سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32117
|
22:32 - 1397/02/21
نسخه چاپی

معاون سازمان جنگل ها:

طرح های عمرانی پیوست زیست محیطی را اجرا کنند

طرح های عمرانی پیوست زیست محیطی را اجرا کنند
معاون سازمان جنگل ها گفت: دستگاه ها و شرکت های دولتی و خصوصی ملزم شده اند در طرح های خود پیوست های زیست محیطی را رعایت کنند.

به گزارشايلام بيدار، "مسعود منصور"، معاون سازمان جنگل ها درحاشیه کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و اراضی سراسر کشور در ایلام به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه به طور میانگین بین 20 تا 30 درصد تخلفات مربوط به منابع طبیعی را تصرف، تخریب و یا تغییر غیرقانونی کاربری اراضی ملی تشکیل می دهد.

منصور تاکید کرد: یکی از مواردی که باعث تخلف سودجویان و زمین خواران شده، میزان اندک جرایم پرداختی و مجازات های قانونی برای مرتکبین تصرف و تجاوز به عرصه های ملی است.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی میزان جرایم و مجازات های متخلفان بعد از 10 سال افزایش یافت که البته این افزایش هنوز هم متناسب با جرم نیست و باید بیشتر شود.

**اجرای طرح کاداستر در اراضی ساحلی و جنگلی 
وی یکی از راه های موثر پیشگیری و حفظ اراضی ملی را اجرای طرح کاداستر (حدنگار ) عنوان کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار امسال طرح کاداستر 
در عرصه های جنگلی و ساحلی کشور نیز اجرا می شود. 
وی با ذکر اینکه تکمیل نهایی طرح کاداستر دست رانت خواران و زمین خواران و معارضان از اراضی ملی کوتاه می شود یاد اوری کرد: تاکنون طرح کاداستر در سطح 30میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده است.
منصور افزود: اتمام عملیات کاداستر در مجموع اراضی ملی اعم از جنگل، مرتع، بیشه، آب و بیابان نقش تعیین کننده ای در جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و متصرفان عرصه های طبیعی کشور دارد.
وی گفت: برای سال جاری نیز اجرای و تهیه کاداستر و سند رسمی 29 میلیون و 800 هزار هکتار عرصه جنگلی و ساحلی کشور پیش بینی شده است. 
وی توضیح داد : براساس این طرح امسال باید کاداستر چهار هزار و 800 هکتار عرصه های ساحلی جنوب و شمال کشور ، 14میلیون هکتار اراضی جنگلی و 11 میلیون هکنار مراتع، بیشه زارها و زمین های ملی کشور تهیه شود.
وی با یاد اوری اینکه طرح کاداستر در همه کشورهای جهان اجرا شده ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار مناسب هرچه سریعتر مجموع اراضی کشور تحت پوشش و مستند سازی کاداستر قرار گیرند.
وی هزینه تهیه کاداستر و صدور سند هر هکتار زمین را بین 60 تا 80 هزار ریال عنوان کرد .
وی یکی از مشکلات وموانع تهیه کاداستر و صدور سند برای اراضی ملی را وجود معارضین خصوصی و یا گاه دولتی وهمچنین موازی کاری و هم پوشانی دستگاه های مرتبط عنوان کرد کهد برای رفع این موارد باید همکاری و تشریک مساعی دستگاه ها و نهادها بیشتر شود.
وی گفت: در زمینه کاداستر اراضی ملی و نیز شناسایی و تثبیت اراضی 89 دستگاه و وزارتخانه از جمله محیط زیست، اوقاف و امور خیریه، نیرو، قضایی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، و ... دخیل هستند. 
منصور با بیان اینکه منابع طبیعی کشور ظرفیت های زیادی برای اشتغال پایدار بدون سواستفاده و تخلف را دارد افزود: ایجاد طرح های بومگردی و گردشگری طبیعت با حفظ ضوابط زیست محیطی، زراعت چوب، تولید انواع گیاهان دارویی و صنعتی موجب اشتغالزایی و درآمدزایی می شود.

**طرح های عمرانی پیوست زیست محیطی را اجرا کنند 
وی درخصوص طرح های عمرانی و زیرساختی که از گذرگاه های جنگلی و طبیعی عبور می کنند نیز گفت: دستگاه ها و شرکت های دولتی و خصوصی ملزم شده اند در طرح های خود پیوست های زیست محیطی را رعایت کنند و اجرای پروژه های آنها بدون آسیب یا با کمترین خسارت به طبیعت همراه باشد.
به گزارش ایرنا، گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کل کشور هر سه ماه یکبار به میزبانی یک استان برگزار می شود و در سال جدید استان ایلام به مدت 2 روز میزبان این افراد است.

ایرنا

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب