سرویس: بین الملل
کد خبر: 32181
|
12:04 - 1397/02/25
نسخه چاپی

افشای محتوای مذاکره اروپا با آمریکا در دو هفته منتهی به خروج واشنگتن از برجام

افشای محتوای مذاکره اروپا با آمریکا در دو هفته منتهی به خروج واشنگتن از برجام
منابع مطلع بخشی از محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا درباره توافق هسته‌ای (برجام) را فاش کردند و گفتند که واشنگتن از سه کشور اروپایی خواستار تعهد و ضمانت شده است.

به گزارشايلام بيدار،منابع مطلع عربی در بیروت، بخشی از محتوای مذاکرات سه کشور اروپایی با آمریکا درباره توافق هسته‌ای را فاش کردند و گفتند که در دو هفته منتهی به خروج آمریکا از برجام، واشنگتن خواسته‌هایی مطرح کرده که در کنار ایران، بخشی از آن مستقلا درباره حزب‌الله است. 

طبق این گزارش، آمریکا سه پرونده برای سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان مطرح کرده و از سه کشور اروپایی خواسته تضمین بدهند که با نقش داخلی و منطقه‌ای حزب‌الله لبنان مقابله خواهند کرد.

یک منبع مطلع به روزنامه «الجمهوریه» لبنان گفته است که در دو هفته منتهی به اعلام خروج آمریکا از برجام، مذاکراتی در سطح «کارشناسان بلندپایه» سه کشور اروپایی با طرف آمریکایی انجام و به تهیه سه سند منتهی شده تا سرفصل‌های اصلی برای ایجاد تفاهمی آمریکایی-ایرانی و اروپایی-آمریکایی با هدف نجات توافق هسته‌ای (برجام) باشد. 

سند نخست، سند اصلی است که با اصل توافق هسته‌ای مرتبط است. سند دوم عنوان «سند جانبی» (فرعی) دارد و به موضوع موشک‌های بالستیک ایران و مکانیزم نظارت بر آن مرتبط است. عنوان سند سوم، «سند جانبی شماره دو» است که درباره لزوم مقابله با نقش منطقه‌ای ایران است. 

زمانیکه سران سه کشور اروپایی به آمریکا رفتند، سند سوم، در لیست مسائل مورد بحث آنان با آمریکا نبود؛ بلکه این سند از دل مذاکراتشان با آمریکا بیرون آمد و به سند اول و دوم اضافه شد. آنها پذیرفتند که این مسأله (مقابله با نقش منطقه‌ای ایران) نیز به عنوان موضوعی جهت مذاکره، مطرح شود، مشروط بر آنکه در این مرحله، در چارچوب مسائل عمومی طرح شود.

طرف آمریکایی در مذاکرات منتهی به خروج آمریکا از برجام، طبق سند دوم، دو مطلب اصلی از طرف اروپایی خواسته است:

یک: سه دولت اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) متعهد شوند که با نقش سپاه پاسداران ایران در منطقه مقابله کنند. 

دو: سه کشور اروپایی متعهد شوند تا با نقشی که حزب‌الله در لبنان دارد مقابله کنند. 

طبق این سندها، آمریکا مقابله با حزب‌الله را تقریبا موضوعی تقریبا مستقل [از سپاه پاسداران ایران] دیده است. آمریکا در این مذاکرات از طرف اروپایی ضمانت خواسته تا وارد فعالیت‌ جمعی برای مهار فعالیت حزب‌الله در لبنان شوند. این یکی از شروط آمریکا برای طرف اروپایی بوده تا میانجیگری آنان بین تهران و واشنگتن جهت ماندن در برجام [یا مهار پیامدهای خروج از آن] را بپذیرد.

این منبع که نامش فاش نشده گفته آنچه در طرح آمریکا خطرناک به نظر می‌رسد این است که دولت ترامپ به شکل خطرناکی سیاست ضدحزب‌الله را تشدید کرده و از دو زاویه که قبلا وجود نداشته به موضوع نگاه می‌کند؛ اول، اینکه آمریکا قبلا فعالیت خارجی حزب‌الله را جزئی از فعالیت سپاه پاسداران ایران در منطقه قلمداد می‌کرد اما اخیرا در سند شماره دو، حزب‌الله موجودیت و فعالیتی موازی با سپاه در منطقه انگاشته شده نه فعالیتی تابع سپاه. 

دوم اینکه آمریکا تا پیش از این -مثل اروپایی‌ها و حتی کشورهای عربی خلیج فارس)- خواستار توقف فعالیت حزب‌الله در خارج از لبنان بود و با نقش سیاسی و حتی نظامی آن به شکل دفاعی در داخل لبنان، کاری نداشتند؛ اما مواضع جدید آمریکا -آنطور که در این سندها به عنوان شرطی جهت ماندن در توافق هسته‌ای آمده- نشان می‌دهد آمریکا از طرف اروپایی تعهد خواسته که با نقش حزب‌الله در لبنان مقابله کنند. 

به گفته این منبع، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ و مایک پامپئو وزیر خارجه جدید دولت آمریکا پشت طرح مقابله آمریکا با حزب‌الله در منطقه و لبنان هستند و در مذاکرات آمریکا با سه کشور اروپایی در سطح کارشناسان بلندپایه درباره برجام، تلاش کرده‌اند که [هدف] این نظرشان همچنان مبهم باقی بماند. 

گفته می‌شود این موضوع باعث اعتراض طرف اروپایی شده و آنان به این نتیجه رسیده‌اند که در موضوع مذاکرات جهت ماندن در برجام، آمریکا نه تنها خواستار رعایت شروطی از جانب ایران است بلکه از کشورهای اروپایی خواستار «ضمانت» است. بزرگ‌تر شدن موج این اعتراض در اروپا همان چیزی است که سبب شد ترامپ بگوید که خروجش از توافق، اروپا را هدف نگرفته است.

به گفته منبع مطلع، سه کشور اروپایی در مذاکرات خود در دو هفته منتهی به خروج آمریکا از برجام، در خصوص «دادن تعهد برای مقابله با نقش حزب‌الله در لبنان» تحفظ نشان داده و گفته‌اند که این مسئله تغییری ریشه‌ای در سیاست کشورهایشان در قبال حزب‌الله ایجاد می‌کند و این مسئله نیازمند بررسی و طرح آن در بالاترین سطح سیاسی در کشورشان است. با اصرار آمریکا بر این موضوع، توافق شده است که موضوع برای بررسی به دیدارهای قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی و در صورت نیاز به دیدارهای سران این کشورها، ارجاع داده شود. 

این منبع گفته اکنون سوالهای مهمی در اذهان طرح شده؛ اول اینکه پیامدهای تغییر موضع آمریکا برای مقابله و جنگ با حزب‌الله در داخل لبنان در دوره پساانتخابات چیست و سوال مهم‌تر اینکه آیا اروپا در این خصوص تن به خواسته آمریکا می‌دهد تا ترامپ تلاش‌های میانجیگرانه آنان را برای مهار پیامدهای خروج آمریکا از برجام، بپذیرد؟

در محافل اروپایی گفته می‌شود که سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس [طبق فشار آمریکا] ناچارند که در مرحله پس از خروج آمریکا از برجام، مواضع خود علیه حزب‌الله را جهت راضی کردن دولت آمریکا، تشدید کنند و این یکی از ضمانت‌ها جهت باز ماندن باب وساطت اروپا در خصوص مهار پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. 

در کنار این مسائل، شنیده شده که سه کشور اروپایی در آینده نزدیک تلاشی را آغاز خواهند کرد تا راهکاری میانه در خصوص حزب‌الله بیابند و بنای آن تسریع در آغاز بحث‌هایی درباره راهبرد ملی دفاعی [لبنان] باشد مشروط به آنکه حاوی برنامه‌هایی عملی و متقاعدکننده برای غرب داشته باشد. هدف از این موضوع در مرحله نخست نیز یافتن مکانیزمی است که به موافقت حزب‌الله با تسلیم تصمیم سلاح سیاسی‌اش به حکومت لبنان باشد نه سلاح نظامی‌اش؛ و موضوع تحویل سلاح نظامی نیز تا زمانیکه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مساعد شود، رها شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد