سرویس: سیاسی
کد خبر: 32201
|
13:59 - 1397/02/26
نسخه چاپی

نقش ویژه خاتمی در انتخاب شهردار جدید تهران/ ماجرای نیمه شبی که خاتمی، افشانی را شهردار کرد!

نقش ویژه خاتمی در انتخاب شهردار جدید تهران/ ماجرای نیمه شبی که خاتمی، افشانی را شهردار کرد!
پس از کنار رفتن نجفی از شهرداری تهران آنهم پس از یک دوره ناموفق، دوباره شهردار شدن محسن هاشمی سرزبان ها افتاد. اما خاتمی محکمتر و شفاف تر از قبل مخالفتش را بیان کرد. البته اینبار خاتمی تنها نبود و حزب اتحاد که باقیمانده مجاهدین و مشارکتی ها – دشمنان قسم خورده آیت الله هاشمی در دوران اصلاحات- است، نیز کنار رئیس دولت اصلاحات در کنار گذاشتن محسن هاشمی ایستاد.

به گزارشايلام بيدار، تا همین چند هفته قبل همه چیز برای شهردار شدن محسن هاشمی مهیا شده بود، بگونه ای که بر اساس برآورد نزدیکان محسن هاشمی وی حتی رای قابل قبولی برای شهردار شدن داشته است.

 کارگزاران نیز محکم شروع به لابی گری درباره شهرداری فرزند ارشد آیت الله هاشمی را شروع کرد، اما در این میان حزب اتحاد سریعا مخالفت خود را با شهرداری محسن هاشمی حتی علنی کرد.

البته محسن هاشمی برای شهردار شدن یک مخالف همیشگی نیز داشت، محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات؛ خاتمی از همان روزهای اولی که اصلاح طلبان شورای شهر پایتخت را در اختیار گرفتند، یک خط قرمز ترسیم کرد و آن "عدم شهردار شدن فرزند ارشد آیت الله هاشمی" بود.
فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی درحالی از کاندیداتوری شهرداری تهران کنار گذاشته شد که بیشترین رای را در شهر تهران کسب کرد و با ۱،۷۵۶،۰۸۶ رای به عنوان نفر اول وارد شورای شهر پایتخت شد. ضمن اینکه بیش از همه اعضای اصلاح طلب موجود سوابق کار در شهرداری پایتخت را نیز در کارنامه مدیریتی خود نیز داشت.

با این وجود پس از کنار رفتن نجفی از شهرداری تهران آنهم پس از یک دوره ناموفق، دوباره شهردار شدن محسن هاشمی سرزبان ها افتاد. اما خاتمی محکمتر و شفاف تر از قبل مخالفتش را بیان کرد. البته اینبار خاتمی تنها نبود و حزب اتحاد که باقیمانده مجاهدین و مشارکتی ها – دشمنان قسم خورده آیت الله هاشمی در دوران اصلاحات- است، نیز کنار رئیس دولت اصلاحات در کنار گذاشتن محسن هاشمی ایستاد.
مخالفت خاتمی آنقدر صریح و با فشار بود که محسن هاشمی 9 اردیبهشت رسما اعلام کرد که دیگر امیدی به شهردار شدنش ندارد!
خاتمی و اصلاح طلبان دلایل زیادی برای مخالفت با محسن هاشمی دارند، این مخالفت نیز ریشه در میزان سهم نزدیکان خاتمی در پست های شهرداری و مهمتر از آن انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
محسن هاشمی البته یک ایراد بزرگ نیز به اعتقاد خاتمی دارد و آن اینکه همانند پدرش نمی خواهد عضو تشکیلاتی اصلاحات باشد و صرفا یک شریک مستقل می خواهد باشد.
با این وجود اخبار دریافتی، حاکی است که انتخاب مکارم به عنوان شهردار تهران  تقریبا قطعی شده بود که در نیمه شب قبل از انتخاب شهردار پایتخت، محمد خاتمی با ارسال پیامی از طریق یکی از مسئولین ارشد دولت اصلاحات، دستور حذف مکارم و انتخاب افشانی را را صادر می کند!
اما نکته قابل تامل این است که خاتمی در سالهای اخیر از چهره های موثر در روی کارآمدن روحانی و انتخاب کابینه و مدیران وی بوده و اینک نیز مستقیما شهردار تهران را انتخاب می کند، آیا مسئولیت کارنامه آنها را نیز برعهده می گیرد؟!
همچنانکه محمد قوچانی، نایب رئیس کمیته سیاسی کارگزاران، در روزنامه سازندگی نوشته است: "اگر اصلاح‌طلبان نتوانند در این فرصت اندک باقی‌مانده معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و بافت‌های فرسوده را حل کنند و چند پروژه عمرانی مانند باغ کتاب، باغ پرندگان، فرهنگسراها و همشهری را که در ادوار شهردارانی چون غلامحسین کرباسچی و محمدباقر قالیباف با اجماع حاکمیت شکل گرفت را به انجام برسانند نه فقط یک حزب که همه جبهه اصلاحات بازنده ماجرا خواهد بود و سرمایه اجتماعی سیدمحمد خاتمی هم برباد خواهد رفت.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد