سرویس: سیاسی
کد خبر: 32031
|
09:30 - 1397/02/15
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

رفتار متناقض و عوام فریبی دولت در فیلترینگ تلگرام

رفتار متناقض و عوام فریبی دولت در فیلترینگ تلگرام
با گذشت چند روز از فیلتر شدن تلگرام دولتمردان در صفحات شخصی خود رفتارهای ضد و نقیضی مبنی بر مخالفت با فیلترینگ نشان می دهند.

گروه سیاسی ايلام بيدار:: ارتباط و جمع آوری اطلاعات و اخبار از ضرورتهای زندگی بشر بوده که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی همواره مورد تغییر و تحول بسیار قرار گرفته است.

ارتباط از ایما و اشاره و دود و كبوتر شروع شده تا امروزه به اینترنت و پیام رسان ها رسیده است.

در گذشته از آتش در شب و از دود آتش در روز برای ارسال پیام استفاده می شد اما با سیر تکاملی بشر و پیشرفت تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی نیز تکامل یافته و تا به امروز که به شکل پیام رسانهای تلگرام و واتس آپ و ... با هم ارتباط برقرار می کنند و این موضوع مورد اقبال بسیاری از مردم نیز قرار گرفته است.

اما تفاوت ارتباط در گذشته با اکنون این که ارتباط کنونی بیشتر به شکل یکطرفه و اطلاعات نیز قابل دستکاری و انتشار اخبار و اطلاعات کذب نیز بسیار افزایش یافته و عده ای با  در دست داشتن چند کانال در شبکه اجتماعی و با داشتن سازکار و برنامه می توانند جو یک جامعه را ملتهب و یا آرام کنند.

در این راستا پیام رسان تلگرام به عنوان یکی از پرکاربرترین نرم افزارهای ارتباطی در بیشتر مناطق جهان و بویژه ایران خود را معرفی کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفته تا جایی که برای کسب و کار نیز آز این پیام رسان استفاده می کردند.

 

اما چرا تلگرام فیلتر شد؟

شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی و انقلاب تهران و تقاضاهای فراوانی که در خصوص جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور از ناحیه شهروندان به این دادسرا واصل شده ، هم چنین درخواست ضابطان و سایر نهادهای ذی ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیام­رسان تلگرام، و با عنایت به اینکه شبکه تلگرام  به نشانی اینترنتی( TELEGRAM.ORG )  با سرمایه گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی­ضابطه در فضای مجازی کشور نموده و این اقدامات بستر امنی برای فعالیت گروه ­های تروریستی بین­المللی گردیده است.
به نحوی که عملیات تروریستی گروهک های معاند از جمله عملیات تروریستی گروهک داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل که در خرداد ماه سال گذشته منجر به شهادت ۱۷ نفر وزحمی شدن دهها نفر از مردم شریف ایران گردید و همچنین اقدامات گروهک های معاند در اغتشاشات دی ماه ۱۳۹۶ که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از شهروندان کشور و خسارات مالی فراوان به اموال خصوصی و عمومی شد و بسیاری از اقدامات ضدامنیتی دیگر ازطریق این پیام رسان سازماندهی و هدایت شده است.

اما برای فیلتر کردن تلگرام دلایل قانع کننده بیشتری را هم می توان عنوان کرد :

تلگرام با اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه بویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی سعی در تحریک و اغوای مردم به شورش آشوب داشت.
جمع آوری اطلاعات جامع مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده های شهروندان ایرانی وجاسوسی به نفع اجانب
انتشار ، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه ،
اهانت به مقدسات وارزش های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه های منحرف و مخالف اسلام
نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی
قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز
اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهکهای تروریستی
کلاهبرداری ، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی
تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران
هتک حیثیت اشخاص

 

با این دلایل پیام‌رسانی تلگرام سرانجام پس از چند ماه گمانه‌زنی‌ و انتشار بی‌وقفه‌ی خبرها و اظهار نظرهای ضدونقیض در تاریخ 10 اردیبهشت ماه و با حکم قضایی  از سوی بازپرس شعبه‌ی دوم دادسرای فرهنگ و رسانه‌ی تهران، مسدود شد.

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد: کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف­ هستند از تاریخ10اردیبهشت ماه نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند.

 

 اما به‌نظر می‌رسید که دولتمردان کشورمان در خصوص فیلترینگ این پیام‌رسان، چندان با مقامات قضایی همسو نیستند و نظری متفاوت در این مورد داشته و در شبکه های اجتماعی و صفحات شخصی خود بر طبل مخالفت می کوبند.

چند روز از مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام در ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان با انتشار پستی در صفحه‌ی اینستاگرامی خود، به اظهار نظر در این خصوص پرداخت. روحانی با اعلام اینکه سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی، می‌گوید:

تاکنون هیچ شبکه‌ی اجتماعی یا پیام‌رسان «توسط این دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.

روحانی می‌گوید برای مسدودسازی تلگرام، حکمی قضایی صادر و به همه‌ی اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ شد تا آن‌ها به‌صورت مستقیم نسبت به ایجاد اختلال در ارتباط اقدام کنند. او مدعی است که تماس صوتی تلگرام نیز به همین ترتیب در دوران انتخابات ریاست جمهوری از دسترس خارج شد. رئیس‌جمهور کشورمان می‌گوید:

عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.

حسن روحانی در پایان می‌گوید که اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، آن‌ها باید در جریان امور قرار بگیرند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز پس از صدور حکم مسدودسازی تلگرام و آغاز فرایند، طی یک رشته توییت به اظهار نظر در مورد آن پرداخت و اذعان داشت که جریان آزاد اطلاعات با مسدودسازی یک نرم‌افزار متوقف نخواهد شد و کاربران ابزار دیگری را برای این موضوع برمی‌گزینند.

رفتار متناقض دولت درباره فیلترینگ تلگرام

این موضوع را با برآوردی که میتوان از استقبال مردم از پیام رسانهای داخلی از جمله سروش و استا و آی گپ و ... داشت کاملا بی مورد تلقی کرده و  اینن نکته را گوشزد کرد که استقبال مردم  نشان می دهد که پیام رسان ها مورد تایید عموم مردم بوده و اینکه امنیت کشور را نقطه قرمز خود می دانند و این همه مهر تاییدی است بر که این تصمیم از جانب هر نهادی گرفته شده مورد تصدیق عامه مردم می باشد.

اما اینکه آقای رئیس جمهور این موضوع را از خود مبری می داند و در کنار وزرای خود به فضای امن مجازی در دولت خود اشاره می کند آیا واقعا اتفاقات اخیر در کشور را فراموش کرده اند.

رفتار دوگانه و متناقض دولت در قبال فیلترینگ تلگرام در حالی است که از یکطرف مخالف فیلترینگ خود را نشان می دهند و در صفحات مجازی خود از مسدود سازی تلگرام گلایه می کنند و از طرفی شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن بر عنهده خود رییس جمهور است در بیانیه ای رسمی از مسدود سازی تلگرام حمایت و آنرا لازم الاجرا دانسته و برای تمامی ادارات و سازمان ها نیز طی دستورالعملی هرگونه فعالیت در تلگرام را برای آن ها ممنوع می کند.

تاکید رییس جمهور بر دموکراسی نیز از نکاتی است که جای بسی تامل دارد تا جایی که در تناقض با استقبال مردم از یام رسانهای داخلی است .

نکته دیگری که می توان در این وادی گوشزد کرد اینکه دولت یازدهم و دوازدهم تدبیر همواره دم از حقوق شهروندی میزنند که در این راستا باید گفت: شکایات و درخواست های مکرر و تشکیل پرونده های فراوان در مراجع قضایی از سوی مردم و شکایات از تلگرام ناشی از فضای مجازی امن دولت بوده که بی توجهی به این موضوعات در تناقض با حقوق شهوندی می باشد.

حرکات پوپولیستی و عوام فریبانه دولت یازدهم و دوازدهم در برخورد با مسائل در حالی که نه انتخاباتی نزدیک است و نه منفعتی برای مردم دارد نیز از موضوعاتی است که تعجب برانگیز بوده و جای تأمل دارد؛ دولت بعد از پیروزی خود در انتخابات و در زمان کنونی که انتقادات از دولت به اوج خود رسیده موافق مسدودسازی تلگرام است و این حرکات تنها برای فرار از این معرکه است.

امید است همه مسئولان با در نظر گرفتن منافع نظام و مردم در راستای حفظ انسجام و یکپارچگی جمهوری اسلامی بوده و در کنار مردم در جهت سرافرازی ایران اسلامی گام بردارند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب