سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32319
|
09:22 - 1397/03/05
نسخه چاپی

یادداشت؛ عباس خزلی

شهر بی شهریار

شهر بی شهریار
این روزها در شهر ایلام شاهد پیچیدگی هایی در سامان بازار هستیم. تفاوت نرخ اجناس در مغازه ها بیشتر ملموس است! گاهی یک جنس با یک کیفیت، به چند بهای مختلف قیمت گذاری می شود.

عباس خزلی:: نظام های اجتماعی به انسان می آموزند قانون از همه چیز بالاتر است حتی از اخلاق و وجدان و عاطفه! حرکت قطار خالی به سوی اهداف متعالی بی‌فایده است وقتی سود دارد که از رنج مسافت آدم ها بکاهد نه اینکه نمادین حرکت کند!

این روزها در شهر ایلام شاهد پیچیدگی هایی در سامان بازار هستیم. تفاوت نرخ اجناس در مغازه ها بیشتر ملموس است! گاهی یک جنس با یک کیفیت، به چند بهای مختلف قیمت گذاری می شود اگر هم بپرسیم چرا قیمت یک جنس همسان برابر نیست؟ با مارک و برند کیفیت مرغوب، پاسخ به سؤالت را توجیه می کنند.

بعد از برجام و اتفاقات آن افزایش نرخ دلار نیز بعنوان تیغ دولبه، فقط شاهرگ حیاتی محرومان را نشانه رفت و بس! اغنیا فرقی به حالشان ندارد. هنرشان در اینجور مواقع نشان داده می شود.

از آشفته بازار و قیمت ها، سود کلان نصیبشان شده است. منفعتی عاری از وجدان و بی بهره از اخلاق و انسانیت! در بازار تره بار این ناهماهنگی گاهی به دعوا و چاقو کشی و رعب وحشت در مشتریان و نهایت بی نظمی می شود.

آیانهادنظارتی تنظیم بازار فقط باید پشت میز بیلان کار بنویسد یا با حضور غیر محسوس قیمت ها را کنترل کند! اخیرا تا یادآوری در مورد تخلف کمر شکن گرانفروشی صورت می گیرد همهمه جوان بیکار و نان آور خانواده از گوشه و کنار مانند پتک بر سرت می کوبد! اما همین معترضان فکر نمی کننداین جوان گرانفروش سفره صدها نفر را به دلیل گرانی خالی نگه می دارد و عرق شرم بر دیدگان پدر رنجور و کارگر سخت کار می نشاند و دل دردمند مادر را ریش و اشک او را جاری کاش بجای خیلی حرف ها و سخنرانی های بیهوده و بی تاثیر در زندگی مردم مهارت های زندگی اجتماعی ،حقوق شهروندی ،مهربانی و صمیمیت حلاجی می شد که وضعیت موجود ما فقدان حکمرانی خوب و نظام تصمیم گیری نا کارآمد که باعث رواج فساد،بی عدالتی و فقر شده است.

مهمترین مشکلات اجتماعی که روز به روز شکاف طبقاتی را زیادتر و موجب نار رضایتی مردم می شود؛ نبود فرهنگ صرفه جویی در اکثریت مردم و اتلاف منابع بومی و محلی به دلیل عدم حمایت و نظارت مدیران کل که نا کار آمدی آنان بر کسی پوشیده نیست.

تامین نشدن حداقل های زندگی برای بسیاری شهروندان و ثروت های باد آورده برای برخی دیگر بدلیل حکمرانی غلط. قوانین ناکارآمد نوشته شده بر برگه های بایگانی و اینترنت که پشتوانه حمایتی و عمل گرایی ندارند در این شرایط حساس و بحرانی که باید بیش از پیش بر بازارها مخصوصا مایحتاج خوراکی نظارت بیشتر شود.

اما افسوس حرکتی در این زمینه مهم که زندگی عادی را برای مردم فراهم کند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب