سرویس: سیاسی
کد خبر: 32006
|
08:54 - 1397/02/11
نسخه چاپی

وعده‌های یک رئیس‌جمهور؛

روحانی ۲۹ مرداد ۹۶: ۱۷ وزیر هماهنگ معرفی کردم/ روحانی ۹ اردیبهشت ۹۷: عده‌ای از وزرا ناامید هستند و عده‌ای امیدوار

روحانی ۲۹ مرداد ۹۶: ۱۷ وزیر هماهنگ معرفی کردم/ روحانی ۹ اردیبهشت ۹۷: عده‌ای از وزرا ناامید هستند و عده‌ای امیدوار
با مروری بر اظهارات روحانی متوجه تناقضات جالبی در وعده‌های رئیس کابینه می‌شویم، رئیس‌جمهور در ابتدای دولت مدعی بود که کابینه هماهنگی را معرفی کرده است و الان می‌گوید وزرا دو تکه هستند.

به گزارشايلام بيدار، حسن روحانی رئیس جمهور، یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در مراسم گرامیداشت هفته کارگر که در سالن اجلاس سران برگزار شد به انتقاد از برخی وزرایش پرداخت و گفت:  

عده‌ای از وزرا، از اوّل سال، نوایشان نوای ناامیدی است؛ می‌گویند امسال بودجه‌ کم است، مجلس کم تصویب کرده است، نفت ارزان است، مالیات چه شد و... اول دولت، وسط دولت، آخر دولت، سخن این‌ها سخنان ناامیدی است. برخی هم راجع به باران می‌گویند امسال وضع باران کم است، خشکسالی است و واردات باید بیشتر باشد و سخنانی از این قبیل.

وی افزود:

چه خاصیتی دارد که همیشه نسبت به آینده غمناک باشیم. بر فرض که سال بعد سخت تر باشد چرا باید غصه بخوریم. از حالا بیاییم غصه بخوریم که هفته آینده هفته سختی خواهد بود. من تلاش کردم که گوشم نسبت به اینها کم بشنود.

حمله تند روحانی به وزرای کابینه‌اش که همگی توسط خود او انتخاب شده‌اند، عجیب و قابل تامل است.

اگر به هفت هشت ماه قبل بازگردیم، روحانی در روز رای اعتماد مجلس به وزرای دولت دوازدهم، با لحن دیگری درباره وزرایش سخن می‌گفت.

۲۴ مرداد ۱۳۹۶ روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی به مجلس اظهار داشت:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بنده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده، پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال، ۱۷ نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم.

وی تصریح کرد:

به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم، تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی بکار خواهند گرفت.

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ نیز روحانی در جلسه پایانی رای اعتماد در مجلس، ضمن ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس به همه ۱۷ وزیر رأی قاطع دهند تا دولت کارش را زودتر شروع کند، خاطرنشان کرد:

نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی شده بی‌نقص است. هیچ کدام از ما بی‌نقص نیستیم. همه ما بشریم و نقاط قوت و ضعف داریم اما همه تلاشم را بکار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که آنها داشتند برای من ارزشمند بود.

وی اضافه کرد:

همه را در کنار هم قرار دادیم. بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌هایی است که به مجلس عرضه کردیم. خدا را گواه می‌گیرم که اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کردم، تردید به خودم راه نمی‌دادم. خدا گواه است در محضر شهدای مجلس که عکس‌هایشان را زیارت می‌کنیم و روحشان حاضر است، هیچ گاه بر مبنایی که این فرد با من رفاقت قدیمی داشته یا حتی در ۴ سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناح و حزبی است، هیچ یک از اینها برای من مطرح نبوده است.

روحانی تصریح کرد:

دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، بکار بگیرد. در تلاش های خودمان بهتر از این افراد پیدا نکردیم.

کابینه هماهنگ یا دوتکه؟

روحانی در حالی امروز وزرای کابینه را به دو بخش امیدواران و ناامیدان تقسیم کرد، که سال گذشته در جلسه رای اعتماد از انتخاب یک تیم کاملا هماهنگ سخن گفته بود.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه یکی از اهداف اش در تیم دولت دوازدهم این بوده که این تیم به هم دیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند، گفت:

به دنبال این نبودم که ۱۷ قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیأت وزیران هماهنگ بودم. همچنان که در ورزش، اگر تیم ورزشی ناهماهنگی را به میدان بفرستیم اگر هم تک تک ورزشکاران خیلی هم خوب و توانمند باشند، نمی‌توانند کاری بکنند. علت اینکه می‌گویم ای کاش به کل وزرا یکجا رأی داده می‌شد بخاطر اینکه تلاش شده تیم هماهنگ ۱۸ نفره ای کنار هم باشند.

 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد