سرویس: سیاسی
کد خبر: 31994
|
10:20 - 1397/02/05
نسخه چاپی

چرا بعد از یک سال حامیان روحانی به منتقدانش تبدیل شدند؟/ اعتراف تلخ روزنامه اصلاح‌طلب بعد از حمله به سلبریتی‌ها

چرا بعد از یک سال حامیان روحانی به منتقدانش تبدیل شدند؟/ اعتراف تلخ روزنامه اصلاح‌طلب بعد از حمله به سلبریتی‌ها
دولت دوازدهم با این سطح از انتقادات تنها دولتی است که بعد از فقط یکسال از فعالیت خود اینچنین حامیانش به منتقدانش بدل شده‌اند.

به گزارشايلام بيدار،امیر حمزه نژاد: هنوز دولت دوازدهم به پایان یک سالگی خود نرسیده که بسیاری از حامیان آن به منتقدانش تبدیل شده‌اند. سلبریتی‌ها در چند مرحله از جمله گرانی نرخ دلار که به زعم برخی بیشتر سقوط ارزش ریال بوده تا افزایش نرخ ارز، نسبت به اتفاقاتی که در این یکسال افتاد معترض شدند.

اصلاح‌طلبان اما برخوردی تلخ و سلبی با انتقاد سلبریتی‌ها داشتند و آنان را نااهلانی (در فرهنگ عامه  قورباغه) خواندند که با شلوغی شهر مجال عرض اندام پیدا کرده اند. این عبارت ناپسند را روزنامه اصلاح‌طلب شرق به سلبریتی‌هایی که تا دیروز هنرمند و افراد فرهیخته می خواند، روا داشت.
در حال حاضر خود این روزنامه اصلاح‌طلب از بیم و امیدهای دولت تدبیر و امید سخن می گوید و اعتراف می‌کند که در آستانه یک سالگی، دولت با چالش‌های زیادی روبروست و می نویسد: «یک سال پیش، در چنین روزهایی جریان اصلاح‌طلب ازجمله احزابی مانند اتحاد ملت، کارگزاران و اعتمادملی به کمپین‌های حمایت از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیوسته بودند و تلاش آنها پیروزی حسن روحانی در دور دوم انتخابات بود. حالا یک سال از انتخابات گذشته است؛ اما عملیاتی‌نشدن برخی از وعده‌های رئیس‌جمهوری، برخی از حامیان روحانی را به منتقدانش تبدیل کرده است. بالا‌و‌پایین‌شدن نرخ ارز و دلار، تداوم وضعیت رکود اقتصادی، کنارگذاشتن برخی معیارهای اصلاح‌طلبانه در عزل‌ونصب‌ها، بی‌توجهی به زنان و جوانان در انتصابات، برخی بازداشت‌ها و... همگی از وعده‌ها و شعارهایی هستند که هنوز معطل مانده‌اند.»

شرق همچنین از انتقاد فعالان اصلاح طلب فارغ از جناح سیاسی خود سخن می گوید و می نویسد: «انتقاد به روحانی در عمل‌نکردن به وعده‌های انتخاباتی، فراتر از بیانیه اتحاد ملت است؛ به‌طوری‌که فعالان اصلاح‌طلب فارغ از گرایش‌های حزبی و جناحی خود معتقدند حسن روحانی نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند.»

همچنین، علی تاجرنیا، از اعضای حزب اتحاد ملت، درگفتگو با این روزنامه پا را فراتر گذاشته و معتقد است بی‌عملی دولت در راستای وعده‌ها، به پشیمانی رأی‌دهندگان منجر خواهد شد. به گفته او: «در کشور ما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بین دولت و ملت، چالش بی‌اعتمادی است و اینکه مردم حس می‌کنند به دلیل یک‌سری مسائلی که از نظر آنها اهمیت دارد، در انتخابات شرکت کرده و فردی را از میان یک جریان سیاسی انتخاب می‌کنند؛ اما بعد از مدتی احساس می‌کنند خواسته‌های آنها تأمین نشده است و این باعث می‌شود این شکاف عمیق‌تر شود.»

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، از اعضای حزب اعتمادملی، نیز معتقد است روحانی به خیلی از وعده‌های خود عمل نکرده است و آنها را برشمرد.  منتجب‌نیا گفت: «در اینکه روحانی در سال 92 و 96 وعده‌هایی را در ایام انتخابات به مردم داد و بر اساس آن وعده‌ها و شعارها مردم به او رأی دادند، تردیدی نیست. رأی مردم به شخص روحانی نبوده است؛ این رأی به برنامه‌ها و وعده‌هایی است که او به مردم داده است. بنابراین عقل، منطق و شرع حکم می‌کند او بر وعده‌هایی که داده، پافشاری کرده و اعلام کند من از مردم برای طرح این وعده‌ها رأی گرفتم و حاضر نیستم نقض عهد کرده و پیمان‌شکنی کنم. این انتظار از روحانی می‌رود.»

اصلاح‌طلبان درحالی در آستانه یکسالی دولت از تبدیل شدن حامیان به منتقدان صحبت می کنند و دلواپسی و نگرانی خود را از این موضوع ابراز می دارند که در انتخابات سال 96 رقیب هراسی را در دستور کار خود قرار داده‌ بودند و بیان می کردند اگر روحانی رای نیاورد رقیب وی وضعیت کشور را نابسامان خواهد کرد و مواردی چون بالارفتن قیمت دلار تا بیش از 5 هزار تومان که در فروردین ماه سال جاری در همین دولت رخ داد را به رقیب منتسب می کردند.

دولت دوازدهم با این سطح از انتقادات تنها دولتی است که بعد از فقط یکسال از فعالیت خود اینچنین حامیانش به منتقدانش بدل شده‌اند. انتقادات به دولت روحانی در دولت قبل هم بسیار زیاد بود و حتی در زمان انتخابات با تجمع کارگران حواشی خاصی به وجود آورد و بسیاری از رسانه‌ها از جمله جهان نيوز انتقاد کردند که اگر کشور با همین دست فرمان اداره شود، در آینده به مشکلات بیشتری بر می خوریم.

بالاخره در یک انتخابات دموکراتیک حسن روحانی توانست دوباره رای اعتماد اکثریت راجلب کند و در جایگاهش ابقا شود. اما در همین یک سالگی شاهد انتقاد خود رئیس جمهور به مدیران دولتی هستیم.

به نظر می رسد با توجه به اینکه سه سال دیگر از عمر دولت باقی است و سطح انتقادات تا به این حد رشد فزاینده داشته، دولت باید راه چاره‌ای بیندیشد. باتوجه به اینکه خود رئیس جمهور نیز از کابینه مدیریتی خود راضی نیست و از آن انتقاد می کند، می توان انتظار داشت که خانه تکانی در دولت برای چالاکی و تلاش بیشتر در آینده  با هدف برطرف کردن انتقادات و ایجاد رضایت عمومی، صورت بگیرد.

دولت به موتور محرکی نیاز دارد که آن را از این وضعیت بیرون بکشد و به نظر می رسد با نیروهایی که پیر و خسته نیستند و انگیزه و توان بالایی دارند می توان این مهم را محقق کرد.
 
 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب