سرویس: سیاسی
کد خبر: 32175
|
09:43 - 1397/02/25
نسخه چاپی

نصرالله:

اگر تجاوز اسرائیل به سوریه ادامه یابد، پاسخ این بار در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود نه در جولان

اگر تجاوز اسرائیل به سوریه ادامه یابد، پاسخ این بار در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود نه در جولان
دبیر کل حزب‌الله لبنان در سالروز اشغال فلسطین در سخنانی اعلام کرد که سوریه مقابل مرحله‌ای جدید قرار دارد که هیبت اسرائیل و نیروی هوایی آن شکسته شده و اگر به تجاوزش ادامه دهد، قلب فلسطین اشغالی هدف گرفته خواهد شد نه جولان.

به گزارشايلام بيدار، سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان امروز دوشنبه در دومین سالروز شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان حزب الله آغاز شد.

دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد که امروز همزمان با دومین سالروز شهادت بدرالدین، در خصوص این شهید حزب‌الله و جدیدترین تحولات منطقه و همچنین آخرین مسائل سیاسی لبنان سخنانی ایراد خواهد کرد.

نصرالله در ابتدای سخنرانی به بیان ویژگی‌هایی از شهید بدرالدین پرداخت و با بیان اینکه معمولا از این فرماندهان سخن گفته نمی‌شود مگر زمانیکه به شهادت می‌رسند، افزود که «این فرماندهان در شرایطی خاص زندگی می‌کنند و می‌بایست نام و چهره‌شان مخفی باشد. این‌ها سربازان گمنام الهی در زمین و سرشناس در آسمانند خصوصا آنانکه مسئولیت‌های مشخص نظامی دارند. برای همین می‌گوییم که حاج علاء، حاج فلانی اینطور بود و بعدا اسم‌های واقعی آنان گفته می‌شود و مردم آنان را می‌شناسند و روی زمین هم سرشناس می‌شوند...». 

دبیر کل حزب‌الله لبنان بدرالدین را در مبارزه با شبکه‌های اسرائیلی و همچنین با شبکه‌های تکفیری که در لبنان خودروهای بمب‌گذاری شده آماده می‌کردند، موفق توصیف کرد و گفت، بدر الدین حتی در پیروزی‌های نیروهای عراقی در برابر آمریکایی‌ها و ناچار کردن آمریکا برای خروج از عراق موفق بود و او در آخرین تلاش‌های خود در مبارزه با داعش و کمک به عراقی‌ها و سوری‌ها نیز موفق بود... کل عمر و جوانی و زندگی او در این راه گذشت. 

نصرالله در بخش دوم سخنرانی خود گفت که به موضوع فلسطین و تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد پرداخت. او در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که چیزی در این خصوص نمی‌گوید جز اینکه باید از این مسائل درس گرفت. 

به گفته نصرالله، تصمیم‌های ترامپ (درخصوص فلسطین و...) تصمیم‌های یک شخص نیست بلکه تصمیم یک دولت است... امروز فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه تظاهرات کرده‌اند و دهها نفر شهید و بیش از هزار نفر مجروح شده‌اند. اگر کسی بخواهد در شورای امنیت این را محکوم کند، آمریکا آن را وتو می‌کند. در این جا چیزی به نام ارزش‌های انسانی و بشردوستانه در سیاست امریکا وجود ندارد. 

به گفته نصرالله «آنچه دولت‌های متوالی آمریکا در منطقه ما انجام می‌دهند، و اولین آن، افتتاح سفارت آمریکا در قدس (اشغالی)، آنچه که برای ما لازم است این است که درس بگیریم و بدانیم که در مقابل دولت آمریکا باید چطور رفتار کنیم. 

حماقت است که بعد از این همه تجربه... مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. این دولت آمریکا را نمی‌شود به آن اعتماد کرد. این دولت به تعهدات خود عمل نمی‌کند. تجربه ثابت کرده است که آمریکا حتی به منافع متحدانش نیز عمل نمی‌کند. مثلا توافق هسته‌ای با ایران. آمریکا حتی منافع متحدان اروپایی خود را هم رعایت نکرد. آمریکا نه از آنان سوالی کرد نه نظری خواست. آنها چیزی جز ابزار و آلت دست آمریکا نیست. آیا منافع کشورهای عربی و خلیج (فارس) برای این دولت مهم است؟ بنابراین درس اصلی که باید بگیریم این است... هر کس در منطقه سرنوشت خود را به اعتماد به امریکا بسپارد در هر موضوعی که باشد، ضرر خواهد کرد.

زمانیکه ترامپ قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد، میانجیگران پیش ترامپ رفتند و گفتند خواستار معادله‌ای مثل «1+5» با ایران هستند. امروز ببینید که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد. نه نظر روس‌ها نه نظر متحدان اروپایی نه نظر شورای امنیت را خواست. اگر کسی از فلسطینی‌ها خواستار چنین معادله‌ای برای حل مسئله فلسطین باشد، باید گفت که در توهم به سر می‌برد. این تجربه‌ای است که نشان می‌دهد حل مسئله فلسطین، مثل معادله توافق هسته‌ای نیست. 

در رویارویی اخیر در سوریه که با دشمن اسرائیلی در جولان حاصل شد، خیلی مهم است. آنچه رخ داد در معادله درگیری با دشمن اسرائیلی خیلی اهمیت دارد. اسرائیل تلاش کرد که حقایق را وارونه کند و رسانه‌های عربی هم تلاش کردند همین کار را بکنند و پیروزی را تبدیل به شکست کنند. در این درگیری رسانه‌های خلیج (فارس) گفتند که 23 نفر مجروح شدند که نصف‌شان ایرانی بودند و برخی تلویزیون‌های لبنانی نیز این را گفتند که صحیح نبود. در این حادثه فقط سه سوری شهید شدند. 

اگر سرنگونی جنگنده اسرائیلی در سه ماه پیش را به این موضوع اضافه کنیم خوایم دید که اسرائیل که سالهاست تلاش می‌کند که به الحاق کردن جولان به فلسطین اشغالی مشروعیت ببخشد اما برای نخستین بار [در سالهای اخیر] هدف چینن حمله قرار گرفت... در واقع 55 موشک [راکت]  شلیک شد که برخی بزرگ بود، شماری از نقاط نظامی [اسرائیلی] را هدف گرفت و انفجارهای بزرگی ایجاد کرد و شهرک‌نشینان را مجبور کرد به پناهگاه بروند. 

این حمله موشکی یکی از شکل‌های پاسخ به تجاوز مداوم اسرائیل به سوریه است... تو اسرائیلی به عنوان دشمن نمی‌توانی به تجاوز خود به سوریه و مردم آن و به محور مقاومت ادامه بدهی بدون آنکه پاسخی دریافت کنی و مجازات شوید... الان دیگر تمام شد. حتی در اسرائیل هم می‌گویند که خواستار جنگ نیستیم. ما در مرحله جدیدی هستیم. اسرائیل باید حساب‌کتاب‌های جدیدی در پیش بگیرد. بعد از سرنگونی جنگده ما شاهدیم که تدابیر و حساب‌کتاب‌های جدیدی در پیش گرفته‌اند. حتی بعد از پاسخ اخیر هم همینطور است. پیام این حمله موشکی این است که حساب و کتاب‌های خود را بازنگری کنند. 

در خصوص معنای این پاسخ موشکی، باید گفت که دیدید که اسرائیلی‌ها دو هفته می‌گفتند که ما منتظر پاسخ [مقاومت / ایران] هستیم اما اگر پاسخ دادند ما بمباران می‌کنیم، ویران می‌کنیم و... اما دیدید که چه اتفاقی افتاد. 

نصرالله در ادامه تاکید کرد: اگر تجاوز اسرائیل به سوریه ادامه یابد، پاسخ این بار در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود نه در جولان.

این تجربه، دروغ سران اسرائیل را ثابت کرد.  بر خلاف حجم فعالیت اطلاعاتی اسرائیل برای ممانعت از شلیک موشک، اما موشک‌ها شلیک شد در حالی که اسرائیل در آماده‌باش کامل بود ولی نتوانستند که مانع رسیدن موشک‌ها به اهدافش بشوند. همه باید معنا و مفهوم این اتفاق را بدانند.

اسرائیل‌ها می‌گویند که جبهه داخلی برای جنگ آماده است. اما این اتفاقات نشان داد که نه جبهه داخلی‌شان نه حتی پناهگاه‌هایشان برای جنگ آماده نیست. یکی دیگر از نقاط مهم که باید مورد توجه باشد، حجم دروغی است که اسرائیلی‌ها برای پوشش این موضوع به آن نیاز داشتند. آنها گفتند که همه موشک‌های ایران را که به سمتشان آمده منهدم کرده‌اند. این کاملا دروغ است...

نصرالله به موضع وزیر خارجه بحرین در حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل سوریه اشاره کرد و او را احمق خواند و گفت: این وزیر خارجه بحرین، نماینده مردم بحرین نیست. این موضع او نشانه حماقت، چابلوسی و قباحت او مقابل اسرائیلی‌ها دارد. ما در سوریه مقابل معادله و مرحله‌ای جدید هستیم. مهم‌تر از همه شکسته شدن هیبت اسرائیل و هیبت نیروی هوایی آن بودیم. معادله‌ای که در جولان بود، تمام شد. سوریه و سران و ارتش و مردم و متحدان آن دیگر اجازه نخواهند داد که سوریه در مقابل تجاوزهای مکرر اسرائیل قرار بگیرد. 

فلسطین

ما در سالروز هفتادمین سال اشغال فلسطین هستیم. فاجعه‌ای برای فلسطین و کل جهان عرب. آنچه امروز در غزه در جریان است، ادامه چیزی است که 70 سال پیش رخ داد. مردم فلسطین از آرمان خود دست برنداشته‌اند.  هدف آمریکا از انتقال سفارت به قدس این است که قدس هم شرقی و هم غربی آن همیشه پایتخت رژیم صهیونیستی باشد و آوارگان فلسطینی حق بازگشت به آن را ندارند

ما امروز مقابل چالشی بزرگ به نام «معامله قرن» هستیم که ترامپ آن را بزودی اعلام خواهد کرد. طبق اطلاعاتی که داریم، ترامپ در دو هفته پیش رو، معامله قرن را اعلام خواهد کرد.. او این راهکار را اعلام می‌کند و هر کس از اعراب این را رد کند با او مقابله می‌کند و آنان را مجازات می‌کند. 

نصرالله افزود: طبق طرح ترامپ، آوارگان حق بازگشت ندارند. همچنین طبق این طرح، کشور فلسطین فقط غزه خواهد بود. حضور فلسطینی‌ها در کرانه باختری هم چیزی شبیه خودمختاری خواهد شد و در نهایت کشورهای عربی هم سازش می‌کنند وگرنه تحریم و محاصره میشوند. این طرح معامله قرن، یعنی پایان مسئله فلسطین خواهد بود.

این مسائل در راستای فشار بر ایران است. ایران اکنون در اوج فشار قرار دارد تا به اعتراض‌های مردمی علیه دولت ختم شود. اوج فشار خارج شدن از توافق هسته‌ای بود و نه تنها تحریم‌ها باز می‌گردد بلکه قصد تحریم‌های جدید دارند.

اکنون سوریه به پیروزی نزدیک می‌شود. آمریکایی‌ها میخواهند که کشور و دولت و سران سوریه دچار فرسایش بشوند. از مستلزمات «معامله قرن» این است که سوریه همچنان تحت فشار باشد و چماق جنگ بالای سر لبنان باشد. غزه تحت فشار گرسنگی و وضعیت فاجعه‌بار باشد و وضع یمن نیز فاجعه‌بار باشد. فشار بر فلسطینی‌ها از داخل و خارج ادامه دارد تا اینکه تن به این مسئله (معامله قرن) بدهند... آنچه بدتر از همه است این است که برخی کشورهای خلیج (فارس) تلاش می‌کنند که به سازش با اسرائیل، رنگ و بوی دینی و شرعی بدهند.

نصرالله در ادامه تاکید کرد: امروز باید آگاه باشیم... نه رئیس تشکیلات خودگردان نه جنبش فتح و حماس و نه هیچ کس دیگر نباید خود را تنها نماینده مردم فلسطین معرفی کند. اسرائیل فلسطین و جولان و شبعای لبنان را اشغال کرده و جنبش‌های مقاومت هم بزرگ‌تر شده‌اند.. آگاهی امت بالا رفته است. اولین موضع باید این باشد که فلسطینی‌ها حتی اگر هزار ترامپ و محمد بن سلمان و نتانیاهو بیایند نباید چیزی را امضا کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد