سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32155
|
08:37 - 1397/02/24
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

معمای کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام

معمای کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام
کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام به معمایی تبدیل شده که مسئولان حوزه سلامت می بایست نسبت به تامین این اقلام اقدام کنند.

گروه اجتماعی ايلام بيدار ::حوزه درمان یکی از مهمترین دغدغه های هر کشوری بوده و معمولا سرمایه گذاری و توجه ویژه دولت ها همواره به این حوزه معطوف بوده است.

ضرورتی که می تواند به عنوان اهرم آسایش و یا التهاب در جامعه، میزان رضایتمندی را  افزایش و یا کاهش دهد.

پیشرفت پزشکی و بهبود سیستم سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم با ارائه طرح نظام سلامت کلید خورد و علیرغم موفقیت های که در این حوزه داشت شاهد نقیصه هایی نیز در این راستا هستیم.

استان ایلام همواره یکی از محرومترین استان ها در بیشتر شاخص های کشور بوده و در حوزه سلامت نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

یکی از مهمترین مشکلات کمبود و عدم توسعه زیر ساخت در حوزه سلامت در استان ایلام بوده که نمونه بارز آن اینکه در بیشتر شهرستان های استان ساختمان های درمانی تنها بصورت اسکلت باقی مانده و کمبود امکانات مردم را به مجبور طی مسافت طولانی تا مرکز استان و یا استان های دیگر برای طی مراحل درمان می کند.

کمبود برخی داروها نیز ازمشکلات دیگری است که می توان در حوزه سلامت در استان ایلام به آن اشارهکرد.

برای نمونه بیماری رفلاکس معده را به عنوان یکی از بیمای های شایع در بین کودکان می توان نام برد که طی این بیماری وقتی که کودک غذا می‌خورد، غذا از گلو از طریق مری که به آن لوله غذا هم گفته می‌شود، وارد معده می‌شود. زمانی که غذا به معده رسید، یک حلقه از عضلات از بازگشت غذا به مری جلوگیری می‌کنند. اگر این عضلات به درستی بسته نشوند، غذا می‌تواند به سمت مری بازگردد که به این عارضه رفلاکس معده گفته می‌شود که دوسوم نوزادان چهارماهه علائم بیماری رفلاکس معده را دارند و تا ۲۵ درصد از کودکان و نوجوانان دارای علائم این بیماری می‌باشند.

اما مشکل مهمی که در راه درمان این بیماری وجود دارد کمبود داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری و پیشگیری از آن در سنین پایین است.

یکی از شهروندان ایلامی که کودکش به این بیماری مبتلا بود در گفتگو با خبر نگار اجتماعی ایلام بیداربه تحمل درد کودکش تا زمان پیدا شدن داروی  رفلاکس معده اشاره کرد.

وی اظهار کرد: زمان مراجعه به متخصص برای درمان بیماری فرزندم متوجه شدم که او بیماری رفلاکس معده که به گفته پزشک وی از بیماری شایع کودکان است دچار شده است.

این شهروند ایلامی افزود: دکتر برای درمان فرزندم قرص نکسیوم (اسموپرازول(را تجویز کرد که برای پیدا کردن این قرص راهی داروخانه های سطح شهر شدم.

وی ادامه داد: پس از ناامید شدن از تهیه دارو در ایلام مجبور به سفارش دارو از تهران شدیم که نهایتا توسط یکی از دوستان قرص را تهیه کردیم.

این شهروند ایلامی در پایان ضمن اشاره به آستانه پایین تحمل نوزادان و همچنین شایع بودن برخی بیماری ها در بین مردم، خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان و همت آن ها نسبت به تامین اقلام دارویی در استان محروم ایلام شد.

با توجه به موارد ذکر شده و شایع بودن مشکلات جسمی بخصوص در بیماری های مربوط به معده، کمبود داروهای مرتبط با این بیماری در ایلام به معمایی تبدیل شده که مسئولان حوزه سلامت در ایلام می بایست نسبت به تامین این اقلام دارویی اقدام کنند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب