشد.

صعود به قله آرارات ارمنستان، هوزبك گرجستان كه يكي از قله‌هاي مرتفع و سخت در جهان است از دیگر صعودهایی بود که انجام دادم.

در بازبك گرجستان، با يك گروه مصاحبه كردم و پاسخ به سؤال گزارشگر كه نظرم را درباره اسرائيل پرسيد به صراحت گفتم كه اسرائيل يك كشور غاصب است و هيچ قدرتي ندارد. چرا كه با ضعيف‌ترين مردم جهان (فلسطين) در جنگ هستند و اسرائيل مستعمره آمريكا و آمريكا مستعمره اسرائيل است. در پايان متوجه شدم كه اين گروه خود اسرائيلي هستند و اين يكي از بهترين خاطرات بنده مي‌باشد.

از جمله فعالیت های این جوان ایلامی، صعود و فتح چندين قله، امدادرساني، كاوش غارهاي استان، كاوش دره وژدرون برای اولين بار در سال 1381 است.

غیاثی که ازسال 85 تاكنون به شغل چاپخانه‌داري مشغول است، هم اکنون یکی از جوان‌ترين چاپخانه‌داران ايلام است.

وی که در سال های 95 و 96 مدیر نمونه صنعت چاپ ایلام، شده است، در این باره می گوید:  اوايل تا 17 نفر در چاپخانه مشغول فعالیت بودند، اما متاسفانه بدليل نابساماني اقتصادي و كسادي بازار این تعداد هم اکنون به 4 نفر رسيده است.

غیاثی با اشاره به دیگر فعالیت های خود بیان کرد: از آنجا که چند سال به عنوان مسئول هیئت موتورسواری استان فعالیت داشتم، از جوانان علاقمند و داوطلب در این زمینه براي امدادرساني به همشهريان و هم‌وطنان استفاده شده است به طور مثال به ياد دارم در محدوده ارغوان به سمت مله گون ماشينی در گل و لاي گير كرده بود كه به كمك تعدادی از افراد گروه توانستیم امداد رسانی لازم را به انان انجام دهیم، امداد رسانی به زلزله زدگان، سرکشی از سالمندان، جمع اوری کمک برای فقرا و آزادی زندانیان از دیگر فعالیت های این گروه به شمار می آید.

این جوان ایلامی یکی دیگر از سرگرمی های خود رااكتشاف غارهاي ايلام اعلام کرد و گفت: با کمک بسیاری از غارنوردان کشوری، بستر غارهاي ايلام را بصورت علمي مورد اكتشاف و كاوش قرار داده ام.

وی که خود را از فعالان محیط زیست می داند، انگيزه خود را برای پرداختن به این مسآله چنین بیان داشت که؛  مرحوم پدرم علاقه زيادي به طبيعت و طبيعت گردي داشت و بصورت علمي به كوهنوردي مي‌پرداخت از این رو ما هم به پيروي از ايشان به طبيعت گردي علاقمند شده و همواره به سفارش پدر از تخريب طبيعت پرهيز کردیم و در حفظ آن از هیچ تلاشی دریغ نداشتیم.

در همین راستا، همايش "هاوار بلوط" كه يكي از اولين همايش‌هاي زيست محيطي بود با همكاري و همراهي باشگاه كوهنوردان با حضور مسئولين استاني و كشور برگزار شد كه تأثيرات بسيار خوبي در حفظ و صیانت از درختان بلوط داشت.

وی به برگزاری همايش‌ "هاناي پلنگ" در زمانی كه پلنگي در ايلام كشته شد كه متأسفانه كمي وجه ايلام در سطح كشور را خدشه‌دار كرد كه در راستای کاهش تأثيرات منفي اين اتفاق اين همايش را برگزار كرديم واين همايش باعث شد خيلي از شكارچي‌ها اسلحه خود را كنار گذارند و مخالفت خود را با شكار حيوانات اعلام كردند و برخي از چوپانان اعلام كردند چنانچه حيوان وحشي به دام‌هايشان حمله كند به آن كاري نداشته باشند و مسئولين قول دادند چنانچه دامي توسط حيوان وحشي از بين برود بهاي آن را بپردازد و اين همايش اثرات مثبتي در استان و حتي كشور داشت.

غیاثی با اشاره به فعالیت های خود در زمینه پاکسازی طبیعت به جمع آوری زباله ها در طبیعت ایلام اشاره و افزود: در اين رابطه با كمك دوستان كارهاي زيادي انجام داده‌ايم. هر وقت با دوستان به دامن طبيعت مي‌رويم، زباله‌ها را با خود برمي‌گردانيم و يا در آنجا چاله‌اي كنده و دفن مي‌كنيم و با سوزاندن هميشه مخالف بوده‌ايم چون سوزاندن زباله‌ها تخريبش از رها شدن آن بيشتر است. چند بار به همراه دوستان و حتي با كمك غواص درياچه دوقلو آبدانان را از اشغال پاكسازي كرديم. رودخانه اطراف چوار، منطقه مله گون، ميشخاص، غار زينگان، و... جاهاي هستند كه در موارد زيادي از وجود اشغال پاكسازي كرديم.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: دليل اصلي كه طبيعت تخريب مي‌شود اينست كه اين محيط را شايد مال خود نمي‌دانيم و اين باعث شده كه متأسفانه طبيعت اطراف خود را براحتي تخريب كنيم و ، متأسفانه با تبر به جان درختان بي‌گناه مي‌افتيم وبراي چند ساعت تفریح و درست كردن آتش براي گرم كردن غذا و چايي آيندگان را از آن محروم سازيم.

 ما بايد از خانواده شروع كنيم و وقتي كه در دامن طبیعت هستیم، بجاي روشن كردن آتش با هيزم از پيك‌نيك براي غذا و چاي استفاده كنيم. اگر هم مجبور بوديم از هيزم خشك و به اندازه استفاده شود و در پايان هم آتش خاموش شود تا خداي ناخواسته باعث آتش‌سوزي طبيعت نگردد. هيزم در طبيعت ذخيره است و حق نداريم بي‌رويه از آن استفاده كنيم. هنگام رفتن به دامن طبيعت اشغال‌ها را رها نكنيم بلكه به همراه خود برگردانيم و از سوزاندن آن جداً خودداري كنيم. به بچه‌هاآموزش دهيم كه از تخريب طبيعت خودداري كنند.


 

 
 
 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد