سرویس: سیاسی
کد خبر: 31930
|
17:35 - 1397/01/30
نسخه چاپی

به بهانه طرح نام «عارف» برای کرسی شهردار پایتخت

عارف از همه‌جا مانده و رانده/ چرا آقای رئیس نمی تواند هیچ کنشی در عالم سیاست داشته باشد؟

عارف از همه‌جا مانده و رانده/ چرا آقای رئیس نمی تواند هیچ کنشی در عالم سیاست داشته باشد؟
خبر تمایل عارف برای شهرداری به گوش می رسد ولی بر اساس گزارش رسانه های منتسب به کارگزاران به نقل از وی آمده که دعوت نامه ای از بهشت برای وی ارسال نشده که او خبر شهردار شدن را تایید یا تکذیب کند!

به گزارشايلام بيدار،کار محمدرضا عارف در میان اصلاح طلبان به کارهای دفتری و سطح پایین خلاصه شده و خیلی وقت است که او جدی گرفته نمی شود.

محمدرضا عارف هیچ گاه نتوانسته در میان اصلاح طلبان به سیاستمدار درجه اول تبدیل شود و ردای رهبری این حزب را برتن کند. حتی برخی از اصلاح طلبان او را به عنوان اصلاح طلب بدخیم و منتسب به حاکمیت می دانند که هرگز نمی تواند برای اصلاحات نفعی داشته باشد و اگر همراهی رئیس دولت اصلاحات با او نبود، عارف خیلی وقت پیش حذف شده بود.

مروری بر سراشیبی سقوط عارف در عرصه سیاسی نشان می دهد از زمانی که وی به اجبار از نامزدی ریاست جمهوری در سال 92 کنار گذاشته شد، وی به اصطلاح آن آدم سابق نشد. ریاست شورای عالی سیاستگذاری تنها عنوان فرمالیته برای عارف بود تا او به آنتی تز اصلاح طلبان در عرصه سیاسی تبدیل نشود و بی جهت رقیبی برای خود نترانشند که هر از گاهی با مصاحبه و اظهارنظر علیه دولت و اصلاح طلبان سوژه به دست رقبا دهد.

علی رغم رای بالای مردم تهران در انتخابات مجلس سال 94، عارف هرگز نتوانست به پشتوانه این رای، کنش سیاسی داشته باشد و ترجیح داده با سکوت و محافظه کاری دوران سیاسی خود را به سمت بازنشستگی پیش ببرد. این سکوت عامدانه او نیز دست آویزی برای اصلاح طلبان و حتی طنز نویسان شده  است.

حال پس از انزوا و حاشیه نشینی عارف در مجلس شورای اسلامی و عدم تحقق انتظارات رای دهندگان به وی در انتخابات مجلس، شایعه شهردار شدن او به گوش می رسد. این نکته هم خوب است گفته شود که در انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز اخباری بر تمایل عارف برای نامزدی وجود داشت ولی همین حد خبر نیز به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد و به شدیدترین نحو تمایل احتمالی عارف را منکوب و سرکوب و این سیاستمدار بی آزار را سرزنش کردند.

به هر روی، حال خبر تمایل عارف برای شهرداری به گوش می رسد ولی بر اساس گزارش رسانه های منتسب به کارگزاران به نقل از وی آمده که دعوت نامه ای از بهشت برای وی ارسال نشده که او خبر شهردار شدن را تایید یا تکذیب کند! در همین زمینه، علی اعطا؛ سخنگوی شورای شهر در واکنش به این خبر گفته است: « در خصوص مطلب منتشر شده در شماره امروز روزنامه سازندگی به نقل از دکتر عارف که از قول او درباره شهردار شدنش نوشته شده: "کسی من را برای شهرداری دعوت نکرده تا جواب مثبت یا منفی بدهم" گفت: فرآنید این است که اعضای شورا ، گزینه های خود را پیشنهاد دهند.»

درماندگی محمدرضا عارف در میان اصلاح طلبان به حدی شدید و حاد است که وی به عنوان سیاستمدار ترسو، بی جربزه و بزدل شناخته می شود که به زعم آنها نمی تواند به مانند تندروهای اصلاح طلب یقه دریده و نهادهای انقلابی و حاکمیتی را به چالش بکشاند. صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در زمینه احتمال شهردار شدن عارف همین نکات را مطرح کرده است: « مردم با هزار امید رای داده‌اند و نمایندگان نباید با تهدید دادستان، اینگونه عقب نشینی می‌کردند. نتیجه این نوع عقب‌نشینی نهادهای انتخابی در مقابل نهادهای انتصابی، انتخاب شهرداری با خصوصیات محمدرضا عارف است که با یک نگاه چپ دادستان، تا یزد عقب‌نشینی خواهد کرد.»

این نحوه برخورد زننده با عارف داستان درازی دارد و هر از گاهی که وی زبان به نقد دولت باز می کند و این نقد نیز بسیار لطیف هم باشد، رسانه های اصلاح طلب حامی دولت چنان با او برخورد می کنند که این برخورد حتی با رقبا نیز با این ادبیات نیست. برای مثال سایت اصلاح طلب و حامی دولت انتخاب در واکنش به نقد عارف از دولت این گونه وی را نواخته بود: « عارف دست‌بردار نیست! همان کسی که در میان قحط الرجال سال‌های اخیر که براثر کناره‌گیری یا کنارگذاشتن برخی چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، یک‌باره «مهم» شد! او حالا تصور می‌کند رییس یک جبهه بزرگ به‌نام اصلاح‌طلبان است. او حالا پس از انتخابات تصور می‌کند روحانی مدیون او و شورای کذایی اصلاح‌طلبان است (و نه پیکره عظیم اصلاح‌طلبی) و به‌دنبال سهم‌خواهی‌هایی هست که بار دیگر، نزاع و اختلاف را برمی‌انگیزد و ناراحتی مردم را موجب می‌شود.»

اصلاح طلبان با چنین رویه ای بود که هرگز از عارف برای ریاست مجلس و حتی کمیسیون های تخصصی حمایت نکردند و مشخص نیست عارف با چنین برخوردهای خفت باری، خود را همچنان وارد بازی های اصلاح طلبان حامی دولت و تندرو می کند. بدون شک رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از اینجا مانده و از آنجا رانده است و هرگز نمی تواند با چنین اتمسفری برای خود جایگاه درخوری در عالم سیاست تعریف کند.
 
 

انهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد