سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32247
|
08:15 - 1397/05/22
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سقوط 16 درصدی آمار ازدواج در استان ایلام

سقوط 16 درصدی آمار ازدواج در استان ایلام
22 مرداد ماه در تقویم رسمی کشورمان بعنوان سالروز ازدواج حضرت امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نامگذاری شده است؛ اهمیت این موضوع در جامعه اسلامی تا آنجا پیش رفته که یک روز در تقویم بعنوان آن نامگذاری شده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: 22 مرداد ماه در تقویم رسمی کشورمان بعنوان سالروز ازدواج حضرت امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نامگذاری شده است؛ اهمیت این موضوع در جامعه اسلامی تا آنجا پیش رفته که یک روز در تقویم بعنوان آن نامگذاری شده است.

یکی از موضوعاتی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و در بیانات مختلف شان بر روی آن دقت نظر دارند، بحث ازدواج، جمعیت و افزایش آن است؛ حتی در این راستا سیاست های کلی جمعیت از سوی معظم له نیز ابلاغ شد که بعنوان چراغ راه مسیر را در این عرصه روشن تر کرده و می کند.

براساس این گزارش، در این سیاست های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و... اشاره شده است.

ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی، ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی و رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی از دیگر مفاد سیاستهای کلی جمعیت است.

 

آخرین آمار جمعیتی استان ایلام

بر همین اساس و به بهانه این روز به سراغ مدیرکل ثبت احوال استان ایلام رفتیم تا ضمن ارائه آخرین آمار جمعیتی استان ایلام، برنامه هایی که در راستای تحقق سیاست های کلی جمعیت در استان انجام گرفته مصاحبه ای انجام دهیم.
"منوچهر تیموری"، مدیرکل ثبت احوال استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ کل جمعیت استان ایلام ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر بوده 395 هزار و 263 نفر معادل 68درصد جمعیت شهری و 184هزار و 444نفر معادل 32 درصد جمعیت روستایی است.
وی اظهار کرد: تعداد 295هزار و 199نفر معادل 51درصد جمعیت استان مرد و 284هزار و 959نفر 49درصد زن هستند؛ همچنین نسبت تجدد جنسیتی استان 104 می باشد یعنی به ازای هر 100 دختر 104 پسر در استان ایلام وجود دارد.
رشد ولادت و کاهش ازدواج در استان ایلام
مدیرکل ثبت احوال استان ایلام افزود: در سال 96 تعداد 10هزار و 362 واقعه ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد سه درصدی نشان می‌دهد همچنین از این تعداد آمار 23 درصد جمعیت استان به تعداد 134هزار و 576نفر در رده سنی 0 تا 14 سال می باشد.
تیموری افزود: همچنین 27 درصد جمعیت استان به تعداد 157هزار و 817نفر در رده سنی 15 تا 29 سال و 44درصد جمعیت استان به تعداد 255هزار و 221نفر در رده سنی 30 تا 64 سال هستند؛ علاوه بر این نیز شش درصد جمعیت استان به تعداد 32 هزار و 544 نفر در رده سنی 65 ساله و بیشتر قرار دارد و استان ایران کماکان از جمعیت جوانی برخوردار است.
وی در عین حال ادامه داد: همچنین 71 درصد جمعیت در رده سنی 15 تا 60 سال قرار دارد، متوسط رشد جمعیت استان در سال 95 هشت دهم درصد و بعد خانوار 3.6 نفر در هر خانوار و تعداد خانوارها 159 هزار و 310 خانوار می باشد.
مدیرکل ثبت احوال استان ایلام همچنین اضافه کرد: در سال 95، تعداد شش هزار و 60 واقعه ازدواج در استان به ثبت شده که در سال 96 این تعداد پنج هزار و 52 واقعه بوده است.
تشکیل شورای راهبردی جمعیت استان در راستای سیاست های کلی جمعیت
تیموری در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری نیز گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و رصد مستمر تحولات جمعیتی در استان، شورای راهبردی جمعیت استان شکل گرفته که ریاست آن برعهده استاندار و دبیری آن نیز بر عهده ثبت حوال و عضویت دستگاه‌های ذیربط و موثر است آن است.
وی خاطرنشان کرد: در این شورا علاوه بر بررسی مسائل مربوط به جمعیت استان و سیاست‌های کلی جمعیت، اولویت ها و تصمیم گیری ها در خصوص سیاستهای کلی جمعیت در استان ایلام نیز اتخاذ خواهد شد و هماهنگی لازم بین بخش ها در جهت تحقق اهداف صورت می‌پذیرد.
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب