سرویس: استان ایلام
کد خبر: 31868
|
09:01 - 1397/01/26
نسخه چاپی

گزارش؛

گاوداری های ایوان درکما/ ضرورت نگاه حمایتی دولت به دامداران

گاوداری های ایوان درکما/ ضرورت نگاه حمایتی دولت به دامداران
واحد های گاوداری شهرستان ایوان این روزهاحال خوشی ندارند به طوری که نیمی از انان درحال حاضر در تعطیلی کامل به سر می برند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر؛پرورش دام تاریخچه‌ای دیرینه دارد و از نخستین مشاغل انسان بشمار می‌رود، بشر از دیرباز به نگهداری دام‌های اهلی، اعم از گوسفند و گاو پرداخته و به مرور سعی کرده با استفاده از بخش‌های مختلف بدن این احشام، نیازهای غذایی خود را برآورده نماید.

گاو از جمله دام‌هایی است که سهم بسزایی در تامین بخش عمده‌ای از  گوشت قرمز و شیربه عنوان غذایی که در سبد بیشتر خانوارها گنجانده شده است ،دارد

امروزه با رشد تکنولوژی،وورود دستگاهای پیشرفته دیگر پرورش دام از وضعیت سنتی خارج شده وبه شکل نیمه صنعتی و صنعتی درآمده اند.

همانطور که همگان می دانند رهبر معظم انقلاب چند سالی است که بر رفع موانع پیشرو اقتصاد و اتکا به توان و ظزفیت داخلی تاکید دارند اما در شهرستان ایوان یکی از مشکلاتی که چند سالی است مرتفع نشده است تعطیلی شمار زیادی از گاوداری های شهرستان است که خبر نگار پایگاه خبر ی جویزر به بررسی این موضوع پرداخته است.

 عباس سرتگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد :تاکنون تعداد157 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی به همراه پروار بندی در شهرستان ایوان مجوز تاسیس واحدتولیدی گرفته اند که برخی از آنان تاکنون مشغول کار هستند و برخی به طور کامل تعطیل شده اند.

وی  با اشاره به اینکه تعدادی از این واحدها به چرخه تولید بازگشته اند گفت : جلسات متعددی در این راستا با مسئولان برگزار شده است امیدواری  بتوانیم  مشکلات پیشرو را حل نماییم.

سرتنگی افزود: بدهی معوقات بانکی، سود و جرائم سنگین حاصل از دیرکرد تسهیلات بانکی، و افزایش قیمت علوفه و خوراک دام از دلایل اصلی تعطیلی واحد های صنعتی  و نیمه صنعتی و پرواربندی در شهرستان ایوان است.

 سرتنگی عنوان کرد: اجرای طرح های کشاورزی با سودهای کلان بانکی هیچ گاه مقرون به صرفه هم برای کشاورزان و دامداران و هم برای بانک ها نخواهد بود بلکه باید به دنبال تسهیلات حمایتی با سود چهار درصد باشیم تا بتوانیم حمایت علمی و عملی خود را از این حوزه ها داشته باشیم.

امیدواریم مسئولان دولتی در راستای حمایت از گاوداران شهرستان ایوان تدبیر لازم را بیاندیشند و با فراهم کردن تسهیلات لازم هم در راستای حمایت از تولیدات داخلی گام برداشته و هم از توقف چرخ صنعت در ایوان جلوگیری کنند چرا که شهرستان ایوان با دارا بودن پتانسیل بالا در زمینه دامداری  این ظزفیت را دارا می باشد که در زمینه دامپروری به عنوان قطب تولید در استان و حتی کشور قرار گیرد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب