سرویس: سیاسی
کد خبر: 31834
|
11:00 - 1397/01/21
نسخه چاپی

سیف در نشست علنی مجلس:

التهابات اخیر دربازار ارز کار دشمن است و نباید مارا نگران بکند/ افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت می‌گرفت

التهابات اخیر دربازار ارز کار دشمن است و نباید مارا نگران بکند/ افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت می‌گرفت
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: عواملی که بر نرخ ارز در کشور تاثیر می‌گذارد عوامل اقتصادی نیست بلکه عدم اطمینان نسبت به آینده است که متاسفانه ما به طرق مختلف به این موضوع دامن زده‌ایم.

به گزارشايلام بيدار، ولی الله سیف در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 21 فروردین 97) در ارتباط با نوسانات بازار ارز، گفت: یکی از دستاوردهای مهمی که در دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم وجود داشته دستاوردهای اقتصادی از قبیل ثبات بازارها، کنترل تورم،‌روند کاهنده تورم است که دو سال است در دامنه تک رقمی مانده و همچنین رشد اقتصادی که در دو سال اخیر وضعیت مثبتی را داشته است.

وی افزود: آنچه که باعث نگرانی است حجم بالای نقدینگی است که تا این لحظه اثر آن بر بازارها کنترل شده است و آنچه که می‌تواند تاثیر زیادی در نرخ ا رز داشته باشد از عامل غیر بنیادین است و عواملی است که اقتصادی نیست و آن عدم اطمینان نسبت به آینده است که متاسفانه در این رابطه ما به طرق مختلف به این موضوع دامن زدیم و دشمنان ما نیز بیکار ننشستند و کارشان دشمنی کردن است و با التهاب‌آفرینی‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند که در اقتصاد کشور ما التهاب و عدم تعادل را بروز دهند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است که نمونه‌های مثبت و منفی آن وجود داشته است. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات بدون اینکه دولت جدید شروع به کار کنند و ظرف 3-2 ماه قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرد و قیمت دلار در مرداد ماه به زیر 3 هزار تومان رسید و این در حالی است که هیچ اقدام خاصی در حوزه اقتصادی انجام نشده بود و فقط یک امید مثبت و یک انتظار باعث شد  یک شرایط خیلی طبیعی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

سیف اضافه کرد: همانطور که این عامل مثبت بر بازار اثر داشته عوامل منفی نیز که باعث بروز انتظارات منفی و باعث بروز عدم اطمینان نسبت به آینده می‌شود می‌تواند در بازار التهاب ایجاد کند و دشمنان نیز این موضوع را می‌دانند و تلاش می‌کنند تا از هر فرصتی برای التهاب‌آفرینی در اقتصاد ما استفاده کنند.

وی افزود: دشمن اگر این کار را می‌کند ما تعجب نمی‌کنیم چون کارش دشمنی کردن است اما در داخل تقاضای من این است که روش‌هایی را در پیش بگیریم که خود ما التهابات مصنوعی ایجاد نکنیم. اگر در هر کشوری با هر میزان از اقتدار ذخایر انتظار منفی بوجود بیاید و بحث انتقال سرمایه و نگرانی نسبت به آینده ایجاد شود به هیچ وجه نمی‌توان در برابر آ‌ن مقاومت کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال رئیس مجلس درمورد تصمیم اتخاذ شده برای کنترل نوسانات بازار ارز اظهار داشت: تصمیم این است که تمام امکانات در یک فضای شفاف در خدمت تامین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار گیرد. در یک افقی که بانک مرکزی بر همه ابعاد آن اشراف کامل داشته باشد و بتواند مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.

سیف خاطرنشان کرد: بنا است تا یک سامانه‌ای ایجاد شود تا در این سامانه کلیه  ارزهایی که ناشی از درامدهای نفتی و غیرنفتی به کشور وارد می‌شود و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد در این سامانه ثبت شود و همه مصارف ارزی کشور نیز در این سامانه پاسخ داده می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشور در یک وضعیت متعادل قرار دارد و التهاب‌افرینی‌های کاذبی که دشمنان ما در فضای مجازی ایجاد می‌کنند نباید ما را نگران کند اما ما به آنها فضا داده‌ایم و اجازه داده‌ایم که هر کاری می‌کنند و این اقداماتی که در اوایل فروردین اتفاق افتاد یک نشانه‌ بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است.

وی ادامه داد: بازار ارز در سال‌های گذشته در تعطیلات تا 15 فروردین هیچ تحرکی نداشت و اتفاقات و التهاباتی که رخ داد فقط و فقط در فضاهای تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود و قیمت‌هایی اعلام می‌شد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در این روزها ما به دلیل پیش‌بینی که داشتیم و احساس می‌کردیم که همچنین مساله‌ای ممکن است اتفاق بیفتد تیم ما بسیج بود و آماده بود و از روز پنجم فروردین در بازار بودند و ما عرضه ارز را داشتیم. ما در سال‌های گذشته این کار را نمی‌کردیم.

سیف خاطرنشان کرد: این حجمی که درمورد ان این قیمت‌های غلط را اعلام می‌کند یک درصد یا دو درصد نیست. 200-300 هزار دلار به صورت کاغذی و لفظی گفته می‌شود و معامله اصلی اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم که اقتصاد و این حجم از منابع ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات می‌شود تحت تاثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در این فضا ما باید تصمیم بگیریم که تسلط خودمان را بر شرایط بازار ارز محرز کنیم و آن را در اختیار بگیریم که بعد متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌اید و گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که در پیش داریم بتوانیم نسبت به آنها انعطاف‌پذیر باشیم و به سرعت عکس‌العمل نشان دهیم.

سیف خاطرنشان کرد: ما همه توانمان را به کار گرفتیم که بتوانیم ارامش و ثبات را در بازار ایجاد کنیم و مسلما نیاز به کمک و حمایت مجلس نیز داریم.

وی افزود: ما براساس بررسی‌هایی که کرده‌ایم تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد و در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد. رد پاهایی وجود دارد از توطئه‌هایی که حتی کشورهای اطرافمان دارند می‌کنند و در امارات و عربستان بیکار ننشسته‌اند،‌در بازار دبی هر روز بر علیه اقتصاد ما تلاش می‌شود،‌ ما آرامش خودمان را حفظ کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که به این مساله امید ببندند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در مدلی که تعادل منابع و مصارف وجود دارد و 4200 تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد و  البته بنا هم نیست این 4200 تومان ثابت بماند که باز اشتباهات گذشته تکرار شود بلکه قرار است متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند ممکن است در طول سال 6-5 درصد هم نوسان داشته باشد. این هیچ اشکالی ندارد در همه دنیا همین وضعیت وجود دارد.

سیف خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که ما در رابطه با نوع تخصیص و تامین ارز برای ورود کالاهای اساسی‌مان اولویت‌‌گذاری کنیم و خاصیت این مدل این است که نیازهای وارداتی کشور را اولویت‌گذاری و طبقه‌بندی می‌کنیم و متناسب با توان تامین ارز در کشور اولویت‌ها برای واردات درنظر گرفته می‌شود و ممکن است یک گزینه سایر هم بگذاریم.

وی افزود: اگر وضعیت ارزی کشور مطلوب باشد که الان این وضعیت وجود دارد، وارداتی که در گزینه سایر وجود دارد را نیز می‌توانیم وارد کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما اقلامی به صورت قاچاق به کشورمان وارد می‌شود که حیف است منابع ارزی کشورمان را اجازه دهیم از این محل تامین شود ؛ برخی از این ارزی که در بازار التهاب ایجاد می‌کند مربوط به انتقال سرمایه است، چرا ما اجازه دهیم که ثروت ملی بی‌حساب و کتاب از کشور خارج شود و بعد نگران فشار تقاضا باشیم که قیمت را بالا می‌برد؟ اینها باید کنترل شود و این مدل این امکان را به ما می‌دهد.

سیف خاطرنشان کرد: چرا ما فضایی را ایجاد کنیم که التهاب‌آفرینی شود و ارز را بدون آنکه ما مقصدش را بدانیم خودمان را موظف به تامین آن کنیم.

وی در پاسخ به سوال لاریجانی مبنی بر اینکه آقای سیف شما یک نرخ 4200 تومانی را برای ارز درنظر گرفتید نرخ مبادله‌ای چه می‌شود؟ افزود: نرخ مبادله‌ای دیگر وجود ندارد و فقط یک نرخ داریم و فقط نرخ 4200 تومان است. با این نرخ 4200 تومان همه نیازهای منطقه کشور تامین می‌شود و ارز مورد نیاز برای سفرهای درمانی، دانشجویی و حتی مسافران از طریق بانک تامین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه تکلیف صرافی‌های غیرمجاز چه می‌شود اظهار داشت: ما لیست صرافی‌های غیرمجاز را به نیروی انتظامی داده‌ایم تا همه آنها را ببندند و درمورد صرافی‌های مجاز نیز تعداد آنها زیاد است و ممکن است ما سخت‌گیری‌هایی را لازم باشد صورت دهیم تا تعداد آنها کمتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی شما همه نیازهای کشور را تقریبا از طریق بانک می‌خواهید تامین کنید تعداد زیاد صرافی‌ها همانند موسسات مالی و اعتباری دربدری ایجاد نمی‌کند؟

سیف خاطرنشان کرد: علی‌رغم گشایش‌های ایجاد شده در روابط بانکی بین‌المللی بعد از برجام هنوز ارتباطات بانکی ما نرمال نیست، هنوز ما مسائلی داریم و در جاهایی که مشکل داریم صرافی به کمک می‌آید.

وی افزود: ممکن است در رابطه با نیازی که ما آن را تامین می‌کنیم و قبول داریم که نیاز منطقی است برای انجام پرداخت کانال بانکی وجود نداشته باشد و کانال صرافی می‌تواند این کار را انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما یک مشکل قانونی هم داریم و آن این است که نمی‌توانیم کسی را که متقاضی مجوز برای صرافی است را منع کنیم، ما باید ضوابط و شرایطمان را سخت کنیم و این کار را نیز کرده‌ایم و تعدادی از صرافی‌ها هم که نتوانستند شرایط و ضوابط ما را عملیاتی کنند مجوزشان باطل شد.

سیف در پاسخ به سوال رئیس مجلس درمورد افتتاح سپرده‌های ارزی گفت: ما این کار را انجام داده‌ایم و بخشنامه‌ آن را نیز صادر کرده‌ایم و براساس این بخشنامه نرخی که بانک به سپرده‌گذار ارزی می‌دهد ما مقداری به این نرخ اضافه می‌کنیم تا برای بانک صرف و انگیزه‌ای داشته باشد تا این منابع ارزی را جمع کند و بانک می‌تواند کل آن را با نرخ بالاتر نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.

وی افزود: در محاوره‌ها گفته و تکرار می‌شود که در خانوارها حجم زیادی از منابع ارزی وجود دارد، ما این اقدام را صورت دادیم تا اگر این وضعیت وجود دارد این ارزها جذب سیستم بانکی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال لاریجانی درمورد قیمت سکه اظهار داشت: سکه تحت تاثیر قیمت دلار و قیمت انس بین‌المللی است و اینها ضربدر هم می‌شود و قیمت سکه حاصل می‌شود و بعضی وقت‌ها نیز حبابی در قیمت آن وجود دارد و امروز که نرخ دلار 4200 تومان شده باید نرخ سکه نیز تعدیل پیدا کند و بازار عکس‌العمل نشان خواهد داد و ما هم این موضوع را تسریع می‌کنیم تا هرچه زودتر این موضوع عملیاتی شود و این ثبات در بازار ایجاد شود.

لاریجانی تاکید کرد: آقای سیف این انتقاد به کار شما وارد است که چرا این تصمیمات را پیش از این نگرفتید‌، چرا شرایط گذاشتید شرایط کشور اینگونه شود تا این تصمیمات را بگیرید، شما چند ماه است که درگیر این موضوع هستید.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از سیاست‌های ما این است که یورو جایگزین دلار شود چرا که دلار در شرایط فعلی نقشی در تجارت خارجی ما ندارد و دلار در حال حذف است و یورو ارز گزارشگری ما در آینده خواهد شد و مقدماتی دارد که آن را داریم آماده می‌کنیم تا این کار عملیاتی شود.

سیف خاطرنشان کرد: روند قیمت دلار در 5 سال گذشته در سه ماهه سوم عمدتا به دلیل پایان سال میلادی که می‌خواهد تسویه حساب‌ها انجام شود، فشار برای تقاضای ارز وجود دارد، متعاقب آن در سه ماهه چهارم قیمت دلار روند نزولی پیدا می‌کرد و این روند گذشته بود.

وی ادامه داد: ما وقتی در سه ماهه سوم دیدیم که این روند ادامه دارد تلاش کردیم که با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم و فکر می‌کردیم از دی ماه به بعد روند نزولی حاصل می‌شود اما دو مطلب یکی التهابات بین‌المللی و دیگری محدودیت‌هایی که ما در تامین اسکناس داشتیم و عدم امکان استفاده مسافران ما به خارج از کشور از کارت‌های بین‌المللی وضعیت را به این ترتیبی که اشاره کردم مطرح کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اظهار داشت: بزرگترین عاملی که اجازه نمی‌داد پیش‌بینی‌های ما در سه ماهه پایان سال و چند روز ابتدای سال جدید عملیاتی شود تشدید التهابات بود. در مدلی که در مورد آن تصمیم‌گیری شده و دارد عملیاتی می‌شود به ما ابزار لازم را می‌دهد که به موقع درمورد التهاب‌آفرینی‌ها مقاومت کنیم و همه چیز را در کنترل داشته باشیم و اجازه ندهیم که بی‌نظمی ایجاد شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد