سرویس: استان ایلام
کد خبر: 32102
|
09:50 - 1397/02/20
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار از تلاش معلمان برای نوسازی مدارس روستایی ایلام؛

مثل پروانه روی قلب/ اینجا چراغی روشن است

مثل پروانه روی قلب/ اینجا چراغی روشن است
امروزه امکانات مدارس روستایی با امکانات مدارس شهری نه تنها برابری می کند بلکه امکانات در برخی مدارس روستایی حتی بیشتر از مدارس شهری است و این به واسطه تلاش معلمین دلسوز است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::وقتی نام معلم بر زبان هر انسانی می آید ناخودآگاه هنر او شکوفا می شود و کلماتی چون شمع، پروانه، سوختن، ذوب شدن، عشق، ایثار و شجاعت در ذهن او تداعی می شود.

 دلیل اینکه با شنیدن نام معلم، این کلمات زیبا در ذهن جاری می شود هنر انسان نیست بلکه هنر معلمانی است که آب شدن تا کوه شویم، پر خود را کندن تا ما پرواز کنیم، سوختن تا ساخته شویم، ترسیدن تا ما شجاعت را بیاموزیم.

در این روزهای پرتلاطم که اخبارهای گوناگونی در حوزه های گوناگونی منتشر می شود، هست اخباری که مفید و امیدوار کننده باشد؛ در یکی از روزهای خوب اردیبهشت ماه به همراه جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه و مطبوعات و به دعوت مجتمع آموزشی، پرورشی امام علی (ع) استان ایلام تصمیم گرفته شد تا از فعالیت های جهادگونه این مجتمع در حوزه شهرستان ایلام در سطح مدارس روستایی بازدیدی به عمل آید.

صبح روز چهارشنبه (19 اردیبهشت) قرار ملاقات در میدان امام حسین (ع) شهر ایلام عازم مدارس روستایی حومه ایلام شدیم، آنچه بیش از همه و تا قبل از رسیدن به مدارس جذاب به نظر می رسید حضور در مدارس ابتدایی و راهنمایی بود که به طور ناخودآگاه یادآور آماده شدن برای حضور در مدرسه را در ذهن ها تداعی می ساخت.

اولین مدرسه را از دبیرستان متوسطه اول شهید ملکی آغاز کردیم، استقبال اهالی و به خصوص دانش آموزان این مدرسه از خبرنگاران همه را غافلگیر کرد و با شاخه های گل به اهالی رسانه و مطبوعات خوش آمد گفتند.

قبل از حضور یافتن در داخل مدرسه، نمای زیبا و رنگ آمیزی شده این مدرسه چشمان هر رخگذری را خیره می کرد به طوری که دیگر کسی احساس نمی کرد فضای فیزیکی و بیرونی مدارس همچون گذشته خشک و بی روح باشد.

بعد از مراسم غافلگیرکننده استقبال دانش آموازن مدرسه شهید ملکی روستای مهدی آباد، مسئول مجتمع آموزشی پرورشی امام علی )ع) استان ایلام در گزارشی مختصر اهم فعالیت های این مجتمع در سطح مدارس روستایی حوزه شهرستان ایلام را تشریح کرد.

آنچه برایم در طول این بازدید جالب بود اینکه فعالیت های زحمکت کشان و معلمین دلسوز در این حوزه انچنان در سطح مدارس هویدا بود که نیاز به تشریح بیان انان نبود.

برای نمونه در بدو ورود به داخل مدرسه، فضای زیبای نقاشی شده با هنرهای خاص جلوه و طراوت و نشاط و شادابی خاصی را ایجاد کرده بود به نحوی که شور و شعف را در میان دانش اموزان افزایش داده بود.

از یکی از دانش آموزان مدرسه پرسیدم تفاوت حضور در سال جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته را چگونه می بینی که از فرط خوشحالی درب و دیوار و سایر فعالیت های صورت گرفته را با انگشت اشاره نمایان می ساخت.

با خود فکر نمی کرد که دیگر مدرسه جایی صرفا برای درس خواندن باشد بلکه این امکانات جدید شرایطی را رقم زده تا در کنار درس خواندن به موضوعات مهم دیگری همچون توسعه امکانات تفریحی و ورزشی که در سطح مدارس روستایی از کمبود فراوانی هم برخوردار بود، بهره مند شوند.

یکی دیگر از نقاط قابل توجه در جریان زیباسازی محیطی مدارس روستایی اینکه به جای استفاده از جملات در حوزه های گوناگون از عکس های مفهومی استفاده شده به طوریکه بجای پیام همیشگی رعایت مصرف آب و صرفه جویی از شکل هایی استفاده شده که خطر بی آبی را نشان می دهد و این بیشتر در ذهن دانش آموزان ماندگار خواهد ماند.

در ادامه بازدید از سطح مدارس روستایی، امکانات و تجهیزات خوب و مناسب دیگری را مشاهده کردیم که توسط این مجتمع در سطح مدارس به کارگیری شده است.

در تمامی مدارس مربوطه شرایطی لحاظ شده که اگر مدارسی دارای فضای سبز بوده آن فضا توسعه یابد و چنانچه مدرسه ای هم از آن برخوردار نبوده از این فضای خوب و مفیدبخش بهره مند شود.

بدون شک ایجاد چنین فضایی نشاظ و شادمانی را در میان دانش آموزان ان مدرسه را دوچندان خواهد کرد؛ در هنگام ورود به دبستان شهید سرکاری مهدی آباد با این صحنه رو به رو شدم و مشاهده کردم دانش آموزانی اوقات فراغت در زنگ استراحت خود را در کنار فضای سبز مدرسه سپری می کنند و به نوعی از آن نیز لذت می بردند.

جلب مشارکت نهادها و انجمن های غیردولتی زیست محیطی و استفاده از ظرفیت انان در جهت آموزش، فرهنگ سازی، ایجاد و توسعه فضای سبزی در واحدهای آموزشی روستایی یکی از اهدافی است که توسط مجتمع آموزشی پرورشی امام علی (ع) ایلام پیگیری می شود.

برابری امکانات مدارس روستایی با مدارس شهری

امروزه امکانات مدارس روستایی با امکانات مدارس شهری نه تنها برابری می کند بلکه امکانات در برخی مدارس روستایی حتی بیشتر از مدارس شهری است و این موضوعی که در جریان بازدید از مدارس روستایی در روز گذشته نمایان بود.

به طور مثال، امکانات آزمایشگاه ها در سطح این مدارس نسبت به سال های گذشته بسیار توسعه یافته و از تجهیزات روز اموزشی نیز برای دانش آموزان ایجاد شده است.

صندلی های جدید و زیبا برای دانش آموزان و از همه مهمتر سیستم آرشیو در این مدارس که در گذشته از فایل های فلزی استفاده می شد اما با اهتمام به انجام این فعالیت ها سیستم آرشیوی به کمدهای پیشرفته چوبی تجهیز شده که در نوع خود جالب است؛ حتی اکثر وسایل و تجهیزات مربوط به دفاتر مدیریتی در سطح مدارس روستایی نیز دچار تغییر و تحول شده است.

آسفالت فضای داخل مدارس روستایی و نصب دروازه فوتبال، تهیه تور والیبال از دیگر امکانات ایجاد شده بود که مشاهده شد؛ از دیگر اقدامات انجام گرفته دیگر نیز می توان به تجهیز کلاس های چندپایه به دو دستگاه وایت برد، ایزوگام سقف مدرسه، تهیه کولر، تهیه جعبه کمک های اولیه، تهیه فرشینه نمازخانه ها، تجهیز واحدها به رایانه، گازکشی برخی واحدهای اموزشی، ایجاد و تجهیز کارگاه و آزمایشگاه و تجهیز سرویس های بهداشتی اشاره کرد.

اما آنچه باید اشاره کرد اینکه فعالیت های این مجتع تنها به امکانات و تجهیز مدارس روستایی بسنده نشده بلکه در حوزه تربیت دانش آموزان روستایی نیز قدم های اساسی را برداشته است.

یکی از مهمترین این برنامه اجرای برنامه های تفسیر قرآن کریم در سطح مدارس روستایی است که به طور منظم برگزار می شود و با استقبال خوب دانش آموزان مواجه شده است.

هزینه دو میلیارد و 200 میلیون ریالی معلمان برای توسعه مدارس روستایی

نکته قابل تأمل در جریان برنامه های اجرا شده در سطح مدارس روستایی و تحول شگرف در آن اینکه هزینه تأمینی بر دوش معلمان و هزینه شخصی آنان بوده است بطوریکه در مجموع مبلغ 220 میلیون تومان برای اجرای این طرح ها در سطح مدارس روستایی ایلام هزیبنه شده است.

"علی عبدالهی" از همان معلمانی است که با هزینه شخصی خود مدرسه روستای قجر را رنگ آمیزی کرده است و طراوت و شادابی را به دانش آموزان خود هدیه داده است.

در گفتگوی مختصری که با این معلم نمونه و زحمتکش داشتم عشق و علاقه به کار تعلیم و تربیت و دانش آموزان را از جملهه علل این کار بزرگ عنوان کرد.

توسعه مدارس در 15 نقطه روستایی ایلام

ناصری، مسئول مجتمع آموزشی، تربیتی امام علی (ع)  استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما نیز گفت: مبنای قانونی تشکیل مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری در راستای تحقق راهکارهای سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی، بهبود مدیریت و تسهیل امر نظارت، تسهیل در تبادل اطلاعات بین مدارس تابعه، اسفاده بهینه از خدمات و امکانات موجود واحدهای تحت پوشش و ترویج فرهنگ کارگروهی را از جمله اهداف این مجتمع عنوان کرد.

این مسئول، مجموع مدارس تحت پوشش را 15 مدرسه عنوان کرد و افزود: از این تعداد 12 مدرسه روستایی و سه مدرسه کوچرو هستند که مجموع دانش آموزان مشغول به تحصیل 452 نفر است.

مسئول مجتمع آموزشی، تربیتی امام علی (ع)  استان ایلام مدارس تحت پوشش مجتمع در گستره جغرافیایی از روستای قجر در شرق ایلام تا ارتفاعات کولگ در شهرستان مهران پراکنده هستند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب