سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32280
|
08:51 - 1397/03/02
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اقتصاد بی روح پسابرجام؛ "اقتصاد مقاومتی" نسخه درمان است

اقتصاد بی روح پسابرجام؛ "اقتصاد مقاومتی" نسخه درمان است
آنچه روشن و مبرهن است اینکه تا اراده ملی و جمعی برای پیشرفت و استقلال اقتصادی نباشد چشم دوختن به دیگران نمی تواند متضمن استقلال کشور باشد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::سرانجام پس از گذشت حدود سه سال از برنامه جامع اقدام مشترک، مرسوم به برجام دولاند ترامپ، رئیس جمهور جدید و روی کارآمده امریکا پس از ماه ها حرف و حدیث فراوان بالاخره در هفته های گذشته از آن خارج شد.

خروج امریکا از این توافق که برخی آن را غیرقابل منتظره و برخی ها نیز آن را پیش بینی کرده بودند شرایط را به کلی برای برجام دگرکون کرد به طوریکه به گفته مقامات اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک دیگر به کما رفته است.

اما اتفاقاتی که در دو سال قبل از امضای برجام در عرصه سیاسی کشور حول محور مذاکرات هسته ای بوجود آمد، تنها صحنه آرایی منتقدان و حامیان برجام نبود، بلکه تقابل آشکار و صریح دو گفتمان در عرصه سیاسی ایران بود.

در این راستا، نخست گروهی خوش بینانه تصور می کردند که با اجرای برجام مشکلات کشور حل خواهد شد و برای مدیریت کشور راهی جز رسیدن به یک توافق ولو بد، با آمریکا وجود ندارد و گروه دوم نیز واقع بینانه به به مساله نگاه کرده و معتقد بوده و هستند که برجام و اجرای آن نه تنها دردی از کشور دوا نخواهد کرد بلکه سرآغاز مشکلات جدید خواهد بود، مشکلاتی که در عرصه هسته ای محدود نشده و دامن کشور را در عرصه های امنیتی- نظامی و حتی اقتصادی خواهد گرفت.

فارغ از این نوع نگاه ها به برجام انچه همه در برهه خاص روزها و ماه های قبل و بعد از برجام به یاد داریم اینکه مسئولان دولتی به خصوص رئیس جمهور بر بوق و کرنا کردند که برجام همه مشکلات کشور را حل می کند و حلال مشکلات است.

در یکی از سخنرانی ها رئیس جمهور حتی مشکل آب خوردن را هم به تحریم ها بسط داد تا نشان دهد عزم دولت برای امضای برجام جزم است و در یکی دیگر از سخنرانی ها وی تأکید کرده که برجام مثل یک آفتاب تابان است که مردم قدم به قدم آن را لمس می کنند.

همه این سخنان در حالی گفته شد که نه تنها دستاوردی بعد از برجام در حوزه اقتصاد برای مردم احساس نشد بلکه کشور در این توافق دچار خساراتی شد و بسیاری از زیرساخت های هسته ای ما به نوعی از بین رفت.

انتظارها از دولت تا انجا پیش رفت که همه منتظر مهار شدن تورم و گرانی بودند و مهمتر اینکه تغییری در وضعیت معیشتی شان احساس کنند اما دیری نپایید که در روزگاری که حمله های ناجوانمردانه ای به منتقدان در قبل از امضای برجام می شد همان دلسوزهای آنان امروز به واقعیت پیوست و روی پلید امریکایی ها برای همه به خصوص دولتمردان روشن شد.

در طی این فرصت سوزی ها در این سال های زیاد دیگر دولتمردان توجهی به ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات نبودند و چشم اول و آخرشان به برجام بود؛ نمونه بارز فراموش شده از سوی دولت در این سال ها اقتصاد مقاومتی بود که اگر به همان گونه ای که در ماجرای توافق برجام برای آن حساسیت به خرج داده می شد امروز شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات به خصوص مردمی کردن اقتصاد بودیم.

آنچه روشن و مبرهن است اینکه تا اراده ملی و جمعی برای پیشرفت و استقلال اقتصادی نباشد چشم دوختن به دیگران نمی تواند متضمن استقلال کشور باشد بلکه کار را از آنی که هست خراب تر می کند.

حتی اگر امریکا هم از این توافق خارج نمی شد هیچ شق القمری رخ نمی داد هیچ بلکه همچون ماه های نه چندان دور تحریم های جدید و بی سابقه علیه ملت ایران وضع می شد چیزی که قرار شد پسابرجام اتفاق نیفتد.

راه برون رفت از شرایط بداقتصادی کنونی و تخاصم دنیای سلطه با ایران فقط وفقط عملی سازی مطالبات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از سرمایه داخلی است و 37 سال است ایران اسلامی به دنیا ثابت کرده است که با مقاومت و اتکا به نیرو داخلی و بومی سازی فناوری ، اقتدار و عزت و سربلندی را به ارمغان اورده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب